Jag har nu varit inne och läst här ett tag och tycker att det är dags att jag presenterar mig. Jag har en liten dotter som är 5 ½ månad och självklart underbar! Jag har en syster med två barnaboksbarn så det synsättet har vart med mig från första dagen. Jag har använt mig av verktygen vid läggningsdags och det funkar bra. Hon ligger oftast vaken en stund men somnar nöjd på egen hand. Vi har även ett fungerande dagsschema. Nu till min fråga. Min tjej sover ännu inte hela natten utan äter 1 eller 2 gånger. Detta på inrådan av BVC för att hon inte gick upp som hon skulle i början. Nu känner jag att hon äter tillräckligt på dagen för att kunna sova hel natt. Hon börjar även bli go och knubbig om låren så hon ökar bra i vikt nu.
Ny här och behöver lite tips
Ny här och behöver lite tips
Hej alla!
Jag har nu varit inne och läst här ett tag och tycker att det är dags att jag presenterar mig. Jag har en liten dotter som är 5 ½ månad och självklart underbar! Jag har en syster med två barnaboksbarn så det synsättet har vart med mig från första dagen. Jag har använt mig av verktygen vid läggningsdags och det funkar bra. Hon ligger oftast vaken en stund men somnar nöjd på egen hand. Vi har även ett fungerande dagsschema. Nu till min fråga. Min tjej sover ännu inte hela natten utan äter 1 eller 2 gånger. Detta på inrådan av BVC för att hon inte gick upp som hon skulle i början. Nu känner jag att hon äter tillräckligt på dagen för att kunna sova hel natt. Hon börjar även bli go och knubbig om låren så hon ökar bra i vikt nu.
. Hur ska jag gå tillväga? Behöver jag köra en regelrätt kur? Jag är inte säker på att ramsan tar eftersom jag inte behöver använda den vid läggningen. Jag använder den när jag går ut ur rummet men har inte behövt använda den sen. Alla tips är jag super tacksam för. Både vi och lilltjejen börjar längta efter en hel natts sömn utan avbrott 
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ja, slopa nattmålet/målen rakt av. de första nätterna kommer hon att "tro" att hon har ätit som vanligt (och alltså inte vara särskilt hungrig på morgonen), men på tredje dagen ungefär kommer aptiten. Till dess går det ingen nöd på henne
Odla ramsan. Lägg tillrätta (se Verktygslådan) distinkt. Tryck till lite fint och kort och gå sedan ut. Ramsa som du brukar men dra fyra ramsor i ett svep och gör det hela rytmiskt (se Verktygslådan här också).
På natten sedan drar du ramsan likadant. Räcker inte det (efter att du har avvaktat ett tag), påminner du genom en omgång till. Räcker inte det heller utan hon börjar skrika upp sig på allvar och låter verkligt olycklig, upprepar du tillrättaläggandet som när du la henne, sakligt och utan ord, trycker till avslutningsvis (se solfjädern i Verktygslådan) och går ut med ramsan x4 en sista gång.
Svårare behöver det inte vara
Vitsen är att hon ska associera ramsan med att somna/somna om, och det är precis vad hon kommer att göra - som sagt, se Verktygslådan
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack så jättemycket för ditt svar och välkomnande!
Du har så rätt, jag behöver inte göra det svårare än vad det är. Det finns några saker som jag funderar över. Min tjej vänder sig ofta till rygg i sömnen och vaknar då för att hon är kall utan täcke. Hon blir då ofta klarvaken och börjar jollra innan jag har vaknat till ordentligt. Ska jag ramsa så fort jag hör något? Jag har tänkt mig att ha några vakennätter i samband med att jag slutar nattamma och hon får eget rum om ca 2 veckor. ( Vi håller på att renovera, därför måste jag vänta.) Jag tänker att jag kanske stör henne genom att ramsa om hon inte ens är riktigt vaken?
