Bråk om sista luren - nu behöver vi reda ut detta

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
father of sons

Inlägg av father of sons »

Berätta hur det går för er :D
Ni fixar detta :!: 8)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Maria!
Jag har en tjej som är född 2 dagar efter din son. Hennes schema ser ut som följer:
7 morgon + mat
9-9.45 sova
10 mat
12-13.30 sova
14 lunch
16-16.45 sova
17.30 gröt
19 sova natt
Vi la henne 20 från början men när hon vägrade sova sista luren tog vi bort den och flyttade fram natten istället så den startade 19. Vi har kämpat mkt med vargtimmen i detta hushåll. De senate två nätterna har hon vaknat 7 och inatt 6.48, jippiie. Vi stängde dörren till hallen och det kan ha hjälpt. Vi sover i samma rum som henne(bor i en 2:a) och vi har inte några draperier om hennes säng, vilket jag vill att vi ska ha. Tror att avsaknad av avskärmning kan vara problemet i vårt fall.
Nu över till Adrian. Noterade på ert schema att han är vaken 2 1/2 timme de två första vakenpassen på dagen och "bara" 2 och en kvart på den sista. Kan det kanske vara ngn anledning till att han gnäller vid läggning?
Han kanske behöver vara vaken en kvart till för att verkligen kunna sova. De är ofta lite piggare på eftermiddagarna. Värt ett försök kanske att skjuta lite på schemat.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
dp

Egen vrå tror jag på...

Inlägg av dp »

Hej Susanne,

Daniel här. Tack för tipsen för vår Adrian. Han sover nu sitt sista pass innan natten. Somnade dock inte helt förrän 16:45 och det rimmar exakt med din observation om att vi snott en kvart från honom :x . Han somnade efter 10-15 minuters protester som jag bemötte med tystnad.

Jag skall låta ditt förslag bottna lite i mitt inre men jag tror du kom något på spåret. Kanske inför vi 15-20 min senareläggning samtidigt som vi ändrar från en 45 minutare till en 20 minutare på detta pass.

Beträffande din önskan att drapera bort er från det lilla livet. Jag supportar dig i detta; egen vrå tror jag på. Jag tror just tystnad är bästa svaret; fundera kring hur ni förutom den visuella avskärmningen även kan avskärma era ljud. Jag har tydligt märkt på Adrian att han sov bättre ensam efter att vi flyttat spjälsängen bort från oss. När vi varit på resa och tvingats sova nära har vi skärmat av med ett svart lakan vilket hjälpt massor; dock har problemet varit att han märkt vår närvaro vilket stört sömnen.

Nu skall jag snart väcka Adrian för gröt och välling.

/Daniel
Pappa till Adrian *23 juni 2004 och Edvin *26 juni 2006.
Adrians kue startade 17 oktober 2004, Edvin kör standardmodellen från start.
kokos

Inlägg av kokos »

Susanne G: tror det ligger någonting i det du säger om sista luren. Han tycks inte vara det minsta trött när han läggs då. Tror att det snart är dags att korta ner till en 20-minutare, han är ju snart 7 månader. Dessutom skulle jag tro att vi kan våga oss på en 12-timmarsnatt och ta bort en halvtimme på något av de andra dagslurarna också. Frågan är bara om man ska korta ner morgonluren eller lunchluren... Hmmm... Ska fundera på det. 8)
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Love

Inlägg av Love »

Kokos! Jag svarade precis på ditt inlägg idag om att första dagsluren krånglade. Läste nu detta inlägget också från dig och vill bara säga att det kan vara dags att korta ner till 2 dagslurar eftersom era nätter krånglar. Krånglande nätter är ytterligare ett tecken på att det är dags för endast 2 lurar.

Vår dotter är nu 9 månader men vi började med nedanstående schema när hon var knappt 7 månader och det fungerar super. Det är snarlikt det som Mammut har!

07.00 Morgon med välling
07.30-08.00 Ensamlek (under uppbyggnad. Kraschade lite under 8-månadersångesten så vi är nere på en halvtimme igen).
09.45 Mellanmål
10-12 Sova
13 Lunch
15-15-45 Sova
17 Gröt
18.30 Bad
19 Välling
19.30 Sova natt

Detta fungerar superbra! Du kan ha 12 timmar natt om du vill och dra ner förmiddagsluren en halvtimme istället.

