Från och med Fredag så gäller det. Föl

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Härlig rapport till morgonkaffet :!:

\:D/ =D> \:D/

Önskar Er en underbar dag!
Kram
/Fjällmor
Sanda

Inlägg av Sanda »

Igår så var det VÄLDIGT gnälligt rent av riktigt ledset och otröstligt på eftermiddagen. Pratade med min mamma, hon sa men känn på efter tänder med tanke på att ah även varit förkyld då. Det gjorde jag och se där! Där kommer det en liten gadd :) Efter lite alvedon så var hans värld mycket bättre oxå.

Pappa nattade för första gången igår, gick oxå bra! En ramsa vid läggandet. En bekräftelseramsa som han vakna till av med sen tog den andra så efter 5 min så sov han. Han sa att även om det bara tog 5 minuter så tycker han det är jättejobbigt med skriket. När jag svarade att jag lärt mig höra vad det är han skriker så tycker jag bara är gulligt så kunde han inte alls förstå. För jag tycker typ att det här nya "skrket" han har för sig innan han somnar är typ "Men morsan, jag vill inte lägga mig!!! Ok, jag är trött, men jag vill oxå titta på fotbollsVM, vad äter ni där ute? Är det något gott? Varför får jag inte vara med?" Och sen så går skriket över till " jaja jag får väl sova då.....att jag aldrig får bestämma något.....livet är så orättvist" :lol:

Sen så sov han sina 11 tim tills nu!

Anna! Jag måste bara säga.....TACK :)

Snart åker vi till Öland men sen nsta vecka efter uppföljningsveckan så ska jag rapportera skillnaden på Adrian för en vcka sedan och hur det har blivit då!

Kramar allihop!
Vill med hela mitt hj?rta att detta ska fungera.....
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :D Pris och beröm :lol:

Lilla pappa ska bara ta sig en funderare på hur pass synd det är om honom själv som får sova på nätterna :roll:

Lilla barnet är gjort av precis detsamma som han :wink: :lol: :lol:

Så ljuvligt skönt för lilla älsklingen att få sova :heart: Resultatet i form av krafter och glädje och aptit och rasande snabb utveckling kommer inte att låta vänta på sig :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sanda

OK.....

Inlägg av Sanda »

Nu då, vi var på öland i helgen, bildturen gick förhållandevis bra. Vi höll tiderna i den mån vi kunde. Han var u rätt så "inställd" redanom man säger så han skötte det där rätt bra.
Vi sinkade väl med en timme som max påöland med tiderna beroende lite på vad vi gjorde, hade resesängen med oss och det fungerade bra. Dock så bodde vi i en familjs hus där jag faktiskt inte kunde med och ramsa under vargtimmen och han fick komma till mig när han vaknade då. Tänkte att nu är det kört när vi kommer hem. men faktiskt inte. VIsst vargtimmen fanns där fortfarande men den fixade sig med ramsa. och inatt två veckor efter börjad kurning så sov han hela natten igen.

Det som krånglar dock är dagslurarna. Men det har jag läst att det är vanligt. Han protesterar i upp till 30 min, och jag vill inte slösa med vagning eller ramsor. Tips? Man ska ju inte heller låta dom skrika eller hur? Som tur var är han så liten att han inte krånglar sig ur vagnen utan han är ju kvar där men riktigt olycklig. Som det är nu så vagnar jag några tag som markering när jag lägger honom ner och sen ramsar på avstånd. Sen ramsar om och sen vagnar om kanske efter 10 min.....det är hjärtskärande..... :( Men inget hjälper, han svarar inte på ramsor, svarar på vagnadet men börjar igen så fort jag slutat.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Sanda :D
Fint jobbat med vargtimmen trots det oönskade "avbrottet" :D

:arrow: är det alla daglurar som krånglar :?: Kan du berätta lite mer ingående om hur ni går tillväga då sonen skall sova :?:
Sanda

Inlägg av Sanda »

När tiden närmar sig så börjar han alltid bli grinig så tiderna sitter nog rätt bra. Då går vi ut och gör i ordning vagnen. Han ligger i nerfälld sittdel (han är rätt stor av sig). Vi kittlas och busar lite men det brukar sällan locka fram något skratt för han e så grinig att det inte är intressant. Sen lägger vi han tillrätta, då protosterar han med en gång. Vagnar några tag(ca 5-6) som markering, skakar lite på vagnen och går bort med en dagsramsa. Då börjar illtjutet. Eftersom det inte lugnar ner sig, så ramsar jag på håll kanske 4 ggr. efter kansek ungefär 5 min. Men den tar sällan, sen låter jag han försöka somna själv, men illtjutet fortsätter, blir oftast värre utan uppehåll. Då går jag oftast fram och vagnar igen kanske 10 tag så han lugnar sig detta efter ca 5-10 min. Då blir han lugn och verkar somna. Skakar vagnen och går bort med en ramsa. Då händer det ibland att han somnar, ibland krävs det en runda till och ibland så hjälper det om jag går med vagnen upp och ner för våran backe, tar ca 2 min så somnar han. Sen så sover han bra resten av passet, så han håller inte på och vaknar upp. Kanske ska unna han den lilla "promenaden" tidigare? Eller ska jag trilskas med att han ska lära sig att somna med en gång, stillastående?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Sanda :D

Av det du beskriver gissar jag att ni stör sonen med all denna trafik. Det tillrättaläggs, vagnas, skakas, ramsas, ramsas igen och promeneras, allt i en salig röra :roll: :wink:

Tänk såhär:
:arrow: hur skall sonen våga lita på det första beskedet om det sen ändå följer serenader av ramsor :?:

:arrow: hur många gånger ramsar ni efter själva läggningen :?: Jag vill be dig öva upp ramsan ordentligt och inte räkna ramseomgångar. Fick själv coachning i ramsande från kära Mammut Maria och hon hade rätt då också... :wink: :lol:

:arrow: lyssna av, följ med i sonens tongångar. Tänk dig att ni sjunger duett, sonen och du. Bara med skillnaden att DU är den "divigare" av er två så du försöker överrösta samtidigt som du måste följa melodin... :wink:

:arrow: våga ta ut svängarna lite. Ramsa bestämt, kanske lite mjukare, med en gnutta humor i, med "nä NU älskade sonen min, nu är det sova, basta". Ge dig inte förrän du lugnat sonen ÄVEN om du så behöver ramsa x16... Jag lovar att du inte kommer att behöva göra det för alltid.

Lycka till :!: :D
Sanda

Inlägg av Sanda »

Jag jobbar på ramsandet nu. Men ska man jobba på samma sätt som vid nattandet, alltså låta han ge en chans att somna (skrika en stund för sig själv) och se om han fixar det eller ska jag va på med ramsandet enda tills han är tyst? och så snabbt han börjar igen , vara där med ramsandet? Jag har testat båda, och det tar fortfarande 20-30 min för han att somna. Då är det inte mycket tid kvar att sova på. Men det kanske ger med sig? Om jag bara är stenhård med att inte gå fram och vagna? Jag känner mig lite förvirrad......

Kan tillägga att vid somnadet för natten så somnar han med lite gny på 2 min. Räcker med en ramsa när vi går ut. Och sover sen hela natten.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"