Omöjligt att få honom att somna om på morgo

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Fru Majsan

Omöjligt att få honom att somna om på morgo

Inlägg av Fru Majsan »

Vi har kört kuren ett tag nu och i nästan en veckas tid har Axel sovit hela nätterna utan att vakna en enda gång! Så långt jättebra, även om vi fortfarande inte helt får ihop alla dagslurar som de ska...

Problemet nu är framför allt att han har bestämt sig för att det är morgon mycket tidigare än vad vi har bestämt. Oftast vaknar han redan vid 6-tiden, en timme tidigare än vad vi bestämt. Då är det helt omöjligt att få honom att somna om. Vi ramsar och ramsar, lägger tillrätta och till och med buffar ibland, men det går bara inte. Oftast tvingas vi avbryta i ett läge kring 7-tiden, då han är lite lugn. Men största delen av tiden fram till dess gallskriker han bara. Och när vi kommer in till honom så ser han nästan otäckt tillgiven ut, sträcker upp armarna mot oss, bedjande...

Vad göra? Jag får ju för mig att han är vrålhungrig och därför inte kan somna om, men att ge honom mat skulle väl vara helt förkastligt, antar jag? Han somnar ju ändå inte om efteråt...Samtidigt känns det som om metoden mer liknar skrikmetoden i dessa lägen, något vi inte vill.

Över huvud taget är jag lite tveksam till hur det egentligen funkar för oss ibland. För det mesta går det bra att både få honom att somna in och somna om (utom på morgonen) men när han inte vill sova så kan han verkligen gallskrika i bortemot en timme, ibland blir han alldeles hes! I de lägena går det definitivt inte att få honom att somna så snabbt som AW säger att det ska gå efter en tids kurning. Vad gör vi för fel? Jag tycker att vi har följt kuren till punkt och pricka...
Mamma till Axel, född i april 2004.
Startade SHN-kuren den 3 januari 2005.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jag föreslår att ni backar. Gråter han och är ledsen? Om inte så är det bara att låta honom vara. Har ni kört med massa ljud?

Vi lät Karl vara då han vaknade runt 6, han pratade grejade runt lite och somnade så småningom om.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Majsan!
Jag har följt en hel del trådar om vargtimmen och tidigt uppvaknande och det förefaller som om alla kommer fram till samma slutsats till slut: gör så lite som möjligt! Detta förmedlar mer än något annat att "natten är inte slut och på natten händer INGENTING". Låt honom ha tråkigt, till slut somnar han om av ren uttråkning och slutar vakna för tidigt efter några dar. Ni kan börja med en av mammuts PANGramsor vid första lilla knyst (ifall det börjar samma tid varje dag vill säga) och sen så backar ni undan HELT, för då har ni talat om vad som gäller. (Vår egen PANGramsa är glad och käck och ytterst punktsättande, ingen tvekan om att vi andra håler vargen borta! -ja, det är inte helt enkelt att prestera det med morgonhes sömndrucken stämma men man kommer ganska nära).
Det svåraste med kuren är att backa tillräckligt, dvs att efter ett tag lita på att barnen VET vad som gäller och agera därefter.
Jag tror att ni inte är helt och fullt i mål ännu för att ni inte backat tillräckligt än, det är min tolkning :D
Lycka till med bakstegen!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kristin

Inlägg av Kristin »

ÅH, jag hade börjat skriva ett lååångt svar och nu när jag gick in igen och skulle fortsätta så försvann det :evil: :cry: :twisted: :cry: !

Sorry, men jag orkar inte skriva ett lika långt svar.

Kort: Vi har också haft det som ni att plutten vaknar 06 och morgon är 07. ÄNDRA INGENTING!!!!! Skillnaden nu 2 mån efter det att vi började kuren är att han ligger och JOLLRAR :D i ca 30 min. Vid de tillfällen det händer att han vaknar 06 (händer regelbundet), ramsar vi när han protesterar fram till 06.45 och tar sedan upp honom. Använd marginalkvarten ni också. Vissa dagar vaknar han 06.30 och ibland får vi väcka honom vid 07. Han varierar sig m a o. Ändra därför inte på schemat!

Ni har ju inte kört så länge ännu. Ha tålamod. Det kommer!!!!

När han skrek i en timme, anv verktygen då?

Återigen ha tålamod. ge inte upp. Det här sker inte på en dag, det är en process.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Pangramsa? Backa? Verktyg? Hmmm, blev inte klokare på det här...

Hursomhelst så jollrar han inte det minsta i sängen på morgnarna, han gallskriker och är jättearg (hungrig?).

Förklara gärna igen vad ni menar med ovanstående uttryck!
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Som Mammamy sa: "gör så lite som möjligt".
Vi backar, för att barnen ska göra framsteg. Backa, backa. Avvakta, ha förtroende för barnet.

Jag kan kort berätta att vi vaknade en tidig morgon av att någon pratade i vårat sovrum :shock: och vi blev helt nollställda! Vad gör vi nu?!
Medan vi låg och funderade löste sonen allt själv...

Nuförtiden, om han vaknar, så pratar han en stund och säger det han ska för att sedan somna om. På natten händer ingenting...

Vi har inte sagt ett ljud och det funkar för oss. Han får ha sin "ensam-tid".

Om han fått så mycket mat som bara går ner är han inte hungrig på natten.
Ni ska lugna honom i sängen, läs om verktygen i Forum-index.

:thumbsup: Lycka till!

