OKTOBERBARN 2005

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

Vart tog alla oktobermammor vägen? :?
Undrar om nån har nåt bra mat-tips?! Adam har ätit hemlagad potatis-grönsaks-köttpuré nu så länge så det börjar bli dags med mera variationer tror jag. Hur är det med ris och pasta? När är det dags att börja med sånt :?: Kommer inte ihåg nånting sen min dotter var liten... :roll: Skulle vara roligt med lite nya recept och ideér :)
Kram, Gunilla
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här är en oktober-mamma tillbaka från semester med lilla familjen. Vi har varit hos Farmor i Stockholm och hos tjocka släkten på Åland. Emil har rest runt som en liten prins och fått så mycket uppmärksamhet att han bara myst hela tiden. Han är som en liten klocka med sitt sovande oavsett om man är hemma, borta, ute, på en båt eller på utflyckt. Han ger sig inte förrän han kommit på mage och så somnar han, då kollar mamman på klockan och ser att han följder sitt schema exakt!
Enda gången han är lite sur är när vi far bil och han måste sova i stolen, hur han än vrider och vänder sig kommer han ju inte över på mage :!: :cry: Stackars lilla Parvel. Han somnar ändå men grymtar då och då ganska surt.

Gnilla - det finns jättebra trådar under Kackelforumet med förslag på mat till de små.

Nu ska jag börja packa upp lite efter resan, sen ska Emil och jag åka runt och hämta hem alla våra hundar som bott hos kompisar på olika håll.

Kram Susan D och Emil
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

:D Äntligen lite liv från denna tråd! :lol:
Kul med lite semester, det kan behövas ibland. Jo jag hittade en liten "mat-tråd" igår så nu har jag laddat hjärnan med lite nya tips \:D/ . Idag har vi jagat runt överallt och letat kläder och presenter till helgens studentfirande... :roll: , suck, lättare sagt än gjort!
Men nu borde jag ha fixat det mesta så det är bara att klä upp sig till helgen! :wink:
Ha de´gott!
Kram, Gunilla
Gnilla/
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Senaste nytt från Skåne - Igår ålade och kröp Emil för första gången på riktigt :!: :D Tidigare har han ålat runt sin egen axel och visserligen tagit sig framåt lite men nu är det full fart som gäller. Jag hade lagt honom i vardagsrummet på en filt och så gick jag ut och skulle fixa en grej i köket och då kommer den lilla Parveln krälande efter mig :heart: .

Nu är det målmedvetet framåt som gäller för hela slanten. Upptäckarglädjen är det inget fel på, allt ska undersökas och det ordentligt.
Igår när han skulle bada la jag honom på badrumsgolvet, då ålade han fram till dörren där det finns ett litet ventilationshål, där stack han in det lilla fingret och då vaknade Danka, en av våra hundar, och från utsidan stack hon in sin lilla nos och slickade på det smaskiga fingret som nyss varit djupt nedstucket i kvällsmaten. Smask sa hunden, skratt sa Emil. Sen hade de roligt en god stund innan den lille hamnade i badbaljan.

Härliga tider :!:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

Jippii! :lol:
Grattis :lol: kan man väl säga till lilla "ålaren"! Gulligt med hunden och fingret :lol: :lol: .Adam håller på och testar krypningen också, men han vågar inte riktigt tro att det går :D . Han satte sig upp härom dagen och nu sätter han sig upp hela tiden när han ligger på mage, och jag håller fullständigt med dig, allting är intressant!! :lol: Vilken upptäckarglädje :wink: ! Tänk hur små de var alldeles nyss och nu ska de upptäcka världen! \:D/ !

Kram, Gunilla
Gnilla/
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Emil sätter sig inte upp själv men om jag sätter honom så sitter han stadig och ifall han tappar balansen snurrar han till så han "landar" på mage. Tidigare föll han som en fura :shock: .

Idag har han tränat ål-kryp på syrrans gräsmatta. Hennes ena son på 10 år låg och läste en Kalle Anka och Emil fokuserade, planerade och gav sig iväg :!: Kvickt och målmedvetet tog han sig fram till sonen och gick lös på tidningen som fick räddas från Emils ivriga små händer.

