Kontrollfrågor efter 1:a nattens minikur (1 månad)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
carin73

Kontrollfrågor efter 1:a nattens minikur (1 månad)

Inlägg av carin73 »

Hej!

Första vagningsnatten för att sova över nattmål 1 är över. Är oerfaren runt vagning mm med en så här liten knodd (dryga 3 veckor) och har bara kurat 1-åring tidigare. Har några kontrollfrågor:

:arrow: Plan: sammanhängande sömn 21.30- ca 03
:arrow: Lades 20.10 jättesömnig. Fick nattslurk i sömnen 21.30 och åt bra.

:arrow: Började gnälla 00.15 och vagnade vid första skrik. Vagnade 7 omgångar fram till 00.50. Först slutade jag efter 15 tag då han tystnat direkt. Men efter 2-3 min började gnället om. Vagnar igen vid första skrik/fråga. Kl 00.45 vagnade jag 3-4 min i sträck, sedan sov han gott. Skall jag fortsättningsvis göra de korta punktinsatserna (15-20 drag) och sedan avvakta och s a s framhärda en gång längre än lillen, eller är 3-5 min vagning i sträck ok fast det är tyst? Det är svårt att veta när han somnat in. :?:

:arrow: Sov till 01.45. Då tog det längre tid att vagna tyst. Ca 6-8 omgångar (d v s vagna, sluta, tystnad, börjar böka, fråga, vagning igen). Kl 02.30 verkade han sova. Väntade 5 min och tog sedan upp för nattmål. Risken att hamna i 45 min vagning igen kändes stor och det kändes ok med mål framåt 03. 5 h sammahängande utan mat blev det alltså. Rätt eller fel tänkt? :?:

:arrow: Lade småvaken, men vagnade inte. Somnade och sov vidare till 06.30. :D

:arrow: Han ligger som en liten boll längst upp i vagnen efter några drag. Jag drog ner honom någon dm och lade till rätta efter varje vagningsavslutning. Rätt eller fel?

( :?: Skulle det på något vis gå lättare natt nr 2 är min fundering? Har han "uppfattat" något av natten egentligen? Vi får väl se.)

Tacksam för feedback.
Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:Jag undrar om du inte skulle skriva på Späda barn och små i stället. Där har du erfarenhetskolleger :wink: :D

Det är ju ingen SHN-kur man genomför på ett så litet barn utan man hjälper det bara att sova över nattmålet. Vagning tycker jag då är effektivast, och det är ingen katastrof om man skulle vagna barnet till sömns, när det är så litet. Men man bör inte fastna i längden, så att lilla älsklingen vänjer sig vid att vagnen hela tiden ska vara i rörelse utan sakteliga börja somna om själv. Det brukar vara dags för det i samband med den egentliga födelsen, dvs alldeles nu skulle jag tro :wink:

Det tar några nätter för lilla barnet att lära sig den nya ordningen och sova över själv, vilket också innebär att han börjar äta mer på dagarna. Men det är oefterrättligt viktigt att du proppar honom så full som bara går och fyller varje mål med Standardmodellens hela program, så han får alla sina behov tillgodosedda kontinuerligt och förebyggande. Då brukar inte sex tim natt vara särskilt svårt att införa :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"