Vill lägga henne vid 20,00 Vad ska jag ändra och till vilka tider ca.
Min tjej är 5 mån HELAMMAS och jag har haft lite dåligt med sov tider, hon fick äta amma när hon ville, det vill säga 2 tim mellan varje måltid hela dagen. oc sova gjorde vi lite sporadisk på dagen. Natten har aldrig varit problem alltid 6 -8 timmar sömn från sista måltiden till nattmåltiden.
Vi brukar siga upp ca07,00 eller 08,00 lite beroende på när Alice fick sin nattmåltid om det var vid 04,00 eller 05,00.
antingen 07,00 08,00 vi brukade stiga upp, byta blöja kläder.
antingen07,20 08,20Ammas
antingen 09,30, 10,30 sova 1 tim
antingen11,00, 12,00 ammas
antingen 12,00 13,00 sova 1 timme
antingen16,00 17,00 ammas
antingen17,30 18,00 sova 1 tim
antingen20,00 21,00ammas
Brukar inte sova mellan måltiderna.
antingen 22,00 22,30 ammas, sova natt sommnar vid bröstet och bärs i säng.
Sover ca 6 timmar.
antingen 04,00 5,00 ammas.
antingen 07,00 08,00 vaknar siger upp byter blöja tvättar oss
och tar på oss kläder och ammas.
När ska jag ge henne sista måltiden och nattsluken sista sov innan natten om jag vill lägga henne vid 20,00
Snälla är det någon som har något förslag!!!
Jåka
Vill lägga vid 20,00 hur ska jag göra???
Hej!
Jag kan börja med att ge dig vår sons schema (han är också 5 månader) så får du se hur det KAN se ut (OBS! Tänk på att det är lagt efter HANS rytm. Svårt för dig att bara kopiera rakt av).
07.00 God Morgon -är oftast vaken innan, men om inte VÄCKER vi honom. VIKTIGT! Direkt efter vi har plockat upp honom går vi ned och gör flaskan med tillägg (Ammar ej längre. Har aldrig helammat.). Efter måltiden gör vi "morgontoalett" både barn och ansvarig förälder.
08.45-09.15 Sova fm-lur
10.00 Mål 2. Byter blöja EFTER måltiden. Oftast blir det här 2 blöjbyten då han brukar bajsa efter detta mål.
11.30-14.00 Middagslur ute i vagnen.
14.00 Mål 3.
16.30-17 em-lur (har precis ändrat denna då plutten verkar kunna vara vaken längre).
17.00 Mål 4
[om han badas börjar vi med det 18.00. Om inte börjar vi med "kvällstoaletten" 18.15]
18.30 Nattslurk (alltså 30 min innan natti natti)
19.00 Natti Natti
Social delaktighet mm under hela dagen då han är vaken förstås
. Ibland går vi ut och går då han är vaken. Vi har inte infört ensamlek. Vi har börjat med smakportioner, men ännu inte bytt ut något mål.
För att komma igång är det viktigt att ni börjar plocka upp barnet vid samma tidpunkt varje dag OAVSETT hur natten har varit.
En avgörande sak för att barnet SKA kunna sova hela natten är att hon/han får i sig tillräckligt med MAT, mera MAT och ännu mera MAT vid varje måltid. Gå efter "Standardmodellen".
Ni verkar ju ha koll på ungefär hur länge barnet orkar vara uppe mellan sovpassen. Sätt bestämda tider och följ dem konsekvent. Var noga med att inte låta barnet sova över dessa tider.
Sitt med papper och penna och räkna ihop så att barnet inte får för många sovtimmar på dagen. Enl AW behöver en 5 månaders bebis 15 h per DYGN. Räkna då att 12 av dessa timmar är nattsömn.
Det rådet alla nya får av de som har varit med ett tag är LÄS PÅ, LÄS PÅ, LÄS PÅ om hur "Kuren" går till så att ni vet varför ni gör det och hur man kan gå tillväga. Kuren är ju del av en filosofi och inte bara en metod. Läs på denna hemsida och följ gärna med i diskussionerna på forumet. Köp AW´s bok "Barnaboken" =jättebra. Ni måste ju även lära er hur ni skall lära barnet att somna själv/somna om och då behövs det ett antal verktyg som går att läsa om på hemsidan och/eller i boken.
Återkom när du har mer frågor. Börja inget förrän ni har läst på, gjort schema och är redo att köra
!