Min andra fundering gäller dagsschemat. Som det är nu så har hon natt mellan 20-08. Då äter hon någon gång vid 6 och somnar om. Hon sover sen två 45 minutare och en 1 ½ timme om dagen. Jag tänker att jag i samband med att jag minikurar kanske måste lägga om så att dagen börjar 07 istället. Ska jag bara lägga in en 45 minutare till under dagen? Antar att det är lättast så.
Tack än en gång för detta forum!
Du har så rätt, jag behöver inte göra det svårare än vad det är. Det finns några saker som jag funderar över. Min tjej vänder sig ofta till rygg i sömnen och vaknar då för att hon är kall utan täcke. Hon blir då ofta klarvaken och börjar jollra innan jag har vaknat till ordentligt. Ska jag ramsa så fort jag hör något? Jag har tänkt mig att ha några vakennätter i samband med att jag slutar nattamma och hon får eget rum om ca 2 veckor. ( Vi håller på att renovera, därför måste jag vänta.) Jag tänker att jag kanske stör henne genom att ramsa om hon inte ens är riktigt vaken?
Min andra fundering gäller dagsschemat. Som det är nu så har hon natt mellan 20-08. Då äter hon någon gång vid 6 och somnar om. Hon sover sen två 45 minutare och en 1 ½ timme om dagen. Jag tänker att jag i samband med att jag minikurar kanske måste lägga om så att dagen börjar 07 istället. Ska jag bara lägga in en 45 minutare till under dagen? Antar att det är lättast så.
Tack än en gång för detta forum!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Du hör när hon är vaken ordentligt på morgonen. Då är det dags att ge en upplysningsramsa, så att hon fär veta att det inte är morgon än (för henne).
Schemat måste du tänka igenom grundligt, före - innan du ens tänker på att (mini) kura
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej igen och tack för svar!
Jag har stött på ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska göra med men någon vänlig själ kan säkert hjälpa mig. Min tjej har ett fungerande schema med natt 20-8 och två 45 minuters lurar och en 1 ½ timme om dan. Hennes sista lur slutar 17,30. Jag ger nattslurk vid 19 och hon somnar då i min famn varje kväll. Hon suger på flaskan samtidigt men jag märker att hon sover. Jag försöker verkligen göra allt för att hon ska hålla sig vaken men hon blir så himla trött. När hon sedan vaknar till igen så är hon jättepigg och har väldigt svårt för att somna när jag lägger henne vid 20.00. Ofta ligger hon vaken minst 30 minuter. Hur ska jag göra? Borde jag tidigarelägga hennes läggning?
Tacksam för svar! Åsa
Jag har stött på ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska göra med men någon vänlig själ kan säkert hjälpa mig. Min tjej har ett fungerande schema med natt 20-8 och två 45 minuters lurar och en 1 ½ timme om dan. Hennes sista lur slutar 17,30. Jag ger nattslurk vid 19 och hon somnar då i min famn varje kväll. Hon suger på flaskan samtidigt men jag märker att hon sover. Jag försöker verkligen göra allt för att hon ska hålla sig vaken men hon blir så himla trött. När hon sedan vaknar till igen så är hon jättepigg och har väldigt svårt för att somna när jag lägger henne vid 20.00. Ofta ligger hon vaken minst 30 minuter. Hur ska jag göra? Borde jag tidigarelägga hennes läggning?
Tacksam för svar! Åsa
ah, jag ar ingen expert direkt, men vi hade en liknande situation nar vi kurade var son vid 6 manaders alder. Vi hade tankt oss ett schema dar han somnade 20, men det gick inte riktigt, han var sa trott innan. Sa vi la honom for natten klockan 19 tog upp honom klockan 06 00 sen fick han sova 1 timme formiddag, 2 timmar lunch och 1 timme kvall, det funkade battre sa eftersom han klarade dagarna battre med de langre sovpassen och kunde halla sig vaken pa kvallen.
3 fina...2005, 2007, 2010
Hej alla!