Lycka till! :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
kokos

Inlägg av kokos »

Love, det där var ju ett riktigt bra schema! Ska prata med min make och se vad han säger. Trodde att det var för tidigt för två lurar så den tanken har inte ens slagit mig!

Tack!!!!!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Love

Inlägg av Love »

Japp det funkar super tycker jag. Att ha den långa sömnen på förmiddagen underlättar för då är man ändå oftast hemma. På em har man möjlighet att vara lite mer wild och crazy eftersom den kortare luren kan man lätt få till lite var som helst i vagnen.

Lycka till! :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
kokos

Inlägg av kokos »

Natten gick bra. Men... morgonluren spårade ju ur i morse. Och nu ligger han återigen och gastar (skulle tro att han SITTER och gastar). :shock: Har lagt honom för sista luren och han är INTE glad. Han är rättare sagt skitarg. :evil:

Nu har vi bestämt oss för att bara ramsa en gång och sen låta honom sköta allt själv, men det känns inte så där superenkelt nu när jag är mitt i skriket. :cry:

Kan han inte bara lägga sig ner och somna. Sporten är att sitta upp och krama spjälorna just nu. Men han vet hur man gör när man lägger sig ner så jag måste låta honom fixa det här själv, eller hur?

Skulle vara liiite jobbigt om han varken sover denna lur plus att han inte fick morgonens långa lur. Hur blir då natten? :-s

Vad kom detta lurstrul ifrån?
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Jag gillade oxå Loves schema.
Tjejen har själv kortat ner sin middagslur med 30 min de senaste dagarna. Vi låter henne variera sig lite nu i övergången till nedkortningen. Men detta schemaförslag gillade jag skarpt. Jag tycker ni ska ändra Adrians schema nu när det ändå krånglar och börja lägga honom 19, varför inte?
Angående draperiet, skönt att ngn är med mig. Min sambo är lite av en pedant och jag tror att han tycker att det kommer bli fult med ett.
Hennes säng står precis intill vår. Hennes och mitt huvud är mot varandra som i vinkeln i ett L, inte bra.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
father of sons

Kokos! :D

Jag har läst om era äventyr idag.
Jag tror också att ni ska ändra schemat nu.
Han "ber" om det. Ibland vet det små liven saker före oss :D
Vår son "visste" före oss att det var dags att dra ned på sovtiden.
Symptomen var desamma som ni upplever.
Som förälder vill man gärna vara steget före - men ibland hinner ungen före :D

:D
kokos

Inlägg av kokos »

Jajemen, nu har vi bestämt oss, som sagt han ber om det! Imorgon sker schemaändringen. :!: Redan i natt sker övergången till 12-timmarsnatt! Här ska sovas till 7 (jag läääängtar, snacka om sovmorgon). Kommer att sakna två långa sovpass per dag men det är det värt om vi får sovmorgon :) :sleep:

Tänkte vänta med ändringen tills efter helgen eftersom vi ska ut och resa men det spelar väl ingen roll var man är någonstans :?: . Ska köpa med mig öronproppar till mormor så slipper hon få dåndimpen som hon fick sist hon var med oss. [-(
father of sons

Härligt kokos!

En tanke jag fick:
La ni honom vanlig tid i kväll och så ska han sova 12h? En halvtimme längre än tidigare?

Eller la ni honom en halvtimme tidigare ikväll? Bröt mönstret? Pigga barn sover bättre, har jag läst. :sleep:

Jag tror på att bryta mönstret!
Pang på med alla förändringar när ni spikat och tänkt igenom allt. Glöm inte massor av mat, skratt och allt det andra! :D

Ni är verkligen duktiga, jag tror på er - det här fixar ni lätt! :wink:
Lycka till!

kokos

Inlägg av kokos »

Vi la honom 19 som tidigare och så ska han sova en halvtimme längre! Vi har redan schemat in honom från 20 till 19 i en tidigare schemaändring så nu är det sovmorgon vi är ute efter :lol:

