Mamma, jag vill sova nu!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Mamma, jag vill sova nu!

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Måste bara få berätta vad som hänt hemma hos oss. Vår lillemans sömn har varit en enda ond spiral ända sedan han var 1.5 år gammal. Svårt attt somna på kvällen, vaknar flera gånger på natten och stiger upp tidigt på morgonen. Vid 2 års ålder var vi alla så utmattade att det pratades om sömnmedelför att ändra sömnvanorna. Vi sa stopp, det måste finnas andra sätt. Hittade Anna Wahlgrens sova hela natten via ett tips på en anna föräldrasajt.
Nätterna blev bättre men inte bra, periodvis har vi fallit tillbaka i dåligt sömnbeteende och då har kuren alltid hjälpt oss såpass att allt blivit lättare att uthärda. All peppning härifrån har fått oss att kämpa och vilja, eftersom vi vill ha nöjda glada barn. Så lillasyster fick kuren redan i magen och har nöjt sig med buffning emellanåt för att somna om.

Nu till miraklet :!:
För det är verkligen ett mirakel. vi står som frälsta och tittar förundrat på detta som hänt.
Sedan i fredags har vi tagit bort sista luren på dagen för vår son och alla kvällar har han nu kommit före bolibompa och begärt pyjamasen på, och sagt att han vill mysa i soffan och se på bompa. När bompa sedan varit slut har han pussat och kramat och efter det sagt....... Mamma, jag vill sova nu!
Vi har nattat sagt godnatt prins, och innan huvudet nått kudden så sover han.
:sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep:

Idag vaknade vi alla förvirrade, klockan var lunch, lillkillen satt i sin spjälis och pratade med lillasyster i spjälisen brevid, så länge har ingen av oss sovit sedan lilleman var en bebis. Så tack Anna W, Mammut Maria, Sagomamma och alla andra som stöttat oss, givit oss verktyg, tips och idéer.
Nu efter1.5 år är vi äntligen där vi vill vara, nämligen vid en skön nattning, och skön hel natts sömn. Och vi har en son som längtar att få sova,något som inte varit aktuellt tidigare. så nu ska vi vårda vår nya sömn, den är guld värd i vårt hem

Tack alla för ert stöd denna tid

Många kramar från familjen Duracell
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :!: Så ska det vara :lol: :lol:

Kan se honom framför mig, den lille älsklingen. Kanske kan du smyga åt honom en puss på lilla näsan från mig, nästa gång han vill gå och soooova så skönt :?: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :D :D :D Fantastiskt! Tack för att du ville dela med dig och berätta - det värmer! :heart:
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

nu måste jag bara berätta, jag är så glad att hjärtat nästan brister.
Vi har varit på påsklov till mommo och moffa. En resa på 5 timmar bil och 2 timmar färja. En resa som ofta slutar med ett sovande barn, och när man kommer fram mitt i natten klarvaket barn.
Vi pratade igenom resan innan vi skulle fara, vi ville ju inte att de nyfunna rutinerna vi kämpat så för skulle gå om intet. men vi valde att resa.
Vi berättade för Lilleman att på tisdag ska vi åka till mommo och moffa. Var brukar resan börja? Jo på båten, där finns lekrum, och du får leka massor. sen äter vi middag, vad vill du ha? Köttbullar och mos? Det finns och det är gott :D Innan vi sätter oss i bilen byter vi till pyjamas, så att du kan sova i din goa sovpåse som mamma fixat. Lilleman var med på noterna. Sen när vi kommer fram till Mommo så sover mommo och moffa, så mamma bär in dig i sängen, så slipper du vakna. Jo då allt var ok.
Resan börjar, och bollhavet och köttbullarna löper som smort. Även bytet till pyjamas:
- för jag ska ju sova, säger lilleman.
Väl i bilen sätter vi igång en dvdfilm med bolibompa, och när den är slut säger vi natti natt sov gott........
vi får inget svar
vi kikar och lilleman sover redan,
Väl hos mormor bär vi in lilleman i sängen, han öppnar ena ögat, säger, mamma... Jag sover! :heart: :sleep: :heart: :sleep:
och vi packar in alla saker utan att lilleman vaknar.
Han sover ända tills vi väcker honom dagen därpå.
Nu är det snart en månad sedan lillen börjat sova som han ska, och nu börjar det kännas som om vi faktiskt rott ända i hamn den här gången.

Tänk, för två år sedan, då ville läkarna ge honom sömnmedel och nu somnar han på 5 minuter, vilken fantastisk känsla, vi fixade att få ordning på detta stök och bök som omgivit sömnen under så lång tid :D :D :D

Kram
Katarina
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hur underbara och kloka kan barn vara :?: Svaret är: hur underbara och kloka som helst :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Ljuvligt :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "