Urtrött 2-åring vägrar middagssömn - r&

Skriv svar
Ewa

Urtrött 2-åring vägrar middagssömn - r&

Inlägg av Ewa »

Det här blir långt inser jag, men hoppas någon vänlig själ har ork att läsa.

Min hittills helt pålitlige sovare (2 år) har börjat krångla vid middagsluren :cry: . Han fick en lillasyster för 3,5 mån sedan och då övertog pappa läggningen vid middagen i ett par månader, vilken blev allt bråkigare med allehanda tricks. När pappa återgick till jobbet fick vi snabbt slut på kast av liten säl (kramkompisen) och av med strumpa följt av illvrål. Det gick utmärkt och jag använde mig av trotstipsen (han FICK inte ha sälen / strumpan när han kastade bort dem).

Nu har han efter att ha skött sig finfint i 1,5 månad börjat igen och nu är det "Upp" som gäller. Jag har sagt att då får han STÅ UPP och sova, och det har funkat bra. Det vill han ju inte så han lägger sig snabbt ner. Men i helgen när pappa la honom urartade det igen och han kastade sig över spjälsängen. Mitt svar i veckan när ramsningen inte fungerat är att svara att då FÅR han inte sova middag, men det biter inte på samma sätt utan det går hem, dvs han lägger sig inte utan blir glad över att få komma upp, så då har han fått vara uppe.

Påpekas bör att det är den Känslige personligheten vi här har att göra med och han blir fullständigt vettlöst förtvivlad om man sätter hårt mot hårt (vilket jag i svagare stunder gjort :oops: ). Jag har därför resonerat som så att det är bättre att han kommer upp och känner konsekvenserna av det. Jag har ändå givit honom förutsättningen att sova. Men han raglar omkring och är plågsamt trött, men håller ut, så det är inte så att han inte behöver sömnen. På förmiddagarna är vi ute 1,5-2 timmar så det är inte brist på friskluft heller. Hans dagar börjar 07 med middagslur 12.15-12.30 (1,5 timma oftast) och läggning vid 19 (utan något krångel hittills). De dagar han nu fått vara uppe har han sedan sovit 13,5 timmar på natten och 2,5 timmar dagen efter vid middagen (då vi väckte honom) så han tog igen sömnbristen då.

Detta tycks handla om förtrots snarare än om att han inte längre behöver sin middagslur och han är väl knappast den förste att agera så här. Men det gör mig ont att se honom så trött de eftermiddagar jag nu låtit honom ta konsekvensen av sin sovvägran. Har någon några kloka råd? Ska jag låta honom vara eller finns det något annat knep att ta till?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Urtrött 2-åring vägrar middagssömn

Inlägg av annawahlgren »

Ewa skrev:Mitt svar i veckan när ramsningen inte fungerat är att svara att då FÅR han inte sova middag, men det biter inte på samma sätt utan det går hem, dvs han lägger sig inte utan blir glad över att få komma upp, så då har han fått vara uppe.
:D Välkommen är du :lol:

Nu glömde du en liten detalj vad gäller ovanstående - det här handlar inte om att ta konsekvenserna; han kan inte förstå sambandet mellan att inte sova middag och sedan bli trött, så trött - utan om att välja mellan pest och kolera, höll jag på att säga.

Så tror han att han ska upp, ska han få sitta på en tråkig pall, inte springa omkring, inte komma upp i stor stil. "Jaha, älskling, då får du sitta på pallen." Det vill han förstås inte. "Nehej, ska du sova så gott, då :?: " Nej, det vill han inte heller. "Då får du sitta på pallen." Utan förebråelser, förmaningar eller förklaringar förstås. Själv sitter man i en stol och gör något annat under tiden (utan att titta på barnet, utan att tjata) eller rör sig men i samma rum, med allehanda sysslor. Minsta rörelse från lilla pallen föranleder en intresserad fråga: "Har du suttit färdigt nu? Vill du sova så gott nu?" Osv. Upprepas i oändligheten - och i regel brukar det räcka med en enda sådan omgång :wink: Sedan har lilla älsklingen fått besked. Man sover middag, när det är dags att sova middag. Det är ingenting man ifrågasätter, utan tvärtom faktiskt njuter av :lol:

Det låter som om du är underbart påläst på Barnaboken, och det tackar vi för :wink: :!: Mn man får inte glömma att varje litet "knep" inte fungerar på alla barn i alla situationer. Man måste lyssna av och känna in vad som behövs (eller inte behövs). Det finns liksom inga knappar att trycka på som är ofelbart fungerande jämt. Det är som med datorn, vet du - ibland måste man helt enkelt starta om :lol:

Är han av sorten Den lille känslige, är det desto större anledning att beklaga faktum ibland (och aldrig förebrå och/eller förmana och än mindre höja rösten) men fortfarande hålla fast vid detta beklagliga faktum ("Tyvärr, älskling, du kan inte få komma upp nu, för det är dags att sova middag, och det är s skönt, så skönt, att sova middag. Vill du inte det så får du sitta på pallen. Jättetrist, men så är det. Varsågod och sitt på pallen! Och så när du inte tycker det känns något trevligt längre, så får du sova sängen så gott. Å, så skönt!" Typ :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack, underbara du för, som vanligt, kloka råd :!: :D
Jo, det där med konsekvens :oops: , det var min mors förslag när jag uppgivet, mitt i amningspass och allmän trötthet och slut på sunt förnuft och idéer, frågade henne hur hon skulle ha gjort.
Nästa gång - om det blir någon (vilket det säkert blir) - tar vi pallen :!:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :idea: :lol:

Bra, bra :!: Och tack för varma ord :oops:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!
Måste bara berätta hur det gick. Han gjorde likadant idag och då använde jag mig av pallen. Efter 1,5 tim :!: gick jag ut ur rummet för att meddela pappa om lilltösens sovtider (det där med marginalkvartarna så han inte väckte henne för tidigt), mitt dumma :evil: nöt för då blev han ledsen vilket han inte varit innan utan på väg att somna på stolen flera gånger... Hur jag förbannade mig själv för att jag inte gått igenom detta med honom innan :x :!:
Nåväl, det tog 1 tim att få honom förbi ledsenheten och släppa tanken på pappa som möjliga utvägen för att "slippa" sovluren. Envist har han därefter suttit på pallen och t.o.m. somnat och när jag då tog honom innan han trillade av pallen muttrade han bara på min fråga så jag lade honom i sängen, men då satte han igång igen. VILLE BARA sitta på pallen, inte vara i sängen.
Klockan 16.45 :!: :!: gick han så äntligen med på att lägga sig och somnade så själv i sängen - efter dryga 4 timmar alltså :!:
Ska jag nu väcka honom efter 20 min eftersom det är så nära nattningen, 45 min känns länge då :?: :?:
Tror väl inte du sitter online och inte har annat för dig, men tar en rövare på att du eller någon annan ser detta :?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Men kära nån - sådana evigheter får det verkligen inte vara frågan om! Måtte det aldrig hända igen - och det tror jag i och för sig inte att det behöver heller. Men så länge - brr :shock: En kvart, tjugo minuter högst är tumregeln. (Och också med så pass "kort" tid brukar det räcka med en enda gång.)

Man får syssla med något i rummet, verka upptagen med sitt, och hålla ett öga i ögonvrån på barnet. Så fort lillla älsklingen sloknar, försöker kravla sig ner (det ska alltså helst vara en hög pall, riktigt obekväm, utan stöd för fötterna på golvet) eller invänder ("jag VILL inte sitta på pallen!") frågar man intresserat: "Ska du sova sängen nu så skönt?"t ex och får antingen nej till svar eller tystnad =medgivande.
Vid "Nej!" blir det igen: "Nehej, varsågod och sitt på pallen, då" (med eventuell hjälp upp igen). Men frågan ska sedan ställas igen så fort något av ovanstående tre alternativ dyker upp det minsta. Barnet ska inte sitta och somna! Man håller alltså hela tiden ledningen, om du förstår - aktivt.

Jag ber om ursäkt att jag uttryckte mig ofullständigt och otydligt!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Nej då, det var inget otydligt i ditt svar. Men kanske fick jag inte till det som jag skulle, eller så är sötnosen ovanligt stoisk. Och han svarade glatt "Sova säng, näe" varje gång jag frågade. "Sova säng, näe. Sitta pall, jaa". Så hur obekväm den än var och hur trött han än blev, förblev svaret detsamma. Och frågade gjorde jag så fort han rörde sig, vilket var nästan hela tiden. Och pratade om hur skööönt det är att sova i sängen när man är trött, så man orkar ha kul sen och inte sitta på pallen hela dagen. Och jag gick och plockade med prylar och läste tidning... Han har varit som en solstråle vid läggning sedan, men någonstans brast jag ju, det förstår jag verkligen, för jag hade inte räknat med mer än max 30 min (vilket var det längsta tid för ramsning vi hade under kuren när vi gjorde den), men att tvinga honom i säng gråtandes eller låta honom vara uppe igen såg jag inte som alternativ. Hur tokigt den än blev så är jag ändå tacksam för att du tog dig tid att svara. :) :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D TYdligen blev det bra ändå, trots - eller tack vare :?: :!: - maratonsittningen :lol: Det var jag som blev alldeles förskräckt :oops: :oops: men uppenbarligen fick han inga men för livet :wink: :shock: :lol:

Puh, tack för ditt fullkomligt övertygande - lugnande :!: - svar. Vargen skjuten :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"