Vad nu då?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
epona

Vad nu då?

Inlägg av epona »

Blev lite överraskad idag. Sonen som aldrig strulat dagtid somnade direkt jag la honom (som han gör för det mesta) kl 1125 vaknade efter en timme på uselt humör. Han lät arg och ilsken och förbannad och bara skrek och hade sig! Hur sur som helst! :shock:

Numera sover han i sin spjälsäng även dagtid (sedan i tisdags!) och det gick bra att lägga honom där istället för i vagnen (som han nästintill har vuxit ur redan, drygt tre månader gammal). Och nu när det är så varmt så har han minimalt med kläder på sig och takfläkten är igång och fönstret öppet. Svårt att få det svalt i huset idag, men sovrummet är dock husets svalaste.

Jag tog upp honom och bytte blöjan, som var nerkissad. Vet inte om han vaknat av det? Kanske jag inte skulle bytt? Men jag blev så paff! Han verkade inte direkt uppskatta sen när jag gick in till honom igen när han fortsatte vara arg och sur och ilsken. Buffade och det hjälpte för stunden, han blev sur när jag slutade, men lugnade till slut ner sig själv. Han verkade ändå bara bli mer sur när jag gick in. Somnade i alla fall igen och sov vidare tills det var dags att komma upp + 15 min extra.

Och nu hände det precis igen! La honom som vanligt (1730 istf 1715 iofs) och han somnade bums. Men efter ca 40 min vaknade han nyss och bara gråter! Vet inte vad jag ska göra! Har aldrig haft de här problemen förut! Nu är han inte arg/ilsken/sur utan låter trött och gnällig mest. Tycker synd om sig själv? Har ingen aning! Det går lite upp och ner, lugnar sig och smågnölar lite och sen mer högljudd gråt igen. Gick in en gång och buffade och han var på väg att lugna sig, då går sambon in (frustrerad) och sätter sig på sängen och tittar på honom! Sonen går upp i varv igen, mer nu!

Känner mig vilsen. Allt har gått så himla bra i ca en månad, behövde aldrig kura, bara smög in schemat och nattsömnen och sonen godtog allt sammans med gott humör och utan att protestera speciellt högljutt ens de första nätterna.

Är det åldern (14 v)? Värmen? Nåt annat? Hur ska jag göra? Känns kymigt att låta honom gråta för sig själv därinne, men det känns som om jag (för)står när jag går in och buffar! Har aldrig använt nån ramsa och solfjädern vet jag inte vad det är eller hur det fungerar! Hjälp! :(
epona

Inlägg av epona »

Gick in för tredje eller fjärde gången efter ca 15 minuter och klappade honom på rumpan och då blev han riktigt ilsken, reste sig t.o.m. upp på armarna och tårarna sprutade. Jobbigt! När han lugnade ner sig gick jag ut och han satte igång igen. Efter ca 20 minuters olycklighet tystnade han för en sekund och jag passade på att genast gå in och var jätteglad över att han hade vaknat! Vände honom på rygg och pussade på honom och var sprudlande glad. Han såg rätt förvånad ut, men var fortsatt tyst i alla fall.

Vi tog tillfället i akt och duschade honom, eftersom han var så varm och klibbig. Dvs pappa står i duschen och håller honom i famnen och jag manövrerar duschen och blöter ner båda. Alltid lika populärt! Tog bara några minuter. Efteråt, när han låg på skötbordet och jag torkade honom upptäckte jag att han är väldigt röd i stjärten, precis längst in. Plus som en ännu rödare ca 2 mm stor "prick", nästan som ett sår fast utan att ha gått hål? Smorde in med Bepanthensalva (eller hur i fridens namn det nu stavas) och då verkade han nöjd och lugn igen. Tog på en blöja och nu ligger han lugn och någorlunda glad under babygymmet, fast gäspar en del.

Han har både sovit och ätit bra annars idag, trots värmen. Vi har haft +34 grader både inomhus och ute i skuggan idag som värst. Just nu är det nere på +30 både ute och inne. Under vakentiderna har han varit som vanligt, möjligen något mattare, men på gott humör. Inget extra gnäll, som man kunde förstått pga hettan.
epona

Inlägg av epona »

Resten av kvällen var hur bra som helst. Åt med god aptit och var sällskaplig. Åkte och handlade och det var inga problem. La honom något senare än vanligt, 2030 istf 2000 och han somnade bums. Sov gott hela natten. Tog upp honom 2245 och matade (han äter 200 ml vid det målet), sen sov han gott resten av natten som sagt. Vaknade 0630 och åt med god aptit, har varit go och glad som vanligt på morgonen och jag la honom som vanligt utan problem kl 0800. Nu sover han och ska göra så till ca 1000. Får väl se hur dagen blir!