I och för sig tror jag hellre att han själv skulle välja att somna tidigare än att sova längre på morgonen. Men nu är det ju inte han som bestämmer utan hans vilda föräldrar :twisted:

Ser med spänning fram emot natten. [-o< Massor av strul idag och så ska han sova en halvtimme längre: vi tror verkligen på vår lille kille. Nåja, mitt i allt strul så spelar ju inte en halvtimme på morgonen nån roll. Jag har härdats idag. Förmodligen sover han som en liten gris hela natten och så är det bara att köra nytt schema imorgon som om det vore det mest naturliga i världen :thumbsup:

Problemet är bara att det är "min" natt. Mitt ömma modershjärta är väldigt förnuftigt men extremt blödigt. Adrians pappa är av den mer tåliga sorten. Han hör bara de höga skriken, allt annat sorteras bort. Mycket praktiskt :wink:
kokos

Inlägg av kokos »

Det här börjar bli ett långdraget drama :?

Det var "min" natt och som vanligt somnade han som en klubbad kl 19 och vaknade 4.45... Jag gjorde som vi sagt. Ramsade och lät honom vara. Han snackade och babblade i 30 minuter, sedan blev han ledsen. Då pangramsade jag. Då somnade han i 5 minuter. Vaknade sedan och skrek i 10 minuter, sov 5 minuter, skrek 10 minuter, sov 5 minuter osv fram till 6, då blev han jätteledsen igen. Jag ramsade. Sen sov han från 6.15 till 7.15, vår nya tid plus en marginalkvart!!!! \:D/

Nu ska jag erkänna att jag från 4.45 tills han somnade om på riktigt 6.15 vacklade VÄLDIGT mycket. Låg och tänkte på att det var synd om killen, grät en liten stund för mig själv och tyckte att det var allmänt eländigt. Men jag gick inte in. Jag ramsade bara 3 gånger och lät honom vara. Låg och vred mig i plågor bredvid killens pappa som bara soooov och soooov :sleep:

Nu är min fråga: om jag ramsar och ska låta honom vara, ska jag ändå bekräfta när han tystnar? Är det att låta vara? Som det har varit nu har jag verkligen låtit honom vara och så har han fått sköta allt själv så länge han inte är ledsen.

Men visst var det väl ändå en bra natt med tanke på att han somnade om och sov en timme och kom rakt in i nya schemat? Känns kanon att han fick en marginalkvart direkt. :lol:
dp

Inlägg av dp »

Susanne G skrev:Jag gillade oxå Loves schema.
Tjejen har själv kortat ner sin middagslur med 30 min de senaste dagarna. Vi låter henne variera sig lite nu i övergången till nedkortningen. Men detta schemaförslag gillade jag skarpt. Jag tycker ni ska ändra Adrians schema nu när det ändå krånglar och börja lägga honom 19, varför inte?
-Tack för åsikten. Vi är nu inne på familjens nya drömschema. :-({|=
Susanne G skrev:Angående draperiet, skönt att ngn är med mig. Min sambo är lite av en pedant och jag tror att han tycker att det kommer bli fult med ett.
-Jag är också lite av en pedant, tycker dock att man måste vara pedant med familjens sängharmoni innan man går in på ytligare estetik.
Susanne G skrev:Hennes säng står precis intill vår. Hennes och mitt huvud är mot varandra som i vinkeln i ett L, inte bra.
-Du sa det själv; inte bra! I sämsta fall skall hennes fötter ligga som i ett L mot någon av era fötter. I bästa fall skall ni ha största möjliga fysiska avstånd från er. Jag föreslår att ni kör vårt reseknep; ett svart lakan som ej släpper in ljus hängs längs ena långsidan och kortsidan. Då kan ni sedan ta bort det när hon inte sover; estetisk fulländat. Vågar ni utmana stadens Skönhetsråd så kan ni fundera på att sätta upp en vikskärm ](*,) dessutom som bullerskydd, övertyga mannen genom sensuella vinkar; alla behöver vi våra lekar :-# .
Pappa till Adrian *23 juni 2004 och Edvin *26 juni 2006.
Adrians kue startade 17 oktober 2004, Edvin kör standardmodellen från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"