Hej alla kloka föräldrar!
Under den senaste månaden har följande hänt i vår familj: Hyrt andningslarm, infört magsömn, infört två måltider fast föda, flyttat Bebis till eget rum, spikat schema som sitter perfekt dagtid, tagit bort nappen och slutat med nattamning. Och betänk då att vi ömma är två halvgamla helrutinerade tredjebarnsföräldrar som tidigare lett överinseende åt kurer och teorier! Nu visade sig vår Bebis vara en flicka som gärna sover, bara inte på natten...När Tröttheten var ett faktum så började vi plugga in Annas filosofier (som ju är ganska självklara). Och nu är vi här! Kurens fjärde natt är till ända och jag vill ödmjukt be om råd.
Det går bra fram till klockan 5 ungefär. Då börjar gnölet. Taktiken är:
Vänta...Eftersom det efterhand stegras får hon en ramsa. Denna kan leda till tillfällig avmattning. Vid nästa stegring ny ramsa osv, tills buffning blir nödvändig. Då tystnar hon inom någon minut. Vi buffar dock inte till sömns, utan går ut med ramsa när hon är lugn. Så här håller det på. Natten är slut klockan 6 i vår familj så vi har fått passa på under en 1-minutslur runt 6-snåret att rusa in med morgonglädjen.
Gör vi rätt? Vargtimmen är outhärdlig i det närmaste. Brösten läcker och där står man och buffar en ledsen och hungrig(?) unge.
Tacksam för råd!
Frågestund i Vargtimmen
Frågestund i Vargtimmen
Bettan
3 barn f?dda 95, 97 och augusti 04.
PRECIS så har vi det!
Dock har vi inte morgon förrän 06.30, så vi har 1,5 timmes "helvete"
Vi gör som ni, men utan buffning (funkar inte, antar att vi inte övat tillräckligt
) Dock kan jag få henne lugn i ca 15-20 min extra genom att diska och göra andra (ganska höga) ljud i lägenheten. Vet dock inte om hon somnar eller bara ligger tyst, eftersom vi i det längsta försöker att inte gå in till henne under denna period.
Vargtimmen kan tydligen,tyvärr, hålla i sig lääääänge vad jag har förstått. Upp till nån månad!
Vi har ju hållt på 1,5 månad och har fortfarande problem (men vi "fuskade" två veckor vid jul då vi vagnade henne till söms under vargtimmen och det har nog dragit ut på det hela
)
Jag tycker det låter som att ni gör rätt
Minimera trafiken in i rummet och ramsa bara när det VERKLIGEN behövs. Prova att göra ljud i lägenheten ("Jag har viktigare saker för mig, sov nu"
). Detta är de råd jag har fått. En PANGramsa vid första pip ska också hjälpa!
Lycka till!
Dock har vi inte morgon förrän 06.30, så vi har 1,5 timmes "helvete"
Vargtimmen kan tydligen,tyvärr, hålla i sig lääääänge vad jag har förstått. Upp till nån månad!
Jag tycker det låter som att ni gör rätt
Lycka till!
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Hej på er.
Det är helt rätt att vänta i de flesta lägen, men om detta upprepas gång efter annan att hon faktiskt skriker upp sig varje gång hon vaknar, så tycker jag att ni ska ramsa så fort hon vaknar.
Då ska ramsan säga med tydlighet att det fortfarande är natt, mamma och pappa finns och håller vargen borta och ingen kan komma och ta dig. Öva detta på dagen (när ingen annan hör, kanske) lyssna på din röst och känn att det verkligen är det budskapet som går fram.
Att stå och buffa med maten hängande över huvudet förstår jag kan vara lite förvirrande för en liten, men barn (eller vuxna) vaknar inte av att de är hungriga, däremot kan de vara hungriga när de vaknar. Äter man dock på regelbundna tider så brukar hungern komma just när det är dags att äta - eller hur...
/LO
Det är helt rätt att vänta i de flesta lägen, men om detta upprepas gång efter annan att hon faktiskt skriker upp sig varje gång hon vaknar, så tycker jag att ni ska ramsa så fort hon vaknar.
Då ska ramsan säga med tydlighet att det fortfarande är natt, mamma och pappa finns och håller vargen borta och ingen kan komma och ta dig. Öva detta på dagen (när ingen annan hör, kanske) lyssna på din röst och känn att det verkligen är det budskapet som går fram.
Att stå och buffa med maten hängande över huvudet förstår jag kan vara lite förvirrande för en liten, men barn (eller vuxna) vaknar inte av att de är hungriga, däremot kan de vara hungriga när de vaknar. Äter man dock på regelbundna tider så brukar hungern komma just när det är dags att äta - eller hur...
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
En fråga bara, när lägger ni henne på kvällen?
Tidigare kvällsläggning ger oftast längre sovmorgon. Fast lägger ni henne kl 18, så kanske ni inte ska ha tidigare morgon.
/LO
Tidigare kvällsläggning ger oftast längre sovmorgon. Fast lägger ni henne kl 18, så kanske ni inte ska ha tidigare morgon.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Gäst
Tack snälla för svaren. Natten som gick förlöpte likartat. Dock tar ramsan bättre så vi frestas mer sällan till buffning. Keep smiling!
Vi lägger henne inte förrän klockan 20, fega som vi var när vi spikade nattiderna. Tror ni Vargtimmen skulle bli bättre om vi la henne tidigare?
Tacksam för ala synpunkter! Fantastiskt konstruktivt forum!
Vi lägger henne inte förrän klockan 20, fega som vi var när vi spikade nattiderna. Tror ni Vargtimmen skulle bli bättre om vi la henne tidigare?
Tacksam för ala synpunkter! Fantastiskt konstruktivt forum!
Bettan
-
Gäst
Tack igen Mammut Maria!
Tror du att Vargtimmen skulle bli bättre om den föregicks av fler timmars sömn? LO var också inne på det. Jag ska ta mig en rejäl funderare på att ändra schemat. Dagtid funkar allt perfekt. Glad matfrisk unge som somnar nöjd.
Vargtimmen strular dock. Hon kommer ofta inte till ro efter fem. Hon är inte direkt olycklig. Hon ligger och småfrågar, bajsar gärna lite och verkar helt enkelt otålig att natten ska ta slut. Hon tystnar ofta på ramsan. En och annan solfjäder utdelas också. Men som sagt: Längre natt kanske är tricket?
Tror du att Vargtimmen skulle bli bättre om den föregicks av fler timmars sömn? LO var också inne på det. Jag ska ta mig en rejäl funderare på att ändra schemat. Dagtid funkar allt perfekt. Glad matfrisk unge som somnar nöjd.
Bettan
-
Gäst