Nu behöver jag hjälp! Min lilla tjej har nu börjat sova riktigt dåligt på nätterna. Vi började med välling för tre dagar sen och trodde att hon skulle sova bättre på det men tvärtom. Inatt var hon vaken mellan 22,30-00,30!!!! Hon var inte förtvivlad hela tiden men då och då. Jag tänker nu köra en regelrätt kur och vi tänker börja på tisdag, då det passar bäst för min sambo. På dagarna sover lillgumman på mage i sin vagn och det funkar bra. Jag tycker att det börjar bli lite trångt men hon verkar trivas
.
Jag tycker inte riktigt att jag är så haj på buffningen men har en effektiv vagning. Kan jag lägga henne i vagnen då jag kurar eller förvirrar det henne? Hon har ju sovit gott i sin säng många nätter men så kommer dessa katastrof nätter då och då.
Jag känner mig riktigt peppad inför kuren och har läst boken säkert 10 gånger och lusläser här på forumet.
Hoppas nån kan svara på min fråga.
Tack på förhand! Åsa
Nu behöver jag hjälp! Min lilla tjej har nu börjat sova riktigt dåligt på nätterna. Vi började med välling för tre dagar sen och trodde att hon skulle sova bättre på det men tvärtom. Inatt var hon vaken mellan 22,30-00,30!!!! Hon var inte förtvivlad hela tiden men då och då. Jag tänker nu köra en regelrätt kur och vi tänker börja på tisdag, då det passar bäst för min sambo. På dagarna sover lillgumman på mage i sin vagn och det funkar bra. Jag tycker att det börjar bli lite trångt men hon verkar trivas
Jag tycker inte riktigt att jag är så haj på buffningen men har en effektiv vagning. Kan jag lägga henne i vagnen då jag kurar eller förvirrar det henne? Hon har ju sovit gott i sin säng många nätter men så kommer dessa katastrof nätter då och då.
Jag känner mig riktigt peppad inför kuren och har läst boken säkert 10 gånger och lusläser här på forumet.
Hoppas nån kan svara på min fråga.
Tack på förhand! Åsa
-
Gäst
Inatt kör vi igång!!!
Jag skrev ju att vi skulle börja på tisdag men vi är ivriga och börjar redan inatt
. Vi har ställt iordning spjälsängen i Wilmas rum och hon har fått vara med och greja därinne. Håll nu alla tummar för oss inatt för att det går bra och för att jag lyckas hålla vargarna ifrån lillgumman
Rapport följer imorgon....
Jag skrev ju att vi skulle börja på tisdag men vi är ivriga och börjar redan inatt
Rapport följer imorgon....
Då var första natten avklarad och det gick verkligen över förväntan! Lillgumman vaknade 4 gånger och var som längst vaken 25 minuter. Två gånger var det 3 minuter och en gång 10 min. Jag kände att jag dröjde mig kvar lite länge ibland och ska verkligen tänka på det inatt.
Måste också berätta att Wilma blir 6 månader idag!! Tiden går så himla fort och det känns som igår som hon kom, underbara unge!
Måste också berätta att Wilma blir 6 månader idag!! Tiden går så himla fort och det känns som igår som hon kom, underbara unge!
Hej på dig!!
Va kul att det gick så bra...
Vi har oxå en liten tjej som är snart 6månader (född den 10 nov)
Jag tiden går ju så fort. I bland vill man nästan stanna tiden
När började ni kuren?
Har nyss nattat lill tjetjen o hon somna på 2min själv utan buffning, bara ramsa 4ggr
Man blir så glad
Hoppas nattningen gick bra för er också??
Va kul att det gick så bra...
Vi har oxå en liten tjej som är snart 6månader (född den 10 nov)
Jag tiden går ju så fort. I bland vill man nästan stanna tiden
Har nyss nattat lill tjetjen o hon somna på 2min själv utan buffning, bara ramsa 4ggr
Hoppas nattningen gick bra för er också??
Hälsningar Filippas (född 10 november 05) Mamma och Pappa
Jo tack nattningen gick bra. Min tjej somnar oftast inte på en gång utan ligger och filosoferar och pratar i ca 10-20 minuter innan hon somnar. Det är helt ok eftersom hon är nöjd och glad och jag behöver inte ingripa mer än någon enstaka gång.
Vi började kuren igår kväll.
Vi började kuren igår kväll.