problem med dagssömnen med min 2-månaders
problem med dagssömnen med min 2-månaders
Hej!
Har två pojkar en på snart 2 år och en på 2 månader.
Lillkillen har senaste veckan för vanan att aldrig sova längre än 45 minuter innan han vaknar och behöver hjälp med att somna om. Sista dagarna har jag vagnat då det funkar bäst. Saken är den att det är knepigt att hålla på när man samtidigt har en tvååring som springar in i rummet hela tiden. Hur löser ni det rent praktiskt. Ibland får jag gå in många gånger. Det blir svårt att hinna göra något med stora också när lilla behöver mkt hjälp med sömnen. Natten fungerar bra. Han sover 22-6 och somnar sedan om till 8.30.
Som det ser ut nu har han tre sovpass under dagen 1,5h, 2h 15 min, 1,5
Måste springa han skriker igen!
Marie
Har två pojkar en på snart 2 år och en på 2 månader.
Lillkillen har senaste veckan för vanan att aldrig sova längre än 45 minuter innan han vaknar och behöver hjälp med att somna om. Sista dagarna har jag vagnat då det funkar bäst. Saken är den att det är knepigt att hålla på när man samtidigt har en tvååring som springar in i rummet hela tiden. Hur löser ni det rent praktiskt. Ibland får jag gå in många gånger. Det blir svårt att hinna göra något med stora också när lilla behöver mkt hjälp med sömnen. Natten fungerar bra. Han sover 22-6 och somnar sedan om till 8.30.
Som det ser ut nu har han tre sovpass under dagen 1,5h, 2h 15 min, 1,5
Måste springa han skriker igen!
Marie
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Det som är svårt ,tycker jag, när man har två barn är just att man inte riktigt har den tid som krävs och tar då ibland den enkla vägen.
Vid tre fick jag honom att somna om och fick sedan väcka honom halv fem.
Han somnade 13.45 vaknade sedan flera gånger mellan 14.30-15. Jag vagnade.
Finns det inte en risk att man vänjer dem vid att bli vagnade?
Han får ju inte plats i liggdelen så länge till.
På natten somnar han dock utan hjälp. När han ätit vid 6 behöver han ibland hjälp.
Schema:
8.30-10.15 Mål 1
10.15-11.45 sova
11.45-13.45 Mål
13.45-16.00 sova
16-18 Mål 3
18-19.30 sova
19.30-22 Mål 4
22-6 natt
6 natt/morgon mål
6.30-8.30 natt forts.
Vid tre fick jag honom att somna om och fick sedan väcka honom halv fem.
Han somnade 13.45 vaknade sedan flera gånger mellan 14.30-15. Jag vagnade.
Finns det inte en risk att man vänjer dem vid att bli vagnade?
Han får ju inte plats i liggdelen så länge till.
På natten somnar han dock utan hjälp. När han ätit vid 6 behöver han ibland hjälp.
Schema:
8.30-10.15 Mål 1
10.15-11.45 sova
11.45-13.45 Mål
13.45-16.00 sova
16-18 Mål 3
18-19.30 sova
19.30-22 Mål 4
22-6 natt
6 natt/morgon mål
6.30-8.30 natt forts.
Son f?dd juli -04
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag tror du får ändra din profil längst ner! Lilla gossen tycks ju född, om man säger
Har duläst Syskonkapitlen i Barnaboken
Om jag vore du skulle jag låta lilla stora tvååringen hjälpa till att vagna
Läs på i Verktygslådan (här i introduktionerna) om vagningen, så du inte fastnar i det beramade vagningstäsket utan arbetar upp rätt, effektiv teknik
Om jag vore du skulle jag lägga honom tidigare på kvällen, betydligt tidigare, och ge nattmål kl 4 i stället.
Men det är jag, det
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej!
Att vi har natt 22 för lillkillen beror på att vi själva går och lägger oss då.
Då får vi 8 timmars sammanhängande sömn och lite tid i lugn och ro när stora killen sover.
Stora killen lägger sig kl. 20 och gå upp 8.
Vi körde samma tider med stor och det funkade bra. Sedan när man går över till 12-timmars så lägger vi tidigare succesivt. Vad är fördelen med att ha tidigare natt?
Vagna behövde vi inte göra med stora utan honom buffade vi. Man hade lite mer tid att få in rutinerna på honom. Vagningen är väldigt effektiv känns det som.
Att vi har natt 22 för lillkillen beror på att vi själva går och lägger oss då.
Då får vi 8 timmars sammanhängande sömn och lite tid i lugn och ro när stora killen sover.
Stora killen lägger sig kl. 20 och gå upp 8.
Vi körde samma tider med stor och det funkade bra. Sedan när man går över till 12-timmars så lägger vi tidigare succesivt. Vad är fördelen med att ha tidigare natt?
Vagna behövde vi inte göra med stora utan honom buffade vi. Man hade lite mer tid att få in rutinerna på honom. Vagningen är väldigt effektiv känns det som.
