Nej, solfjädra bara en gång, som besked en gång för alla. Lägg distinkt tillrätta först, utan att prata, så sakligt och snabbt som möjligt, och solfjädra sedan statiskt, tillräckligt länge för att budskapet ska gå in ("Så här ligger man ner när man ska sova, lugnt och fint, och slappnar av och är tyst och känner efter hur skönt det är, punkt slut, för på natten sover man. På natten händer ingenting.")
Avvakta sedan. Tio minuter låter kort. Hon kanske aldrig somnade. Hon frågar igen. Då avvaktar du fortfarande. Solfjädern är ett rejält besked. Skulle hon ändå börja skrika så att du hör att hon inte tänker "gå ner", kräver hon svar, och då är det läge för en tämligen hurtig och väldigt punktsättande ramsa, x4 i ett svep, utan frågande pauser emellan, utan fikande efter godkännade. Förstår du?
Envisas hon sedan, sätter du på musik. Eller gör andra ljud i huset, som tyder på att du laddar bössan som bäst och inte har tid med något annat än att spana efter vargen
Du måste vara bergsäker på att hon verkligen hunnit somna, sovit ett tag - minst tjugo minuter - innan du ingriper direkt med ramsa. Annars ska det avvaktas, inom samma sömnperiod så att säga. Hon måste ges en chans att smälta budskapet och själv komma i ro. Hon kan
Mer förtroende för lilla barnet, alltså. Och mer förtroende för dig själv
Tänk inte att hon är olycklig och synd om. Tänk att hon ställer frågor, och besvarar man samma fråga mer än en gång, blir man tjatig

(varpå lilla ungen blir förb-d för DET...

). Och skulle säga, om hon kunde: "Jaja, jag VILL sova och jag SKA sova men jag KAN inte just nu

Det skulle gå betydligt bättre om du lät mig vara i fred, tack

"