Kram
Kristin
Jag kan börja med att ge dig vår sons schema (han är också 5 månader) så får du se hur det KAN se ut (OBS! Tänk på att det är lagt efter HANS rytm. Svårt för dig att bara kopiera rakt av).
07.00 God Morgon -är oftast vaken innan, men om inte VÄCKER vi honom. VIKTIGT! Direkt efter vi har plockat upp honom går vi ned och gör flaskan med tillägg (Ammar ej längre. Har aldrig helammat.). Efter måltiden gör vi "morgontoalett" både barn och ansvarig förälder.
08.45-09.15 Sova fm-lur
10.00 Mål 2. Byter blöja EFTER måltiden. Oftast blir det här 2 blöjbyten då han brukar bajsa efter detta mål.
11.30-14.00 Middagslur ute i vagnen.
14.00 Mål 3.
16.30-17 em-lur (har precis ändrat denna då plutten verkar kunna vara vaken längre).
17.00 Mål 4
[om han badas börjar vi med det 18.00. Om inte börjar vi med "kvällstoaletten" 18.15]
18.30 Nattslurk (alltså 30 min innan natti natti)
19.00 Natti Natti
Social delaktighet mm under hela dagen då han är vaken förstås
Det rådet alla nya får av de som har varit med ett tag är LÄS PÅ, LÄS PÅ, LÄS PÅ om hur "Kuren" går till så att ni vet varför ni gör det och hur man kan gå tillväga. Kuren är ju del av en filosofi och inte bara en metod. Läs på denna hemsida och följ gärna med i diskussionerna på forumet. Köp AW´s bok "Barnaboken" =jättebra. Ni måste ju även lära er hur ni skall lära barnet att somna själv/somna om och då behövs det ett antal verktyg som går att läsa om på hemsidan och/eller i boken.
Återkom när du har mer frågor. Börja inget förrän ni har läst på, gjort schema och är redo att köra
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Hallå! Min lille E är också fem månader. Lyssna på Kristin säger jag och läs på, läs på, läs på först. Jag tycker dock att du gott kan införa några förändringar redan nu, medan du läser på och sätter dig in i vad som gäller. Exempelvis skulle jag rekommendera dig att ge den lilla baby plus bröstmjölksersättning i flaska vid 19.30 på kvällen, dvs tiden för nattslurken om du vill lägga henne vid 20 när schemat är satt. Ge henne så mycket hon tar emot och lite till. Detta trots att du har mat i brösten (lyckliga du!). Dessutom bör du glesa ut mellan amningarna och det kan du börja med redan nu också, se standardmodellen som Kristin föreslog så förstår du hur du ska mata. Jag skulle också råda dig att börja lägga henne klockan 20 varje kväll, +/- en kvart. Detta för att redan nu börja ställa in hennes biologiska klocka vilken du kommer att få väldigt mycket hjälp av när du börjar förlja ett schema (barnet somnar lätt när det läggs på samma tider varje dag). Om du redan bestämt när du vill att dagen ska börja kan du börja väcka då varje morgon också (ja, med hjälp av väckarklocka!! Samma tid varje morgon, +/- 15 min men allra helst på minuten, ju exaktare desto lättare går det).
Detta för att underlätta för er när ni väl har spikat schemat och börjar köra det. Återkom gärna med fler schemafrågor när du har ett förslag. Grovt sett bör schemat innehålla nattsömn på 11-12 timmar (valfritt) samt 3 dagslurar som totalt ger 15 timmar sömn per dygn. (Våra dagslurar är uppdelade på 1,5 timme på två pass och 45 minuter det tredje samt nattsömn på 11 timmar.) Lämplig längd på daglurarna återfinner du bland allt det du ska läsa in dig på
. Schemat bör också innehålla 4 måltider plus en "nattslurk", dvs sista målet före läggningen på kvällen.
Lycka till med schemaläggningen och plugga flitigt. Vi finns här när du är redo att köra!
Detta för att underlätta för er när ni väl har spikat schemat och börjar köra det. Återkom gärna med fler schemafrågor när du har ett förslag. Grovt sett bör schemat innehålla nattsömn på 11-12 timmar (valfritt) samt 3 dagslurar som totalt ger 15 timmar sömn per dygn. (Våra dagslurar är uppdelade på 1,5 timme på två pass och 45 minuter det tredje samt nattsömn på 11 timmar.) Lämplig längd på daglurarna återfinner du bland allt det du ska läsa in dig på
Lycka till med schemaläggningen och plugga flitigt. Vi finns här när du är redo att köra!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!