En fundering: idag regnar det rejält, kommer regelbundet skurar och det behövs verkligen. Har hört att bebisar kan vara/är? känsliga för väderomställningar. Kan det ha varit något sånt han reagerade på igårkväll? Eller blev det kanske lite för mycket sömn dagtid? Tror det blev kanske totalt en halvtimme mer än vanligt, men det har iofs hänt förut och det har inte spelat nån roll.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej epona :D

Bra om du skriver in i profilen hur gammalt ditt barn är. Då kan man kolla det innan genomläsning och läser med "rätt glasögon" :lol:

Angående krånglet så undrar jag om du inte har svaret själv... Oavsett hur fint vi än ordnar med förutsättningar kan vi inte råda över precis ALLT. Väder, plitor, ovan sovplats, annat odefinierbart... :roll:

Tricket är att du som vuxen är den som håller i skutan när det stormar :!: Tänk vilken fantastisk gåva till ditt lilla barn, att lära honom sova gott även om livet känns lite oroligt.

:arrow: jag tyckte själv att det var mycket praktiskt att ha dottern i vagnen så länge hon var för liten för ramsa. Är det helt omöjligt att använda vagnen :?: De små har nog inte lika ont av att det är trångt som vad vi har.

:arrow: ta dig tid att läsa på och träna in solfjädern. Avsluta tillrättaläggandet med den tills sonen känns sömntung i kroppen.

:arrow: se över schemat om du inte gjort det redan. Insomningskrångel KAN bero på för kort vakentid mellan sovpassen.

:arrow: du har ju redan märkt själv att du "stör" med all trafik. Genom att springa in en massa gånger visar du i handling att det besked du gav sist inte gäller...

Att lära sig "backa" och VARFÖR man skall göra det är i min mening det allra svåraste att ta in. Först då jag såg vilka motsägelsefulla besked jag gav dottern slutade jag att ingripa (störa) hela tiden.

Lycka till :!: :D
epona

Inlägg av epona »

Tack för ditt svar! Ska försöka svara på det du skrev... Och uppdatera min profil, tack för tipset!

:arrow: Jo, kanske har jag svaret själv. Ibland är det ju så. Man kan inte ha koll på allt. Och tur är väl det egentligen.

:arrow: Min lille plutt är inte så liten längre. Han vägde ca 7,5 kg på tremånaderskollen och 62 cm lång. Han hade sovit oroligt i vagnen de senaste dagarna innan jag provade att lägga över honom i spjälsängen även dagtid. Märkte genast att han sov mycket bättre igen! Fick plats att bre ut sig rejält, vilket han verkar föredra. Är kanske som sin pappa, som avskyr att ligga tätt? :D Plus att värmen nog gör att spjälsängen är luftigare och svalare.

:arrow: Ska lära mig solfjädern + komma på nån bra ramsa att öva in. Har ju inte behövt något av det innan, så jag känner mig lite vilsen. Man tror ju att allt ska fortlöpa som tidigare...lätt att glömma bort att allting utvecklas. Speciellt när man haft sån tur med sitt barn som vi har! (Vi får i alla fall ständigt höra det hihi).

:arrow: Igår blev det nog lite skevt rent allmänt. Tog upp honom redan 0610 då han ovanligt nog skrek av hunger. Borde kanske varit hårdare och "krävt" att han skulle ligga kvar till åtminstone 0630? Men förmiddagen gick bra, som vanligt. Han sov 0750-1005 (0800-1000 enligt schemat). Uppe 1005-1125 (1000-1130). Åt rejält både av puré och ersättning. Somnade som sagt direkt 1125, men vaknade efter en timme och var skitsur och förbannad. Ont i magen av majspurén kanske? Hade inte i några droppar olja som jag brukar... Han har ätit smaiskar (några få tsk) i snart två veckor och det går bra.

Han fick sova till 1345, för jag ville kompensera för att han "kastat bort" sovtid på att ligga och vara arg (eg 1130-1330). Var uppe till 1500, precis som han ska, men sov sen 1500-1600 (istället för 1500-1545). Uppe 1600-1730 (1545-1715), gott humör och somnade direkt. Vaknade sen som jag skrev och strulade igen! Kände mig villrådig och dessutom stressad över att pappan tyckte det var jobbigt. Kände mig som en dålig mamma som ville att han skulle få lösa situationen själv, blev irriterad när pappan gick in och satte sig på sängkanten och tyst satt och tittade på sonen. Som i sin tur vaknade till mer och lyfte på huvudet och blev än mer irriterad! Blev helt klart rörigt ett tag, men jag sansade mig till slut, lär sonen ligga och vara sur (nu var han arg igen!) och så fort han lugnade ner sig och var tyst precis gick jag in etc.

Summan av kardemumman är nog att det tillråga på allt annat (värmen, lite röd i stjärten, magen? etc) så blev det nog för mycket sova och för lite vaken igår. Höll inte schemat speciellt bra känner jag.