/ Mamman till sonen
mammamy

Inlägg av mammamy »

Förlåt Majsan, jag är så insnöad på detta att jag alltid tar för givet att alla begriper alla uttryck vi har härinne. Att backa avser just det, att med dina ben gå bort från sängen, bort från dörren, att med rösten backa dvs ramsa mer och mer sällan, att lämna fler och fler situationer oåtgärdade och överlåta till barnet själv att klara av dem. Du kommer att bli överraskad över vad som händer ifall du låtsas som om du inte hör att barnet låter/ropar/skriker, i de flesta fall så tystnar barnet själv mycket snabbt (om inte genast) och löser på så vis situationen helt på egen hand (och detta är ju målet, att barnet ska lära sig somna, sova och kunna somna om helt själv!).
PANG-ramsa är myntat av Mammut Maria som beskrivning på en hög klar tydlig och extremt punktsättande ramsa som man kör direkt vid första pipet för att försöka att genast sätta stopp på en lång stunds harv. PANG-ramsa är så som jag förstått det också en enda ramsa (x4 el x6) som sedan följs av tystnad, dvs att man backar helt. Som det är nu så stör ni honom med alla era verktyg.
Verktyg ja, det kallas alltså de olika "grepp" vi tar till för att göra oss förstådda hos våra barn, dvs ramsan, buffning, vagning, solfjäder är alla exempel på verktyg.
Jag förstår att han på intet sätt jollrar ännu när han vaknar klockan sex, men misströsta inte, han kommer att sova ända tills ni bestämt att det är morgon ifall ni fortsätter att framhärda med att bara låta honom vara och inte ta upp honom förrän tidigast 15 minuter före rätt tid. Min gosse (vilken vi införde verktygen på vid 3,5 månad) började jollra när han vaknade för tidigt för någon vecka sedan bara men det är LJUVLIGT och väl värt att vänta på. (Han har pga förkylning vaknat en timme tidigare de flesta dagarna sista veckan, men jag låtsas som ingenting och inatt sov han åter till morgonen).
Jag tror inte att han vaknar för att han är hungrig, däremot blir han kanske hungrig när han varit vaken ett tag. Men han dör inte av att vara lite hungrig!
Blev du lite klokare nu? (Säg ja, snälla :lol: :lol: )
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Mammamy: tack för svaret! Är klokare nu, och inser också att vi ju både backar och använder verktygen! Jollrandet kommer kanske tids nog då... :D
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Nu har det otroliga hänt! Två nätter har han vaknat vid 6.30, låtit lite utan att vi gjort något - och somnat om! Underbart! Nu skulle det vara skönt att utöka morgonen till lite senare än 7 också, när vi vet att han KAN, men man ska väl inte utmana ödet för mycket...hur gör ni andra när ni vill ha sovmorgon?
mammamy

Inlägg av mammamy »

Sovmorgon, oh du efterlängtade utopi! Ni alternerar så klart, en gör morgon, en sover vidare. Eventuella nya bebisar får tillverkas på andra tider på dygnet. Sen kan man lämpligen utnyttja ensamleken. Först morgon med mysig matning, jag ger bröst och flaska i min säng på morgonen, enklast och mysigast. Sen blöjbyte och kanske lie mer mat och sen ensamlek då jag kan få ta mig en minilur till om allt går bra. (Utnyttjar dock oftast ensamleken för att hämta tidningen, har 200 m till brevlådan.)
Jag avråder bestämt för att börja slira med schemat. Min erfarenhet är att då skiter sig allt med raketfart, en liten förskjutning på morgonen ger strul med alla lurar, som ringar på vattnet.
Ett annat sätt att få "sovmorgon" är ju faktiskt att gå och lägga sig tidigare på kvällen! Trist kanske, men man glömmer ofta det tricket. :D
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

jag håller med Mammamy (jag gör ju oftast det :wink: ), ändra inte på schemat. Gå och lägg dig lite tidigare på kvällen i stället (jag har svårt att komma i säng..) och/eller ta dig en lur då bebisen sover fm-lur det brukar jag göra om jag känner att jag är trött (vår har fm-lur 08.45). På helgerna när min sambo är hemma brukar vi också ha sovmorgon varannan dag. En går upp kl 07 och fixar plutten och den andra ligger kvar och så byter vi på söndagen. Ibland tar vi en lur i hop under pluttens fm-lur. Problemet med detta system blir väl när/om barn nr 2 kommer. Vi njuter fram tills dess...

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Får jag lägga mig i :roll:
Jag har själv samma problem ibland och frågade i en annan tråd.
Här sägs nu att man kan/ska avvakta, kanske han somnar om till slut i alla fall.
Men det står ju också att man (på natten) ska ramsa så fort man hör minsta knyst.
Vad gäller?
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
JH

Inlägg av JH »

Hej Willes mamma! :D

Vet inte om det är mina inlägg och svar du har läst :D , men jag har ju fastnat REJÄLT i vargtimmen (över en månad nu - och då sov hon ändå hela natten ett par nätter ca 3 veckor efter påbörjad kur, sen sket det sig, eller VI gjorde nåt galet!). Jag har, genom svar jag fått, insett att jag måste "kura om" Elsa i vargtimmen och därför börja ramsa mer ofta för att SEN börja backa igen. Vet inte, men kanske är det detta som förvirrar?

Har man problem med vargtimmen då och då, eller strax efter uppföljningsveckan, ska man absolut försöka göra minsta möjliga, men ge ETT svar på tal (EN pangramsa alltså) direkt! Sen avvakta så långt det går och se om barnet löser det själv.

Elsa har ju dock vaknat samma tid, 05 - 1,5 timme föra morgon - i en månad och då måste nåt drastiskt ske från vår sida :twisted: för att få rätsida på det hele!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"