kom på ett knep som jag ville dela med mig av! När jag lägger filten på tex bord/diskbänk och lilltjejen ligger på mage så knölar sig filten och glider runt när hon reser sig på armarna. Jag tog en yogamatta (som jag ändå aldrig använder)
Tips - halkskydd under filten :)
Tips - halkskydd under filten :)
Hej,
kom på ett knep som jag ville dela med mig av! När jag lägger filten på tex bord/diskbänk och lilltjejen ligger på mage så knölar sig filten och glider runt när hon reser sig på armarna. Jag tog en yogamatta (som jag ändå aldrig använder)
och lade den under filten. Funkar toppen som halkskydd! Så är det någon annan som har en överbliven yogamatta stående kan det vara ett sätt att få nytta av den
Kom på nu att det ju såklart också funkar med vanligt halkskydd som man har under mattor...
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Hänger på och tipsar om detta som min mamma kom på. Istället för lekfilt så kan man köpa 1cm tjock skumgummi, köp i storlek av ett påslakan så är det lätt att klä om och tvätta. Då slipper man också att det knölar ihop sig, ligger fint på plats och är mjukt och skönt att ligga på! 
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD
Det finns en typ av badrumsmatta som man kan köpa på metervara, jag minns just inte vad den heter men den finns ofta att köpa på stormarknader och färgaffärer.
Dessa är jättepraktiska speciellt om man har ett barn som kräks mycket. Bara att spola av.Dessutom så glider dem inte och känns varma att ligga på.
Dessa är jättepraktiska speciellt om man har ett barn som kräks mycket. Bara att spola av.Dessutom så glider dem inte och känns varma att ligga på.
Nej, nej, små barn ska ligga rätt på hala golvet! Om de ligger på filtar, och halkskydd så kommer de ingen vart när de försöker åla och krypa. Och av det drar de lärdommen; "Det är ingen idé, jag kommer ändå ingen vart". Eller ännu värre, de fattar inte sammanhängen mellan att röra armar och ben, och rörelsen som för dem framåt! Och så slutar de kanske försöka röra sig framåt.
På mage, på hala golvet, med bara tår så de riktig får tag, då kommer ål och kryp mycket tidigare. Filtar och halkskydd ger passiva barn, och...hjärnan får mindra att arbeta med.
På mage, på hala golvet, med bara tår så de riktig får tag, då kommer ål och kryp mycket tidigare. Filtar och halkskydd ger passiva barn, och...hjärnan får mindra att arbeta med.
Svårt att veta bara, när det är dags för ålandet, om man aktiv hindrar åling med halkskydd.Men innan ålandet börjar, då funkar den här!
Förlåt, jag menar inte att kverulera, bara att bevisstgöra saker man kanske inte tänker på. Bebisar kan åla den dagen dom föds, om vi bara lägger tillrätta för det.
Ja, kalla golv kan man ju inte lägga en bebis på! Varmt måste golvet vara, fritt från drag, och rent och trygt, naturligvis. DÅ har man lagt tilrätte för bebisen, och den har stora möjligheter att tidigt få fart på sinneurologiska utveckling.Men det är ju lätt att torka av golvet med, jag använde den där mattan för att golvet var så kallt där vi bodde på den tiden det begav sig
Visst, det är säkert bra det du säger, men i alla lägen passar inte det. Jag tycker det känns tryggt att ha en plats för bebisen där de större syskonen vet att man tar det lite lugnare och inte springer och snubblar på lillebror. Båda mina killar har legat på den typen av skumgummimadrass som jag tipsade om, de har båda ålat runt utan problem vid fem månaders ålder. Man behöver väl inte vara helt "hysteriskt" korrekt...Hege skrev:Nej, nej, små barn ska ligga rätt på hala golvet! Om de ligger på filtar, och halkskydd så kommer de ingen vart när de försöker åla och krypa. Och av det drar de lärdommen; "Det är ingen idé, jag kommer ändå ingen vart". Eller ännu värre, de fattar inte sammanhängen mellan att röra armar och ben, och rörelsen som för dem framåt! Och så slutar de kanske försöka röra sig framåt.
BILD
BILD
Man kan komma med bra förslag också utan att klanka ner på de föregående...Hege skrev:Man behöver inte göra allt man läser heller... Hoppa bara över det du inte tycker om.Man behöver väl inte vara helt "hysteriskt" korrekt...
BILD
BILD
Jag har ju nyss blivit moster *stolt*, så det blev ju ett ypprligt tillfälle att testa detta.... fyra dagar ung testades mosters lilla sötnos, i något sluttande säng lades hon på magen som en liten groda... och jo hon crawlade sig fram, tydligen en decimeter (moster var ju 120 mil bort och fick inget se, men höra en stolt mor.)
Hur som helst, när vi berättade det här för mormodern i fråga så skrattade hon bara och sa "men herregud, hur har många gånger har jag inte berättat att lillasyster (min alltså) ålade sig omkring i kuvösen så att slangarna lossnade"
Då kan jag tillägga att hon är född i vecka 30, och att det här var ett faktum från första början. Det här var på 80-talet då la dem i allafall barnen på magen i kuvösen på S:t Görans.....
Hur som helst, när vi berättade det här för mormodern i fråga så skrattade hon bara och sa "men herregud, hur har många gånger har jag inte berättat att lillasyster (min alltså) ålade sig omkring i kuvösen så att slangarna lossnade"
Yogamattan ska jag härmed använda som underlag när sonen ska vara med på diskbänken, som är av granit. Kan inte vara så skönt att slå pannan i granitskivan. Så det måste vara ett undantag där man kan använda yogamattan
Finns det någon förutom jag som har oljade trägolv i hela huset förresten? Hur gör ni med magläget och ålandet där? Känns som att det är varning för stickor! Hittills har det inte blivit några stickor men han tar sig ju inte så långt heller...
Finns det någon förutom jag som har oljade trägolv i hela huset förresten? Hur gör ni med magläget och ålandet där? Känns som att det är varning för stickor! Hittills har det inte blivit några stickor men han tar sig ju inte så långt heller...
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".