Dagslur i vagn - stå och titta!

Skriv svar
Pia Pojkmamma
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 06 jul 2005, 19:42

Dagslur i vagn - stå och titta!

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej!

Vår lille på 13 månader har sen ett par veckor tillbaka bara en dagslur. Det har funkat bra, men de senaste dagarna har det varit ordentligt tivoli :D :shock:. Han står i vagnen och figurerar på. Drar bort mörkläggningsskynket och trasslar in sig i myggnätet. Selen blir ett enda nystan. Nu funderar jag på följande alternativ:
1) Sova inne i sängen. (Jag tycker det är lite synd. Känner mig mer rörlig då han sover i vagnen.)
2) Ta bort mörkläggningsskynket så får han se ut en stund innan han vaknar.
3) Lägga honom på rygg i vagnen med sele.
4) ta loss vagninsatsen och låta honom ligga i den på marken. (Då behöver jag inte tänka på fallrisken, men den lille kan säkert stiga ur och börja upptäcka världen runt omkring... :shock:)

Jag har läst en del tidigare trådar i ämnet och där föreslogs det att man ska vagna och trycka ner. Jag har alltid vagnat fyra gånger och avslutat med skak i handtaget bara som en påminnelse att han ska sova nu. Jag är inte så värst intresserad av att vagna längre eller mer. Rädd att det blir en ovana (och dessutom har man ju annat att göra).

JÄTTETACKSAM för råd och tips! Hur har ni andra med klättermusar gjort? (Repstege har vi så han får klättra hur mycket han vill under vakentid...)
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Vilde Hilding :lol:

Tycker nog du ska
1) hålla ett fast öga på klockan; vi vill att han ska "veta" exakt när det är dags att sova;
2) lägga tillrätta distinkt och vagna dina fyra drag med handen varje omgång nertryckandes lilla ryggen;
3) spänna selen lite stramare :cry: ;
4) ingripa så här varje gång herrn ställer sig upp.

Och inse att det inte kommer att pågå i evighet. Han ska "bara" lära sig att det roliga, allt det fantastiska, inte försvinner bara för att han sover en stund mitt i det.

Så försök väcka honom, hugga honom när han INTE är uppe och härjar ståendes eller alls. Så därför tycker jag inte det är någon bra idé att ta bort mörkläggningsskynket så han kan "se ut en stund innan han vaknar" eller ö h t att laborera med ordningen! Dina upprepade, tålmodiga besked, i handling, om vad som gäller, kommer att ge utdelning :wink: :lol: Till slut, om man säger :roll: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Pia Pojkmamma
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 06 jul 2005, 19:42

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Tack Anna för dina kloka :idea: ord! Erfarenheten borde ju säga att även den här "vilde-hilding-perioden" :D går förbi med lite envishet och tålamod.

(Ett litet fel hade smugit sig in i min fråga. Jag menade "så han får ligga och kika ut en stund innan han SOMNAR...")
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"