panik!bakslag!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
melwinsmamma

panik!bakslag!

Inlägg av melwinsmamma »

Är nu inne på 5:e dagen o har gjort sista 4:e dygnet på kuren. Det har gått bättre o bättre för varje dygn. Men så inatt, vaknade Melwin nästan varje timme igen :cry: Han var jättesvår att vagna igen då han skulle sova 45 min på förmiddagen..
Nu är han jättetrött o vi kämpar med att hålla honom vaken tills han ska äta. Sen ska han inte sova förrän om 1,5 timme..han kommer va såå trött efter maten..hur ska vi hålla honom vaken då? Man kan ju inte rucka på tiderna så mycket! Eller?
Känns som allt tåla mod bara försvann i morse då han inte somna. Min sambo tog de två sista nätterna o jag sov i annat rum. :roll: Men hans första natt gick ju bra. Kanske ramsar vi för dåligt, går in för tidigt till honom. Men han gallskrek igår då han skulle sova..ska han somna sån? Buffa tills han blir lugn? Men han skriker ju ändå, knallröd o svullen i ansiktet o ögon. Han vände sig mkt igår kväll o inatt till rygg.
hjälp :cry:
andra barnet Fabian 6,5 mån
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Melwins mamma - och välkommen :!:
Vackla inte nu, ni är jätteduktiga :D
Bakslag får man räkna med, men då gäller det att ha målet för ögnen, leta fram attityden och tänka på att det finns inget annat sätt :!:
Ge honom marginalkvart innan egentliga läggningstiden om han blir FÖR trött, men försök verkligen att hålla tiderna. Ge honom en extra femminutare på eftermiddan, men inte mer :!:
När han skriker "upp sig", dvs inte tonar av ngt alls i skriket, måste ni lugna honom, helst såklart med enbart ramsa, högt och glatt - allt är bra! Så fot han lyssnar av, bekräfta och vänta... Det ska vara så, att PRECIS när du bara känner att du måste gå in till honom - då väntar du lite till. Det vanligaste är faktiskt att man stör. Vid ordentlig kris - gå in, buffa tills han slappna av, men sluta då, gå ut med ramsan.
Det är så frestande att stanna och buffa för länge, tills sömnen kommer. men gör inte det :!: Överlåt det till lilleman!
Så - kavla upp ärmarna nu, det här går fint :wink: :D Ett bakslag får man ta...

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
melwinsmamma

Inlägg av melwinsmamma »

Tack Mia!Ska kämpa på. Han sover nu, använde mig av marginalkvarten. Gick bra att vagna litegrann o säga dagramsa en gång. Han lyfte på huvet´en gång sen, men somna sen själv fort. Utan att vi gick in :D Han var såå trött o såå gnällig. han har aldrig gnällt så förut, men han var ju både hungrig o trött.

Måste fråga några saker:1) hans spjälsäng står i vårt rum. Är det ok eller är det bättre att ha honom i ett annat rum? Men då är det bara tv-rummet kvar..där är ju vi på kvällarna.inte så bra att flytta o byta varje kväll.
2.)Melwin ska nu sova 1,5 timme till 14 alltså. Men ska jag väcka honom 15 min tidigare nu, då jag tog marginalkvarten när jag la honom?eller kan jag låta honom sova den extra kvarten? Han ska sova 16-16.45 sen.
3)Om det blir som igår då vi la hoom för natten, hur ska jag få honom lugn med buff o ramsa?Han var precis dyngsur av svett..han var helt slut tills han inte orkade mer, orkade inte kämpa mer. Så jobbigt o se, kände mig så elak.
Hoppas på en bättre natt.kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D
Skönt att du känner dig starkare :!: Klart det går bra :wink:
OK,
1) Det bästa är såklart eget rum, mörkt och tyst. Nu funkar ju inte det för alla, em försök skärma av hans sovdel i ert sovrum: vikväggar, skynken, hylla.... Bara så han inte ser er, störs av er och vice versa. Att ha honom i tv-rummet är ingen bra lösning, tycker jag, där vill väl ni vara om kvällarna :!:
2) Låt honom sova tiden ut, räkna inte den extra kvarten, den får han liksom på köpet idag :wink: Men OM han vaknar kvarten tidigare, så OK! HÅll bara nästa sovtid!
3) SOver han utan pyjamas? Den behöver han nog inte nu, varmt ändå...
Sen får du INTE känna dig elak :!: Det här gör du för att Melvin ska få sova gott, eller hur :?:
Lägg honom nu,med din självklara attityd, det är så skööönt att sova! Solfjädra honom, gå ut med stark och glad ramsa! Lyssna sen på skriket - om det kommer. Ramsa bara om det inte vill ge sig, högt och glatt, bekräfta honom när han "tar emot den". Avvakta!!! Försök att inte störa!
MÅSTE du in och buffa, lägg honom distinkt tillrätta, buffa tills han blir lugn, avslappnad - DÅ slutar du DIREKT, ramsar dig ut. Och kom ihåg, det ÄR inte farligt att sova, du har sjutton bebisar och MÅSTE hålla vargen stången :wink:
Det är KLART att natten går bra :D