:arrow: Till mitt försvar måste jag säga att jag brukar inte vara så sjåpig, springer inte in vid minsta lilla gnöl i vanliga fall. Men i vanliga fall brukar han inte vara så här och i vanliga fall brukar inte pappan vara hemma... Kände mig pressad och stressad och tappade målet ur sikte. Kände en tyst anklagelse från pappan när sonen skrek och var arg, för att jag inte gick in och tröstade. :( Men jag märkte också tydligt hur det störde med "trafiken" och det var en nyttig läxa!

:arrow: Tyckte faktiskt jag kände att sonen själv ville lösa "problemet" när sitautionerna uppstod. Borde litat på min magkänsla och tagit pappan i hampan istället för att valhänt stå och se på när han gick in och satte sig bredvid spjälsängen. Kändes lite som att jag svek sonen och det gjorde ont i mammasjälen att jag var så feg och inte vågade göra som jag ville, bara för att pappan var hemma och tyckte det var jobbigt när sonen uppförde sig "onormalt".

:arrow: Sonen har ju hela tiden varit så duktig! Han visar ju att jag gjort rätt hitintills. Men jag vill lära mig mer och kunna ta ett steg vidare och kunna reda upp istället för att trassla till mer, när sånt här inträffar.
epona

Inlägg av epona »

Jag har förresten kanske lagt min fråga i fel forum? Jag borde kanske skrivit den under Späda barn och små? Med tanke på att sonen inte är kurad "på riktigt" utan jag har smugit in förändringarna. :?:
* Lycklig mamma till underbar pojke född april 2006! *
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Nancy :wink: :D

:D Ja, Späda barn och små är nog stället för dig :lol:

Det är föstås kolossalt lätt att bli orolig och både till sig och ifrån sig när en liten praktbebis som aldrig krånglt (som ni haft sådan tur :shock: med) pötsligt beter sig oigenkännligt. Men du lärde dig ett par läxor och det var bra. Mamma är inte alltid Guds enda välsignelse och löser inte automatiskt alla problem bara för att hon visar sig. Man måste alltså försöka sätta sig in i lilla barnets faktiska, praktiska, fysiska situation, så gott det går. Allt är inte känslor här i världen :!: Vilket pappa EGENTLIGEN borde kunna skriva under på, han också... :wink: :lol:

34 grader inomhus låter vansinne. En liten fläkt vid hans säng kan göra all skillnad men framförallt nerkylning. Barn och hetta är en kombination som borde skrika av röda varningslampor. Duschen var underbar och det visade han ju också. Ett så litet barn i sådan hetta skulle jag duscha av många gånger om dagen (eller doppa i Gastsjön :lol: ) och ge kokt, lite lagom kylt vatten ofta, ofta mellan varven :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
epona

Inlägg av epona »

Hej Anna och tack för ditt svar!

Det var såklar inte +34 i hela huset, köket är rätt varmt av sig (där termometern finns) + ingen fläkt, men i sovrummet har vi takfläkt och den stod såklart på för fullt och sonen slapp kläder den dagen (och alla andra dagar som är tillräckligt varma). :) Vi har takfläkt i vardagsrummet med + mindre bordsfläkt som vi släpar runt på, så riktigt så hemskt som det verkade är det inte i hela huset, tack o lov.

Tror att han strulade i torsdags + fredags även pga för mycket sömn och för lite vakentid, han har nog helt enkelt blivit lite större! Ändrade schemat igår, så det är lite tidigt att säga nåt, men det har inte varit något strul hitintills varken igår eller idag. Å andra sidan har det varit lite svalare med...en kombination kanske?

Har bara provat att ge honom vatten vid ett tillfälle, då fick han lapa ur ett glas och han tyckte det var gott. Nästa gång det blir för varmt så ska jag vara snabbare på att ge honom vatten! Känner mig lite dum som inte tänkte på det själv, just den dagen.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det är inte alltid lätt att begripa att en liten unge faktiskt inte är nyfödd längre. Tiden går så fort :roll: Jag minns när mitt andra barn föddes, och ett och ett halvt-åringen plötsligt blev jättestor i jämförelse med den lilla nyfödda. Då kom jag på mig själv med att fortfarande svepa in den STORA i en babyfilt ovanpå nattkläderna efter badet för att hon skulle hålla värmen som en annan liten frusen nyfödd :shock: :? :roll: :lol:
epona

Inlägg av epona »

Här händer det saker! Helt plötsligt pang bom så vill/kan/orkar lillkillen vara vaken bra mycket längre perioder! Och glad och nöjd 99% av gångerna från det han vaknar tills han börjar gäspa och behöver lägga sig. :D Himla mysigt att få sällskap av honom längre pass!

Lägger min nästa fråga under Späda barn o små istället...

Tack än en gång för all hjälp!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"