Son f?dd juli -04
Min stora kille är stormförtjust i lillebror och hjälper till mkt. Han ska få hjälpa till med vagningen också. Det har jag inte riktigt tänkt på.
En annan anledning till att vi har sen natt är att pappa ska få tid med både storebror och lillebror när han kommer hem från jobbet.
En annan anledning till att vi har sen natt är att pappa ska få tid med både storebror och lillebror när han kommer hem från jobbet.
Son f?dd juli -04
Hej,
vi hade samma trubbel för några veckor sedan när när lilla tjejen var 7-8 veckor. Kolla gärna på den tråden "7-veckor, har börjat vakna..." längre ned under Späda barn och små. Där har både jag och andra med småttingar i samma ålder fått tips och peppat varandra. Kanske det kan hjälpa dig oxå!
vi hade samma trubbel för några veckor sedan när när lilla tjejen var 7-8 veckor. Kolla gärna på den tråden "7-veckor, har börjat vakna..." längre ned under Späda barn och små. Där har både jag och andra med småttingar i samma ålder fått tips och peppat varandra. Kanske det kan hjälpa dig oxå!
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Hej!
Oroade mig kanske i onödan nu har han sovit jättebra dagtid i två dagar.
Hoppas det fortsätter så!
Egentligen har det väl inte varit några större problem bara det att man själv känner sig lite stressad för att räcka till som nybliven 2-barnsmamma.
Var på apoteket superstressade helt i onödan då jag hade två superlugna barn.
Oroade mig kanske i onödan nu har han sovit jättebra dagtid i två dagar.
Hoppas det fortsätter så!
Egentligen har det väl inte varit några större problem bara det att man själv känner sig lite stressad för att räcka till som nybliven 2-barnsmamma.
Var på apoteket superstressade helt i onödan då jag hade två superlugna barn.
Son f?dd juli -04
Känner igen mig i det du skriver om att springandet till och från vagnen gör att jag känner att jag inte riktigt räcker till för storebror - det är ju lite svårt att läsa eller leka och hela tiden avbryta
Men som sagt, efter ett par dagar med mycket vagnande kommer flera som är lugna och då funkar det ju toppen
Då har jag i princip 3x2 h med "bara" storebror varje dag när vi kan leka, hjälpas åt med allt som ska göras hemma osv.
Åsa R
Hej igen!
Idag har varit en dag då vagning har behövts vid insomning och vid omsomning under varje sovpass dagtid. Natten sover han dock fortfarande 22-6 utan problem. Han vaknar efter ganska exakt 45 minuter men somnar om efter någon minuts vagning. Jag tar stora långa tag.
Han vill inte ha napp. det ville inte storebror heller men han tog napp just vid insomning det gör inte lillebror. Det är kanske därför han vill vagnas?
I det stora hela går det att följa schemat bra förutom att han behöver lite hjälp vid omsomning.
Idag har varit en dag då vagning har behövts vid insomning och vid omsomning under varje sovpass dagtid. Natten sover han dock fortfarande 22-6 utan problem. Han vaknar efter ganska exakt 45 minuter men somnar om efter någon minuts vagning. Jag tar stora långa tag.
Han vill inte ha napp. det ville inte storebror heller men han tog napp just vid insomning det gör inte lillebror. Det är kanske därför han vill vagnas?
I det stora hela går det att följa schemat bra förutom att han behöver lite hjälp vid omsomning.
Son f?dd juli -04
Kom på en sak - för oss ser jag ett tydligt samband att hon sover sämre när hon ätit dåligt. Många små behöver ju lite större portioner ungefär runt 2 månader, vad jag förstår. Om du flaskmatar kan det vara värt att prova större hål på nappen, det gjorde jag på inrådan från Nancy här på forumet och det gjorde stor skillnad!
Jag försöker också vila i tanken att de första månaderna är så här - det tar den tid det tar för den lilla att känna sig trygg. Vissa dagar funkar som de "ska" (dvs som jag vill), andra inte. En dålig dag betyder ju inte att det behöver bli så i morgon! Att ta ett aktivt ansvar för att leda och lära sitt barn (t ex att sova sammanhängande och somna om på egen hand) är kanske också på kort sikt mer ansträngande än att bara följa barnet. Men vilken vinst det ger i längden - för oss föräldrar - men inte minst för barnet!

Jag försöker också vila i tanken att de första månaderna är så här - det tar den tid det tar för den lilla att känna sig trygg. Vissa dagar funkar som de "ska" (dvs som jag vill), andra inte. En dålig dag betyder ju inte att det behöver bli så i morgon! Att ta ett aktivt ansvar för att leda och lära sitt barn (t ex att sova sammanhängande och somna om på egen hand) är kanske också på kort sikt mer ansträngande än att bara följa barnet. Men vilken vinst det ger i längden - för oss föräldrar - men inte minst för barnet!
Åsa R