Kram på er, du gör ett jättebra jobb!
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
melwinsmamma

han är dyblöt o skriker!

Inlägg av melwinsmamma »

Melwin illskriker därinne..är precis dyngsur!Går inte att få honom lugn...ramsat..o buffat..han blir aldrig lugn av buffandet!Ska ju va kvar tills han blir lugn.det blir han inte.han drar i allt han får tag på..gråter sig till sömns med panik i rösten!Vet inte vad jag gör för fel!Orkar inte!
melwinsmamma

Inlägg av melwinsmamma »

nu börjar han bli lugn..verkar äntligen lyssna på ramsan..nej nu börjar han igen. Han kräktes!hatar mig själv!så värdelös o elak..känns som han kommer få värsta menen av det här..hjälp!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det :?: Nu måste du ta och jobba upp din attityd :!:
Om du sitter och mår så här dåligt, GÅR det inte :!:
Kräkas ska han inte göra! Du ska vara tydlig, ramsan ska vara HÖG, buffningarna ska vara REJÄLA, solfjädern FAST :!:
Buffandet ska inte vara "skönt" utan rejäla tag, så han verkligen buffas, inte smeks, ramsan ska inte vara tröstande, tänk :nu får det baske mig vara NOG när du säger den :!:
Han kommer INTE att få några men, men du måste vara HELT på det klara med vad du gör och varför :!:

Jag hoppas det hela gick bra, att han somnade i sin säng.
Berätta :!:
Mia
melwinsmamma

Inlägg av melwinsmamma »

han sover ännu nu..skönt..men har vänt sig..får vara så. Hur får man tag på nån dipl.SHN-kursare? Åker man till kursgården för att få hjälp eller hur gör ni? och har ni gått på utbildn hos Anna för att bli diplomerad?
melwinsmamma

Inlägg av melwinsmamma »

Mia: jag buffade så gott det gick...men det var så svårt då han spjärnar emot så. Han lägger sig på armbågarna o kryper ihop...svårt o lugna honom då..då han kräktes tänkte jag ge upp...men nu sover han som sagt..får se hur länge... Ska försöka tänka positivt..tack Mia för pepping!
melwinsmamma

kan jag ändra schemat redan nu?

Inlägg av melwinsmamma »

Melwin var jättetrött vid 18.30 redan idag o var det igår också..kanske är det försent att lägga honom 19.30? han äter kvällsmat 17.30-gröt o sen nattslurk, då jag ammar lite o ger lite ersättning i flaska också. Han vaknar ofta själv innan 7.30 på morgonen också.

