Buffar & ramsar vi för mycke?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lena81

Buffar & ramsar vi för mycke?

Inlägg av Lena81 »

Hejsan!!!

I dag var 4:e natten på kuren.
Känns som om vi gör fel när hon ska somna.
Vi lägger henne kl20:00, innan har hon fått välling o badat o så har vi självklart fått vår lilla ängel o skrattat......
Sen lägger vi henne på mage o säger ramsan ca 5ggr men då blir hon jätte ledsen o grinar samtidigt som hon lyfter huvet o tittar på mig.
Då måste jag börja å buffa ganska hårt ca 7ggr å då säger jag ramsan....
Sen gör jag solfjädern o säger ramsan o går ut men då vaknar hon på än gång...
Då väntar jag utan för en stund men å blir hon arg, så då går jag in o buffar hårt ca 5ggr sen buffar jag lite lösare ca 4ggr. Gör sedan solfjäderna o säger ramsan 4ggr o går sen ut o då har hon somnat.

Känns som om hon blir lugn av buffandet o sommnar av den o inte ramsan!!!!
:arrow: När ska man sluta med buffningen? Ska man lägga henne o säga ramsan, o gå ut och låta henne skrika av sig lite? Eller ska man stå o ramsa utanför dörren tills hon lugnar sig?

Ramsar & buffar vi för mycke? Känns som vi gör fel

Soliga hälsningar Filippas mamma & pappa

:oops:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tror att du har missuppfattat lite (annars missuppfattar jag dig) När du lagt henne tillrätta på mage och lagt på täcke och en KORT (2-3 sekunder kan räcka) solfjäder, så ska du gå UT! Ramsar gör du på väg ut och utanför x4 totalt eller möjligen x6, om det skulle behövas.
Sedan gör du ljud i huset så att hon kan känna sig lugn i att allt fortsätter som vanligt - ingen fara hotar.

Sedan får du ramsa igen om hon skulle skrika upp sig och inte komma till ro. Men ramsa först när du känner att du skulle vilja gå in till henne. Inte innan dess.
Sedan om hon ändå inte skulle lugna sig, efter en sådan ramsa och ytterligare avvaktande, så får du gå in och buffa, men då ska det vara KRIS!

Jag är övertygad om att hon tycker att du stör henne med ditt ramsande inne i rummet. Hon ska ju sova, ju :wink:

Och du säger att hon tittar på dig - det ska vara så mörkt att hon inte kan se dig. Mörkläggningsgardiner eller tjock filt för fönster gör susen.

Lycka till i fortsättningen!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Iritea

LÄS PÅ !!!

Inlägg av Iritea »

Hej!

Som det verkar på det ni skriver så gör ni fel :? . Läs på!!! :) Ramsan ska ta över mer och mer redan andra natten. Efter första natten ska du mej veteligen aldrig någonsin ramsa vid sängen utan första ramsraden ska du ta på väg ut. Om ni bara läser på här på forumet bla under verktygen där finns allt du behöver veta om buffning, ramsning osv osv (så att ni verkligen gör rätt)så kommer ni säkert få fason på det här och fråga hellre 10 gånger för mycket här ni får svar tummis :D
Lena81

Inlägg av Lena81 »

Tackar så mycke att du tog tid och svarade :D !!

Va bra då vet vi hur vi ska göra nu. Känner oss mycke säkrare nu.

Så om hon vaknar på natten så e de samma sak som gäller???

Hur e de på dagarna? ska man göra samma sak där oxå.. eller kan man vagna till hon blir helt lugn???

Kan ju berätta hela historien kort, har haft väldigt jobbigt med vår lilla ängel..
Hon har alltid skrikit ca 10min - 30min,( när hon ska somna), inte spelat nån roll vad vi har gjort,haft henne i vagnen, vaggat henne i famnen mm......
Känns som hon inte har nån ro i kroppen eller inte törs somna..

De e därför de känns så skönt och buffa henne hon blr ju knäpptyst efter bara nån minut...