Jag undrar om vi månne har lite åttamånadersångest på gång. Det har varit lite knepigt med sömnen de senaste dagarna, gnöl, gråt och ilska. Vi har bara fortsatt som vanligt, som om ingenting har hänt för det har det ju inte gjort. Emil är också lite mer mammig och pappig, inte gnällig men vill se någon av oss, vi får inte försvinna. Det är inga problem att lämna honom hos mormor, syrran eller syrrans barn men de tillhör ju flocken och är trygga att vara hos. Får se hur detta utvecklas.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
nina80

Inlägg av nina80 »

Ja här får vi absolut inte fått lämna rummet som Emmy är i, men hon däremot kan gärna krypa iväg själv och lämna oss :) Är det tvärtom så börjar hon gråta. Blyg har hon också varit ett bra tag nu, tjejer/kvinnor går bättre än vad killar/män gör och även bebisar runt året är läskiga. Det började när hon var runt 7 månader och håller på ännu (8 månader nu). Få se hur länge det sitter i...
Kan säga att jag blev väldigt förvånad när jag för första gången skulle testa att gå ner på öppna förskolan för en månad sen och Emmy var jätte rädd för alla barnen och grät och bara ville komma upp till mig. Jag är ju van med min självsäkra lilla krabat som är jätte social och inte rädd för något. Jag gick ganska snabbt därifrån.
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

:D Åååh vilken underbar sommar vi haaar!! :D
Och nu har lilla Adam börjat krypa!! Vi som var säkra på att han skulle rulla sig fram tills han börjar gå :lol: . En vecka innan han blev 8 mån började han öva, och en vecka senare gick det som på räls, och NU några dagar senare är han överallt!! :shock: :lol: Han går upp på knä vid vedspisen och knaprar på luckorna, kastar sig över kissekatten och sitter sen med händerna fulla med hår... :roll: ...allt är kul! MEN, inte att äta! :? Nepp, här får man ta till knep för att få in maten =; . Han äter allt och mycket bara man får in det i munnen! Känner någon annan till detta 8 månaders problem? Jag hoppas det inte sitter i allt för länge [-o< . Pincettgreppet sitter nu så man kan ju alltid knapra i sig lite brödsmulor och sånt :lol: .
Trevlig sommar på er! :heart:

Kram, Gnilla :heart:
Gnilla/
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här är det också full fart :!: Emil ålar som värsta elitsoldaten, det är bara leran som saknas :D . Kryper gör han också sedan en månad tillbaka, men än så länge går det fortast att åla så är det bråttom är det ålning som gäller. När jag eller Pappan går in i badrummet och spolar upp badvatten i baljan kommer Emil krypande och kvickt som attan tar han sig över husets ända tröskel och sen är han på god väg ner i baljan. :) Det gäller att få stop på honom så man kan befria lilla kroppen från diverse kläder och blöjor. Nu kan han sätta sig själv och sitter riktigt bra men det är faktiskt magläget som är favoritläget.

Han har rest sig upp ett par gånger, en gång mot Danka (vår minsta lilla Russell hund) och det gick inget bra för hon gick sin väg :? , och sen mot vår sänggavel och då slog han i lilla huvudet ](*,) :cry: . Av detta lärde han sig att det nog är bäst att använda sig av stora tunga möbler istället och det fungerar bättre även om han är väldigt ostadig än så länge. Men viljan finns så det räcker och blir över.

Är vi ute kan vi krypa ikapp på gräsmattan, det tycker Emil är skoj och så har han mycket roligare med hundarna nu när han kan ta sig till dem. Nöjet är inte alltid delat va hundarna kan jag avslöja.

Kram Susan och Emil
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Oj vad det händer mycket i Emils liv :!: Han stormar framåt i utvecklingen, det är någon slags snabbspolning känns det som ibland. 8-månadersångesten var en väldigt kortvarig bekantskap och inte särskilt besvärlig.

Sen sist har Emil lämnat krälstadiet, kryper taktfast, fort och långt. Tar sikte på målet och sen kryps det över, under och runtomkring för att komma fram. Nästa steg är påbörjat, reser sig mot allt som är någorlunda stadigt inklusivet Jack Russell Terriers som dock oplanerat kan börja röra sig i fel riktning vilket leder till att Emil ramlar och blir riktigt arg :evil: . Som om hundarna skulle bry sig om det :?: :roll:

Håller Emil i något kan han även gå. Han förflyttar sig glatt mellan möblerna och gåvagnen tar han sig fram med stolt som en tupp :!: Visst är det vingligt och visst ramlas det nu och då men viljan är det inget fel på. Emil tror även att det fungerar bra att hålla i en liten pryl, typ fjärrkontroll, som stöd när man går. Glad i hågen vänder han om med lilla prylen i handen och pang så ramlas det omkull. :evil: Arg blir han men provar igen och igen och igen och igen....

