Emma sover lite oroligt

Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Emma sover lite oroligt

Inlägg av Tessan »

Hej på er
Emma fortsätter att sova ganska oroligt efter magsjukan. :? Hon har rejäla bajsblöjor varannan morgon och de andra morgnarna kommer det under ensamleken. Vi äter rostat bröd och blåbär varje dag, har slutat med gröt och fullkornsvällingen.
Idag började jag med fett i vällingen och maten för att smörja tarmarna som doktorn rådde oss att göra.
Men runt 22 är det som att hon vaknar eller i alla fall drömmer illa, magont???
Hon blir ledsen och gnyr en hel del. Jag går in och lägger henne tillrätta, på med täcke och jag ger en jättetyst ramsa.
Inga fler ljud förrän vid allt emellan 4-7. Då kan det vara gnöl fram till väckning och dåliga morgnar håller det på från 4 från och till. Kanske bara en gång i timmen och ibland en gång kl 4 och sen inget förrän 7.
Någon natt har hon vaknat upp eller vad det nu är kring 2-tiden också. Jag behöver ju inte göra något utan hon somnar om men det här känns inte roligt.
Det är en blanding av sömn och mage så detta kanske hamnar lite fel men har ni några råd att ge mig??

Vissa dagar bajsar Emma nästan som slajm också. Inte hela blöjan full men lite. Jädrigt konstig konsistens och luktar jätteilla.
Enligt doktorn kunde det vara irriterade tarmar som behöver "smörjas" med mer fett i maten, kan det stämma tro? :shock:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Vet inteom det stämmer.. men har hört att det kan ta 2-3vinnan tarmarna är i balans efter en rejäl magsjuka..
Har således inget tips att ge mer än att fortsätta smörja tarmarna, utan ville bara inge lite hopp om att det kommer gå över även om det kanske tar en vecka eller två...
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Tessan :D

Jag har länge trott att Leia haft magsjuka och följde ett tag de råd jag fick från telefonrådgivning, Barnakuten.

:arrow: inga fullkornsprodukter (gav majsvälling + risgröt istället)
:arrow: extra fett i maten
:arrow: inga fruktpuréer/frukter
:arrow: gärna potatis, morot, kokt kött till lunch/middag

Leia blev bättre, vi åkte iväg på resa och jag trodde det var fritt fram för ordinarie kost igen... Ända sedan hemkomsten har hon varit sämre i magen, precis som du beskriver Emmas problem och igår bestämde jag mig för att återinföra ett av råden ovan i taget. Tar en sak i taget för att försöka utröna vad det är hon reagerar mest på.

Nu blev detta ett inlägg som borde vara under "mage" :oops:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Tessan,

vad gäller sömnen har jag inga kommentarer, men när det gäller magen kan jag bara säga "håll ut". Det kan ta upp till fyra veckor innan magen är i lag igen efter en magsjuka. Hon har (antagligen) inte bacillen kvar längre, men tarmepitelet kan ta mycket lång tid på sig att hämta sig! Skonkost är bra, men var försiktig och uppmärksam så att du inte blir "för duktig" på att ge det. Då kan hon blir förstoppad och i värsta fall börja kräkas igen av den anledningen!

Lycka till!

Pea - vid det här laget ganska erfaren "magsjukemamma"
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:cry: :cry:
Hjälp mig...
Det här kan inte ha med magsjukan att göra konstaterar jag nu. :shock:
För 10:e natten/kvällen i rad vaknar Emma kring 22 och frustar/gnölar lite. Nu ikväll har hon ännu inte slutat och för ca 10 minuter sen började hon gråta. Jag vet verkligen inte hur jag ska bete mig nu, det står helt still.

Ramsa :?:
Ingenting :?:
Musik :?:

Att göra konsekvent ingenting känns inte som ett alternativ när hon nu inte har sovit varken kvällar/nätter eller morgnar som hon ska på ett bra tag. Det är så jag har gjort hittills, ingenting.

Vill hjälpa men vet inte hur :shock:
Har aldrig behövt kristilldelning över huvudtaget så nu står det still...
/Tessan

Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej igen
01.45 somnade Emma in. För att vakna igen 05.30 med gnöl.
Jag var antagligen inne för många gånger och nu är det nog jag som gör att hon inte kan somna om, vargarna har varit där?

/Tessan

Gäst

Inlägg av Gäst »

Tessan!

Musik är - numera - min krishantering. Jag sätter inte på musik någon annan gång än vid totalkris. Fungerar varje gång.
:wink:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej Tessan :lol:

jag förstår om du är/har varit lite orolig för Emma- trots allt har hon haft riktigt ordentliga magsjukor. :cry:

Kanske påverkar det sömnen på så sätt att hon fortfarande har ont i magen. Ibland vaknar Vega mitt i natten och gnölar/skriker- en stund senare hör man hur hon "pruppar ut" massor av luft. Sedan är det tyst. Men börjar hon gråta är det ju en annan sak förstås. :roll:

Emma är ju verkligen inte van vid underhållning. Det är kanske därför hon blir så förvirrad av att mamma springer ut och in i rummet :shock: :?

Räcker det att ge en ramsa om/när hon vaknar inatt- bara fär säkerhets skull- sedan kanske musik om det inte ger med sig och sedan backa mer till nästa natt till sakernas tillstånd är som vanligt igen.

Om inte magen blir bättre skulle jag söka läkare igen.

kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"