Väcka den björnunge som sover?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
storspiro

Väcka den björnunge som sover?

Inlägg av storspiro »

Hej alla underbara föräldrar!

Jag är ny på forumet och har en snabb fråga: Ska jag alltid väcka min Stjärna efter lur eller ska jag invänta eget uppvaknande eller väcka efter att marginalkvarten gått? :?
Heavenly Starbaby you came to Me 22/7 2005!
Kurstart 17 maj 2006 och sovit FÖRSTA hela natten 29 maj!!! Omkurad efter semesterhaveri augusti.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen!

Jo tanken är att det är du som tar hand om och vet när dagen börjar och när sovtiderna är slut. Litar ditt barn på att du sköter det, så kommer ni att få minimala problem med uppvaknande vid fel tider.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

PS. Marginalkvart används om det känns som det behövs. Till eller från. Känns hon (jag skriver hon, för jag vet inte) pigg så kan du lägga 15 minuter senare och/eller väcka 15 minuter tidigare. Känns hon trött förlänger du på samma sätt.
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
storspiro

Inlägg av storspiro »

Tack för svaren LO :D !
Ofta hinner jag inte väcka min gosse då han tycker att långluren är till ända av ena eller andra anledningen, ibland vaknar han glad och utsövd och ibland är det lite gnälligt, men omöjligt att ramsa om. Är i en vånda att endast ha EN dagslur eftersom unge herrn tycker att ett äventyr ska vara 5 timmar roligt och sen sova. Det har varit "omöjligt" att få honom att somna i tid ett par dagar och får han vara vaken 5 timmar somnar han lugnt. Det är bara så att eftermiddan blir då 6 timmar lång och jag vill inte lägga honom tidigare för min man har affärstider och kommer hem sent.

En annan fundering är om man kan ha två 45 minuterslurar, istället för en lång och en 20-minuters, eftersom han verkar kunna sova längre vid 20-minutersluren. Natten görs vid 19.30 utan ett pip och sen sover han (med en kort fråga vid 01.30) hela natten till 6.30. (Det här blev en ny fråga, skulle jag ha lagt in en ny rubrik/ämne istället...? :? Nybörjare att skriva i forum-form.)
Kurstart 17 maj 2006 och sovit FÖRSTA hela natten 29 maj!!! Omkurad efter semesterhaveri augusti.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Nej fortsätt du fråga i samma tråd. Lättare att hänga med då när man svarar.

Han behöver totalt ca 14 timmars sömn per dygn fortfarande. Ner mot 13,5 när han är ett år, men det är ett tag dit. Se till att få ihop det. Ju mindre han sover desto svårare har han att komma till ro när han ska sova.

Så två 45-minutare efter 11 timmars natt är 1,5 timme för lite sömn. Per dygn! Vi hade 12 timmar natt, en 1,5-timmes och en 45-minuters dagslur. 45-minutaren drogs ner till 20 minuter när Vera var 13-14 månader och togs bort helt när hon var 16. Nu närmar hon sig 2,5 och sover fortfarande 13,5 timme.

Så kör du 1,5 timme OCH en 45-minutare. Sedan skulle du kunna försöka få till 30-45 minuter till på natten.
Det kan ju kännas lite svårare, men är definitivt inte omöjligt att få till det på morgonen. Om det passar övriga familjen. Morgon 7.15 alltså.

Mina tips och tankar.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
storspiro

Inlägg av storspiro »

Åter ett stort TACK för svar. :D
Igår morse blev vi väckta av telefonen 5.30 och vi somnade om till 06.30 och imorse vaknade han 05.50, men fick snällt ligga (sitta) kvar tills morgonen började som vanligt (lite tidigare) vid 06.20. Ska se om det går förlänga morgonen successivt framöver, 7.15 skulle passa bra.
storspiro

Inlägg av storspiro »

Jag sitter som på nålar (litar inte ännu på min gosses förmågor...) efter att 45 minuter har gått på det långa sovpasset. Rör han sig? Ska han vakna? Nu lät det- inte :oops:.

Kan de vakna efter skarven (så uppvaknandet blir efter, låt säga 55 minuter eller så) eller kan jag lugnt invänta slutet på nästa 45-minuterspass och dansa in och väcka honom?

Jag har aldrig varit nervös av mig, men jag vill så gärna förekomma honom och jag vill så gärna att det ska fungera för honom att somna om i skarven i långluren. Han har visat att han kan detta på natten, även utan att jag ramsar. På morgonen är det fortfarande trixit, förmodligen är han för hungrig för att somna om då. Vaknar oftast 5.40-5.50 och går inte att ramsa om (blir JÄTTEARG), utan lugn inväntas och upp vid 6.30. Försökte få ett insomnande imorse, men 7.10 gav JAG upp.

Lite kackel: min lilla Stjärna blir tyvärr ofta störd under sin lur ute i vagnen; är det inte moppekillarna så är det min högljudda hyresvärd :lol: eller en skällande hund eller lekande barn eller andras glada/gråtande/arga bebisar...SUCK. :roll: :roll: :roll:
storspiro

Inlägg av storspiro »

Stjärnklart natten som var: han sov från 19.30 till 07.00!!! :shock: Endast ett litet pip vi 05.00, men han somnade snabbt om igen. Själv är jag kurad av honom att vakna vid 05.30.... :lol: så jag låg och väntade (såg bakåt, åt sidorna och åt alla håll utom framåt :D) i drygt 1,5 timme.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Se nu framåt! :D Det går ju lysande.
Frågan är vemsom blir mest störd av mopeder och skrikande barn, du eller sjärnan ;-) Ha förtroende!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"