Hej igen
Upp med hakan nu
Svarade dig om mattider i en annan tråd där du skrev att ni skulle byta till tre daglurar. Det är säkert på tiden
Tösen din växer och utvecklas och hennes schema måste följa med
Hur mycket sovtid har ni haft totalt fram tills dess

Har ni haft för mycket kan det säkert spela in gällande de tidiga mornarna. Samma sak gäller paradoxalt nog även om schemat rymmer för LITE sömn.
10 minuter hit eller dit är nog inte så avgörande dock. Ett schema med 12 tim + 1,5 tim + 20 min innebär 10 min för lite men det löser du genom att lägga 18.50 vid behov. Eller också passar det kanske helt perfekt

bajsblöja på morgonen är mer "problem" för föräldern än för barnet. Om du är orolig så smörj in med ett lager salva (ex Inotyol) innan du sätter på nattblöjan. Leia har t.o.m. sovit halva natten med bajs i blöjan (utan att jag förstått det förrän på morgonen) och inte blivit det minsta irriterad i stjärten.

träna upp (och lite på

) din förmåga att urskilja olika typer av skrik. Argt? (ramsa inte) Ledset? (ramsa) Trött? (låt barnet vara ifred för vem vill bli störd då man håller på att somna...)

din flicka är så stor så hon VET vid det här laget att mamma/pappa ser till att hålla vargen borta. Förutsatt att ni alltid ger henne samma lugnande besked. Det lugnande beskedet är vid det här laget schemat, rutinerna, skrattet till godnattet och godnattramsan. Även "stora" damer behöver ibland ställa lite extra frågor för att verkligen få bekräftat att sagda ting gäller. Då får man ge barnet det extra beskedet genom en extra bonusramsa om man finner att det är nödvändigt.
Jag brukar likna det vid att jag ju VET att min man älskar mig men tänk OM... Bäst att fråga en extra gång bara för att det känns så fint att få det lugnande beskedet...

jag tycker att du skall låta det nya schemat sätta sig ordentligt, det tar kanske några dagar upp till en vecka.

bestäm en handlingsplan för mornarna och FÖLJ den

Kan rekommendera det tillvägagångssätt jag själv fick råd om (ungefär som du beskrev ovan). Ramsa bestämt (sk "pangramsa") vid minsta pip men därefter inget mer ingripande. Är din dotter van vid ljud i huset kan du ju göra det om du vill men för Leias del har det aldrig haft önskad effekt. Ett tag provade vi med musik på morgonen eftersom jag vet att det fungerar bra för många. För mig kändes det till slut ganska knasigt och konstlat men jag vill inte avskriva idén bara för att JAG inte använder det.
Invänta omsomnande och ge dig bara sjutton på att det skall funka

Jag var beredd att vänta till 11 (som du skrev) men det tog bara 20 minuter...

Kanske var det attityden och "jävlaranammat" som fortplantades ända in till spjälsängen...

Blev mycket förvånad över hur väl det fungerade. Ibland läser och läser man om den berömda attityden och kanske tänker i sitt stilla sinne "äh, kan det där verkligen spela så stor roll

"
-Svar JA, det gör det

Men kanske just för att det är så abstrakt och svårmätt vågar vi ändå inte tro på det riktigt. Istället buffar vi, tillrättalägger, testar volym på cd-spelaren, byter filt, ramsar igen och sliter vårt hår
Tar mig friheten att citera mig själv från ett inlägg i en annan tråd:
" inte "prova" tillrättalägganden, genomför

Med lugn, saklighet och attityd av absolut självklarhet

Annars blir det ett hattande utan dess like. Ungefär som om ni har hela verktygslådan framför er uppdukad som ett smörgåsbord, ni provar och provar men till slut smakar inget av det gott längre. Ni har ätit (provat) för mycket..."
Önskar dig all lycka med schemabytet och mornarna
Kram från Nancy