Snart kommer han nog upp i soffan också. Han klänger och klättrar som en liten apunge, underbar att se på men ibland har man hjärtat i halsgropen. Full fart framåt :!: är Emils nya motto i livet. :)

Två tänder nere och en stor fin framtand i överkäken och så är den andra framtanden på väg. Gulliga leenden som alla faller för serveras på löpande band.

Glad är Emil förjämnan och sover gör han som en liten mätt griskulting. Nu har farmor varit här en vecka och tränat inför SHN-kursen som jag ska åka på. Då ska hon ha hand om Emil på dagarna vilket med all säkerhet kommer bli en härlig upplevelse för dem bägge två. Men jag kommer sakna ihjäl mig efter Emil :cry: . Begriper inte hur detta ska gå.....

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

:D Ja här går det minsann också undan!! Precis när Adam blev 8 månader så började det plötsligt hända grejer! :lol: Han kryper så det ryker, knäna är alldeles bruna och gröna...precis som somriga barnben ska se ut. Han har provat att krypa i trappan också, men det gick inte så bra... :roll: :cry: lite ledsen en stund och så provar vi försiktigt igen :D . Han går omkring med en fotpall ur vardagsrummet, halvligger på den och trycker på så han kommer iväg. Sover som en stock gör han också, och har äntligen slutat med matstrejken \:D/ . Nu verkar han ta igen det som han gått miste om halva sommaren :thumbsup: . Full fart från morgon till kväll, go´ och gla´ hela tiden. Charmar och skojar och väldigt lättroad. Bra att sjunga är han också! :lol: och rockar och dansar när han hör musik. Visst är det fantastiskt med dessa småttingar! :heart:
Hälsningar till alla små kompisar från Adam :heart:
Gnilla/
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tänk vad fort det går, jag hinner inte riktigt med :!: Emil har varit hos farmor medan jag var på SHN-kursen hos Anna i Gastsjön. Åh, vad jag saknade honom :cry: men oj vad han och farmor hade skoj :!: Farmor var helt lyrisk när jag ringde (max en gång per dag :wink: ) för att höra hur det gick. Emil var som alltid glad som en speleman och sov när han skulle sova, åt när han skulle äta och trivdes med livet. Plötsligt förstod farmor det fina med ett schema :!: :thumbsup: Hon visste ju nu när Emil skulle sova och äta och slapp oroa sig för det och fundera ifall ungen var trött eller hungrig. Så nu har vi dipl. SHN-farmor :!: som Emil älskar över allt annat - sin egen bästa Farmor.

Nuförtiden tar han sig fram helt och hållet för egen maskin. Går i trädgården med gå-vagnen, stolt och rakryggad med klipp i steget och glädje i blicken. När han kommer fram till något och det tar stopp försöker han vippa vagnen framåt vilket inte löser problemet men det gör oftast någon vuxen som vänder på ekipaget som då kan fortsätta gå. Så här kan han hålla på i en evighet. Tröttnar aldrig :!: :) Snart släpper han nog taget och går för egen maskin, utan stöd.

Nu har bägge framtänderna i överkäken kommit fram och så är de bredvid på gång, de har spruckit fram nu, vita och fina små tänder.

Mat älskar Emil och då ska den helst vara hemlagad. Burkar går bra när vi är på resande fot men inget går upp mot Pappas och Mammas mat. Jo då, han gillar även min matlagning :!: Sover gott gör han som alltid. När det är sovdags är det bara att lägga ner honom, ramsa och sen gnölar han runt och lägger sig tillrätta med lilla Ninna kanin och kudden och sen är det tyst.

Allt ska undersökas är Emils senaste motto även om Full fart framåt fortfarande gäller det med. Minsta lilla grej ska undersökas, det tar sin tid men tänk så skoj det är. Roligt är också att städa skåp som innehåller pärmar och papper. Allt ska ut och kontrolleras :wink: , och då gärna flera gånger.

