Down syndrom - frågor.

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Bitte
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 21:12

Down syndrom - frågor.

Inlägg av Bitte »

Hej!

Jag skriver här istället för min syster som pga mycket liten datorvana och en enorm tidsbrist har bett mig göra det.
Jag vet inte ens om jag har hittat rätt forum för våra frågor men jag hoppas det :lol:
Min syster har en underbar liten kille på 10 månader som har down syndrom.
Hon har även en liten tjej som blir två år i oktober. det skiljer endast 11 månader mellan barnen.
Jag önskar att jag kunde hjälpa min syster att träna lillkillen att utvecklas efter bästa förmåga och jag tror att det finns några här som har erfarenhet av detta.
Min syster har inte varit på någon rehabilitering med pojken eftrsom han även har ett njurfel (som inte har med down syndrom att göra)och synfel så har all energi lagts på diverse sjukhusbesök sedan han föddes i september.
Vi undrar ju nu då vad som är "normalt" i utvecklingstakt? Vi förstår ju att det måste vara MYCKET individuellt precis som hos alla barn men det skulle vara intressant att veta lite.
Pojken är som sagt 10 månader, han kan rulla runt hur många varv som helst i princip, han förflyttar sig genom att rulla. Han kan lyfta huvudet kortare stunder men orkar inte hålla det så länge.
Han skulle behöva träna muskulaturen i nacke och rygg eftersom han har svårt att hålla huvudet längre stunder om han tex sitter i barnstol.

Har någon några bra tips på hur vi kan hjälpa honom att träna?
Vad ska man tänka på?
Vi har ju förstått att hans utveckling kommer att vara senare än andra barns men vi har egentligen ingen aning om hur mycket senare.

Mvh Bitte.
Mamma till Liam f?dd 031228 och Tuva f?dd 051114
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Börja med att lägga honom på mage på golvet i flera timmar dagligen. Var gärna med honom som sällskap, men låt honom ligga på mage. Rullar han sig till rygg, så rulla honom tilbaks på mage.

Läs Anna Wahlgrens krönika som heter "Lägg barnet på mage", så fattar ni bättre varför. Kom med frågor om ni har, det är lättare för mig att svara än att generellt börja förklara.

Kram, Hege
Bitte
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 21:12

Inlägg av Bitte »

Tack Hege!

Tack för ditt svar Hege.
Ja han ska absolut få ligga mer på mage, ofta läggs han på rygg och rullar själv över till mage och sen tillbaka igen.
Jag kommer säkert att återkomma med fler frågor framöver :lol: :!:

Tack!
Mamma till Liam f?dd 031228 och Tuva f?dd 051114
Gäst

Några ord från en ds-mamma

Inlägg av Gäst »

Hej Bitte!
Jag är mamma till lilla Gyril som är tre år i oktober.
En ljuvlig unge som berikats med en extra glädjekromosom.

Precis som du skriver är det lika storskillnad på barn med ds som andra barn.
Gyril har varit ganska "normal" i sin utveckling. Det som är sent är talet och hon började gå i våras.
Men en sak har de gemensamt; de kan alla tränas med IAHPs träningmetoder.
Vi har gått kursen i Philadelphia och den gav så mycket. Både i kunskap och nyttan av att träffa andra föräldrar med hjärnskadade barn.

Hege är nog den som ger bäst tips rent träningsmässigt, för vi har inte helt kommit igång med vårt program pga sjukdomar och flytt.
Men som Hege säger - magläge och krypa är det viktigaste.
Plus Eye-Q som är en fiskolja som finns i hälsokosthandeln.
Vi märkte direkt skillnad på Gyrils koncentrationsförmåga när vi började ge henne den.

Förstår att du vill hjälpa din syster och skriv gärna här igen eller skicka ett PM om du har fler frågor.
Bitte
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 21:12

Inlägg av Bitte »

Tack för ditt svar!

Ja jag har förstått att IAHP är jättebra. Vet du om det finns någon bok på svenska?
Jag tror inte att varken jag eller min syster klarar en hel bok på engelska.
Var får man tag på böckerna? Var hittar man mer info?

Oj många frågor det här :D :!:

Tack igen! Jag återkommer säkert.
Mamma till Liam f?dd 031228 och Tuva f?dd 051114
kärringen
Inlägg: 124
Blev medlem: mån 10 apr 2006, 20:41

Inlägg av kärringen »

Jag kan intyga att ni båda kan läsa boken med behållning (men en eng-sv ordbok är ju inte fel att ha till hands). Den innehåller inte en massor av facktermer eller svårbegripliga formuleringar :) :)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Om det är till någon hjälp, så finns boken på danska, och kan beställas här: www.hjerneaktiv.dk

Men om man tänker gå kursen, så är det bra att ha läst på engelska, då har man alla begreppen inne, och behöver inte sitta och översätta i sitt eget huvud, när kursen hölls på engelska.

(Det är en ting vi damer ofta gör, undervurderar vad vi klarar, och även vad våra barn klarar av. Män ser inte ut att ha denna "defekt"... :wink: )
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "