svårt få ihop tidsschemat efter 16.00

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
minos89

svårt få ihop tidsschemat efter 16.00

Inlägg av minos89 »

Hej,
Jag har en son som är 5 mån. Jag har svårt att få ihop hans em kväll så att det blir bra. Som schemat ser ut nu:
7.00 vaknar + ammas
8.30-10.00 sova 1.5h
10.00 ammas
12.15 sova 45 min
13.00 smakportion av potatis och rotfrukt äter ca två istärningstuber, ammas
14.30-16.00 sova 1.5h
Så här långt fungerar schemat väldigt bra han somnar på tiderna han ska och han är riktigt trött så jag tror det är svårt att förlänga vaken tiderna på dagen.
Sedan brukar jag amma honom 19.00 sedan badar jag honom och han brukar somna 20.00. då är han väldigt trött. Här har han varit vaken sedan 16.00, kanske är det för länge, men här är det svårt att få honom att sova en stund och så är jag lite orolig att han ska bli för pigg så att han inte somnar på kvällen.
Men sedan vaknar han vid 02.00 och är hungrig, det går inte att få honom att somna om, men så fort han fått mat så somnar han om, så han verkar verkligen vara hungrig. Hur kan jag göra för att få honom att klara av att sova hela natten? Han har mjölkallergi och jag har provat att ge honom ersättning men han gillar inte den. Så hur kan jag göra för att få ett bättre schemat för honom och hur får jag honom att sluta äta på natten. Han har sovit hela nätter förut men den senaste månanden har han velat haft mat på natten.
Tacksam för all hjälp,
AnnaN :)
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Hej! :D
Jag antar att han får något mål mellan kl 13och 19? Annars har han nog inte fått tillräckligt för att klara hela natten. :roll: Bröstmjölken blir ju lite tunnare framåt kvällen och mättar inte lika bra. Jag kunde inte heller ge min son ersättning men började med gröt som kvällsmål. Då visste jag att om han vaknade på natten så var det inte av hunger iaf. Nattmålet tog jag bort genom att förekomma honom några gånger, dvs ställa klockan på natten och gå upp och amma. Sen när han visste att jag bevakade hans intressen gick det bra att ramsa över mattiden på natten och få honom att somna om. Jag tror även att du utan problem även kan lägga honom redan kl 19. Har du tydliga kvällsrutiner, tex bad, så kommer han inte att ifrågasätta läggningen! Ett 5-månaders behöver ca 15,5 h sömn per dygn, vilket han inte får i ditt schema om jag räknat rätt :?: .
Hoppas du får ordning på ditt schema! Om du vill kan jag skicka över mitt schema men det ser ganska annorlunda ut jämfört med ditt så jag vet inte om du är så mycket behjälpt av det. Lycka till! :D
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D
Slänger in ett schemaförslag som visserligen har 12-timmarsnatt men kanske kan det vara till hjälp ändå :?: Hur länge sonen orkar vara vaken vet bara du men tiderna kan ju justeras efter hans behov :D
7.00 vaknar
9.00-9.45 sova 45 min
12.00-13.30 sova 1,5 tim min
15.45-16.30 sova 45 min
19.00 natt
minos89

Inlägg av minos89 »

Hej, Tack för erat engagemang! :P Jag vet att schemat inte har 15.5 timmes sömn det fattas de där sista 45 min som jag har så svårt att få in. Han ammas kl. 16.00 också. Om jag ska börja med gröt på kvällen,hur mycket börjar jag med då och vilken sorts gröt. De gröter man köper som är utan mjölk är från 6 mån. ålder. Kan man ge havregrynsgröt?
Om jag ska införa 12 timmars natt alltså 19-07, ska jag ge honom mat kl.18.00 eller ska jag försöka ge sista målet så nära 19.00 som möjligt. Annars får han mat ännu tidigare är inte risken då att han ändå vaknar på natten och är hungrig. Om jag skulle lägga om schemat helt och hållet hur funkar det då, han är ju som en klocka nu på de sovtider han har kommer det inte bara att bli tok av det hela då? :?:
AnnaN
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Mixa havregryn i mixer eller koka lite längre, så blir gröten ganska slät. Den kan han äta.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nette

Inlägg av Nette »

Hejsan!

Jag tycker att Nancy har ett bra schemaförslag. Vi har nu ett liknande schema åt vår 5 ½ månaders dotter.

7.00 Vakna
8.30-10.00 Sova 1,5 tim
12.00-13.30 Sova 1,5 tim
15.45-16.30 Sova 45 min
19.00 Natt

Det blir 15 tim 45 min.

Jag tycker allting började fungera bättre på kvällarna när vi införde natt 19-7. Det är svårt att få barnet att ta en kvällslur men utan den blir det gnäll pga trötthet om natten börjar först 20. Jag tror att 12 timmars natt är lösningen på ert kvällsproblem.

Vi ger middagen ca kl 16.45 och kvällsvällingen kl 18.30. Badar kl 18.00.
Varför inte också du ge gröten kl 18.30. Efter det finns det ju sen ännu tid att skratta o busa innan lillen ska i säng.

Det kommer att gå jätte bra. :D
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"