Min hittills helt pålitlige sovare (2 år) har börjat krångla vid middagsluren
Nu har han efter att ha skött sig finfint i 1,5 månad börjat igen och nu är det "Upp" som gäller. Jag har sagt att då får han STÅ UPP och sova, och det har funkat bra. Det vill han ju inte så han lägger sig snabbt ner. Men i helgen när pappa la honom urartade det igen och han kastade sig över spjälsängen. Mitt svar i veckan när ramsningen inte fungerat är att svara att då FÅR han inte sova middag, men det biter inte på samma sätt utan det går hem, dvs han lägger sig inte utan blir glad över att få komma upp, så då har han fått vara uppe.
Påpekas bör att det är den Känslige personligheten vi här har att göra med och han blir fullständigt vettlöst förtvivlad om man sätter hårt mot hårt (vilket jag i svagare stunder gjort
Detta tycks handla om förtrots snarare än om att han inte längre behöver sin middagslur och han är väl knappast den förste att agera så här. Men det gör mig ont att se honom så trött de eftermiddagar jag nu låtit honom ta konsekvensen av sin sovvägran. Har någon några kloka råd? Ska jag låta honom vara eller finns det något annat knep att ta till?