Soliga hälsningar Filippas mamma & pappa
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

En nyfiken fråga, hur gammal är Filippa? Skriv gärna i profilen :D

Samma sak gäller på natten och på dagen. Det är din trygga magkänsla som du ska föra vidare till henne. Inte ditt fysiska beskydd.

Om hon sover i vagn på dagen, så är det samma sak som gäller. Du vagnar henne lugn, men först när det är kris.

Hela kuren går ut på att lära lilla flickan att lugn och trygg somna och somna om själv. Hon ska veta att det inte finns något att oroa sig för. Och skulle hon nu få för sig att något är att oroa sig för så ska du vara där och svara betryggande på hennes frågor. Inte trösta och ännu mindre oroa mer genom att ställa frågor tillbaka.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Lena81

Inlägg av Lena81 »

Hej hej..

Filippa e 6 månader om några dagar...
Vi ska bli hårdare att inte gå in till henne på rummet när vi har nattat henne...
Och ska inte stå och ramsa ihjäl oss utanför heller, utan bara svara tillbaka när hon frågar.
Hur länge ska man vänta mellan ramsorna?,
Man kan ju inte låta henne skrika för länge?
För hon värkligen skriker om man inte är i rummet...

Men hon har blivit jätte duktig på att sova länge nu när man har sövt henne på rummet..igår sov hon 6 timmar på raken...
Och sen när vi går in till na o lägger henne till rätta.. o buffar så somnar hon på 2min.. o sover några timmar till..

Innan vi började med SHN - kuren sov hon mella 30min o 2 tim max i stöten på nätterna...Kan ju vara att vi söver henne i sin egen säng på sitt rum att hon sover längre nu..Tidigare sov hon mellan oss...
Hälsningar Filippas (född 10 november 05) Mamma och Pappa
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen
Ni ska inte söva henne - försök att ta bort det ur huvudet - hon ska somna själv :!:

Jag skulle tro att efter det du beskriver så lider hon av ORDENTLIG sömnbrist. Då är det svårare att komma till ro. Ju mer hon sover desto bättre kommer det att gå. Målet är 12 timmar utan uppvakning! :D

Om hon har så svårt att komma till ro, så buffa direkt istället då, som en signal på att hon ska sova. Låt det ingå i läggningsrutinen. Lägg tillrätta, lägg på täcke, buffa några korta, effektiva tag, kort solfjäder och gå ut med ramsa.

Det viktiga är att inte fastna eller att pröva massa olika saker så att ni förvirrar henne. Bestäm er och kör en linje ett tag. Hon behöver mycket känsla av säkerhet.

Hur länge ska man vänta? SVårt att säga någon tid, men vänta så länge så att i magen känner att nu kan jag inte vänta längre. Ramsa då - Högt, tydligt, lugnt, nyanserat, punktsättande. Utan minsta tvekan i rösten. Tänk dig att du buffar med rösten, det är så hon ska känna det.

Låt henne reagera på den ramsan. Lyssna (utan att hänga utanför hennes dörr), går hon ner och tystnar så låt sista "versen" bli till en tystare bekräftelse. Om det dröjer tills hon lugnar sig, så ge henne bekräftelse då.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Iritea

Glöm inte berätta hur det går!

Inlägg av Iritea »

Glömde ju be er berätta hur det går! Lycka till igen från Iritea med 2 kurade barn som nu sover som små söta grisar hela natten (Ps så klart att det tjuras vid läggning och skriks i natten här också men då vet vi att vi har verktygen och behövs stöd och pepp finns ju forumet :D :D :D

Styrkekramar från oss :D
Lena81

Inlägg av Lena81 »

Hej på er!!!!

I dag är vi så jätte glada :D :D :D
Våran Filippa vaknade bara 1 gång på natten o somnade om väldigt snabbt...
Sov jätte bra på dagen oxå...

Tusen kramar på er som har svarat på alla frågor o funderingar som vi haft.
Ni har vart guld värda :thumbsup:
Hoppas på en lika bra natt o dag igen....

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Hälsningar Filippas (född 10 november 05) Mamma och Pappa
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härligt att höra!!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"