Att få ha en snart 10 månaders liten kille hemma är en glädje utan dess like. Han är helt fantastisk på alla sätt och vis. Så klok och så söt :!: :heart: Man kan inte annat än älska honom.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

hejsan!
hade glömt bort den här tråden, men hittade den nu då jag surfat på aw sidorna i över två timmar :oops:
var någonstans bor du i finland gilla? vi bor nämligen också i finland! men jag antar att ni inte bor här, för vi är i Siilinjärvi nära kuopio... och jag har inte hört någon svenska här över huvud taget!

vår joshua har äntligen fått bli kurad! tänk att det tog 9,5 månader för mig att fatta att det är ju det han verkligen behövde! nu sover han 11,5 h och vaknar ibland en gång, men somnar om själv. jag är äntligen utvilad och ser ljust på tillvaron igen. det är tur för en syster/bror föds i december :D :D :D

har ni haft något strul med ätandet? joshua vill bara äta själv... och det blir ju inte så mycket av det ännu!

hur är det med era sovtider? jag har övervägt att börja med en dagslur, fast det nog säkert är lite tidigt. men i em somnade rackaren inte alls, så han var vaken mellan 10.45 och 19.15 då han somnade för natten.... men då var han mycket trött, stackaren!

ja nog är 10 månaders babysar härliga!!!! jag kunde ju äta upp honom. när jag säger "får mamma en puss" så ger han mig den blötaste och härligaste puss! (med öppen mun och tungan halvägs ut.... vem tar han efter måntro... :shock: )

hälsningar hanna
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

Trevligt trevligt med nya inlägg! :D
Grattis alla tiomånadersbabysar förresten! Idag "fyller" lilla Adam 10 månader och visst är det skoj med en sån i huset! :lol: Att de förstår så mycket och går att kommunicera med så bra redan är otroligt :shock: !! Adam har just fått sin första tand :thumbsup: :lol: , bättre sent än aldrig. Han kryper som en tok, full fart, stannar upp för ett litet intressant skräp för att kolla om det är nåt viktigt, och så vidare igen...Katten Zorro är mycket intressant, och lite väl snäll tycker jag... :? , Adam får sitta och klappa och slå hur mycket som helst för honom, men inte för mig! Toaletten är ett rum som han älskar! Kanske det blir rörmokare av honom?! :lol: Slangar, sladdar, snören...kul! Sover som en stock gör han också :sleep: .
Han sover ca 10 timmar per natt, har alltid gjort det. Nu har vi börjat hoppa över förmiddagsluren och tar en längre på eftermiddagen istället, från ca kl. 13-15. Sen tar han en kort lur på kvällen också, men snart får vi nog skippa den med. Han är världens gullunge!! Alltid glad, förutom när det inte går som han tänkt...då blir han SÅÅÅ ledsen! :cry:
Imorgon ska vi på 10 månaders kontroll och jag misstänker han har vuxit en hel del..trots att han har matvägrat i sommar. Men han verkar ta igen det nu, för nu äter han allt, och mycket, utan att man behöver trixa och hålla på. En ny hit är turkisk jogurt! :wink: Den äter han både med och utan bär, som jag brukar tillsätta ibland. Han älskar hallon, jordgubbar, smultron ja alla frukter och bär som han får smaka så gillar han. Så fort man tar en frukt så stirrar han och säger "ä" och gapar. "Ne" har han också börjat säga och skakar på huvudet, och han gillar också att pussas han med :heart: . Han är ett sånt underbart charmtroll :heart:

Kul med flera från Finland! :D Vi bor i Nykarleby, ca 75 km norr om Vasa. Här pratar 90% av befolkningen svenska. Hur kommer det sig att du HannaMaria pratar svenska? :o

Hoppas ni alla har haft en trevlig sommar. Skulle hemskt gärna se lite fler bilder på barnen här också, så man vet vilka småknattar man läser om! :wink:

Kram på er alla \:D/
Gnilla/
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

jag pratar svenska för att jag är från grannkommunen :D :D :D nämligen Pedersöre. o min syster är gift med en nykaabi bo. vi bor nu i siilinjärvi, så det är nog värre med finskan.

idag är jag en så stolt mor. vår lilla älskling steg upp och stå två ggr i rad, utan stöd, från sittande! så stod han och svajade i mer än tio sekunder innan han satte sig igen.
nu sover han så gott med sin lilla nalle under armen. hur gulliga kan de inte vara!
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"