Ska man inte ändra på nåt nu kanske? Han har alltid varit morgonpigg sen han föddes. O alltid glad o pigg på dan´, fastän han har varit mkt vaken på nätterna. Grejen är att han aldrig har skrikit o gråtit o varit så ledsen som han har varit de här dygnen.. :oops: känns så konstigt det man gör mot honom..även om jag vet att det är för hans egen skull. Men längtar efter min lilla solstråle ju. :heart:
Kanske är det tänder på gång..han har gnällt mkt hela dan o dregglar massor =P~ ..o jag tyckte jag kände nåt förut i munnen. :roll: Vi får se :?
Hoppas verkligen han sover bra inatt. [-o< Jag ska ta över inatt nu, efter sambon. Kan vi byta hur som helst nu denna vecka? lämnar rapport imorgon..eller inatt kanske :sleep:
melwinsmamma

Melwins schema

Inlägg av melwinsmamma »

Såhär ser schemat ut..säg gärna vad du tycker Mia
7.30 Frukost
8.30-9.15 förmiddagsluren
11.30 Lunch
12.30-14.00 Sova middag
15.00 Mellanmål
16.00-16.45 Eftermiddagsluren
17.30 Kvällsmat
18.30 -läggdags ev.bad, skratt o bus,nattslurk
19.30 läggdags
15 timmar. Melwin är 6 mån o 10 dagar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Så bra att han somnade, och att du inte tog upp honom :D
Det är klart att det här fixar sig, ska du se :!:
Många funderingar har du :wink:

Ja, vi "dipl. kurare" var en vecka hos Anna Wahlgren, där vi fick kura två barn, en sex-månaders (som din!) och en niomånaders+en liten på fem veckor som vi körde standardmodellen med (ja, modern också, såklart).

Nu tror jag nog du fixar din kur själv, bara du jobbar upp din attityd, annars är det meningen att vi kurare ska kunna rycka ut, för att "handgripligen" hjälpa till, eller hjälpa till så här, över nätet. Nu har vi inte alla svar, men tillsammans ska vi nog reda ut de flesta problem :wink: Nu vet jag inte var Mjölby ligger, men jag är säker på att det finns någon kurare nära dig, omdu känner att du behöver träffa någon.

Tänk inte på tänderna! Ofta är det faktiskt så, att när små barn äntligen börjar sova sina nätter, så orkar de bli sjuka också. Så räkna med att lilleman kanske blir det framgent, men det gäller att INTE flytta honom från spjälisen, annat än om det är på väg till akuten :!: Allt annat kan skötas i sängen, det ska ju vara den tryggaste platsen på jorden, snart kommer Melvin också att inse det, men det MÅSTE du förmedla till honom :!:

Att du och sambon byter, spelar ingen roll! Men OM du känner att du sviktar, eller tvärtom, se till att den som är "sakligast" av er, och kan lägga känslorna åt sidan, tar nätterna :!:

Schemat:
Jag tycker nog du kan tidigarelägga nattningen till 19.00 och göra morgon 7.00.
Sen tycker jag att det kanske är lite länge till lunchen, tre timmar kanske vore bättre? Eller klarar han fyra timmar? Där vet du bäst :wink:
Annars ser schemat jättebra ut, äter han bra :?: Sina 15 nödvändiga sovtimmar får han ju också!

Jag tycker du har en jättebra strategi, bra tider, rutiner, men du FÅR INTE tycka att det är synd om honom! Det skulle ha varit synd om honom om ni inte gjort detta, han BEHÖVER sova, vackla inte nu när ni gjort grovjobbet :!:

Nu hoppas vi på en lugn natt, fundera över schemat lite om du ska flytta sovtiden en halvtimme, kansek passar det honom bättre, så han inte blir för trött. Det ska vara KUL att läggas i sängen :!:

Kram på er
Mia
melwinsmamma

tack mia!

Inlägg av melwinsmamma »

Mia..tack så mkt för aööa råd!Känns mycket tryggare nu när jag har dig att fråga :D
Vi gör schemaändring. Du har rätt i att det är lite långt till lunch..han klarar det men är både trött o hungrig..onödigt. Så vi flyttar allt en halvtimme from i morgon. Vad tror du om det? Det blir bra tror vi..Då kanske han orkar lite mer.
Han sover än. Han har vaknat en gång. Gick in o tillrättala honom bara. somnade om. Nu vaknade han igen. Ramsade. Tillrättala. Vakna igen. Ramsade. Ramsade mer. Tillrättala plus solfjädern.Ramsa på utvägen. Somna.
Vi måste försöka ta bort nappen..har ej gjort det än.. :oops: försökt men skulle gjort det första natten istället. Nu känns det som hantar nappen som tröst o inte ramsan o buffningen. Men förut, då han blev så himla ledsen när han skulle sova, så lyssna han inte på vare sig ramsa eller buff...
Men vi SKA ta en natt sen när det här sitter o ta bort nappen. Vet att han sover sämre med den o vaknar. Men dumt o ta bort den nu eller?Mitt i allt?

