Jag har några frågor om vagning och hur man egentligen ska göra. Jag har läst i barnaboken och där beskrivs hur effektiv vagning ska gå till då man kör sova hela natten kuren för en 3-4 månaders baby: " att man vaggar i tillräckligt via röreslser... och inte bryter förrän barnet somnat om". Nu står det här på hemsidan att man inte ska vagna dem till sömns, utan de ska vara vid medvetande, bara lugnas med vagnen, sedan ska man säga ramsan.
Vi har nu gjort så att vi vagnat vår 3,5 månanders pojke till sömns två nätter; han har somnat vid en 21-22 tiden och blivit vagnad till sömns mellan 04-06, då han vaknat upp. Han sover oftast till 04, så några större sömnproblem (peppar, peppar) har han inte. På dagarna brukar han ha lite svårare att komma till ro, och då har jag de senaste dagarna vagnat honom lugn när jag lagt honom i vagnen och sedan låtit honom somna för sig själv med hjälp av en ramsa. Men är detta helt fel, borde vi bära oss åt på nåt annat sätt, så han inte vänjer sig vid att bliv vagnad till sömns på nätterna? Eller kan man, som om man följer det som står i barnaboken vagna honom till sömns på natten, då han vaknar och hoppas att detta biter på efter ett tag och att han lär sig att då ska man sova.