Ska försöka sova nu. natti
melwinsmamma

gick sådär inatt

Inlägg av melwinsmamma »

Hej Mia..Natten gick sådär. Vaknade ofta även denna natt, men somna om då jag mest la tillrätta. Han vänder sig om på rygg..sen väntar han på att få nappen..suck. Det är nog den som gör att han inte somnar om..borde nog ta bort den inatt..eller ska vi göra det redan på dan nu, när han sover?

Ändrade ju i schemat så han skulle vakna 7 istället. Min klocka ringde då, vet inte om han var vaken innan eller om han vaknade till den..men tog upp honom då. Han var pigg o glad. Hade vaknat vid 06.34 innan, men då la jag tillrätta, ramsa o han somna om.

Sen fick han gröt vid 07.25 o skulle sova kl 8 igen..men då var han pigg fortfarande..sov inte mkt utan vaknade.
Vi fundrar på om vi ska ha kvar gamla tiden, alltså lägga honom 8.30-9.15...för han behöver verkligen sova en stund på förmiddan´. Han var såå trött vid 10, halv 11 redan..o då skulle han äta 11, sen inte sova förrän 12.
Jag ammade lite grann 11.40 o tog sen till marginalkvarten. Gick in o la honom i sängen, buffa lite o ramsade ut. Gick kanonbra! Igår var han ju övertrött, då är det så svårt att söva.

Kanske ska han sova 11,5 timme på natten o mer på dagen?? usch va svårt :roll: ..vill ju inte ändra massa heller. Men han har varit gnällig nu på förmiddagen o igår under hela dan´också.
Han äter massa!Är såå duktig :) O magen sköter han också. Ger katrinplommonpure´i gröt o lite till efterrätt. Han verkligen älskar mat :)
Skulle behöva lite råd..hur var schemat på din 6-månaders som du kurade?
kram Angelica
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Angelica :D

Jaaa, nu är det verkligen dags att du spikar ett schema, att flytta tider hit och dit gör liksom inte saken lugnare, som du märker... Att göra saker ogjorda går ju inte, så nu tar vi nya tag - eller hur :wink:
Nu gäller det bara att du står fast vid det du bestämt :!:

Den (underbare!) 6-månaders kille vi kurade i Gastsjön, hade följande schema, som funkade väldigt bra, men det tar några dagar innan det sitter:

Sov natt 19.00-7.00

Väcktes sju :D
7.00 Amning+välling så mycket han ville
8.30-9.15 Sova (lite x-tra frukost vid 8 med mamma!)
10.00 Gröt
11.30-13.00 Sova
13.30 Mat
16-16.45 Sova
17.00 Gröt (eller middag)
18.30 Amning

Nog har du rätt i att nappen stör :!: Spara inte med att skippa den, gör det NU :!: Följ schemat idag, kasta nappen (har han haft nån :wink: :shock: ) och kör i kväll som vanligt bara. Fler frågor kommer han såklart att ställa, det gäller verkligen att inte störa honom i onödan heller. Du är såpass påläst, och vet att ramsan egentligen ska ta över (nästan) helt natt två, eller hur :?:

Så överkoncentrera inte nu, lugna klara besked, tänk på alla "17 bebisar och 18 kossor" du har, och att du gör det enda rätta :!: Du vet, så enkelt, och så svårt :wink: är det!

Läs på lite extra nu idag, jag vet att det här går fint, och tutten har han glömt i morgon :!:

Håller tummarna för er, vi är många som kan hjälpa dig, men det är du som kör :!: Glöm inte det :wink:

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"