ang mängd lurar...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mrs tall

ang mängd lurar...

Inlägg av mrs tall »

Har skrivit en ggn tidigare, utan att få svar och nu hittar jag inte hela tråden... Hmmm... :? Hur som helst undrar jag när det ungefär är dags att gå ner från 3 till 2 lurar? Det verkar som om det närmar sig för oss då Skruttis har svårare och svårare att somna under den sista luren. Tänkte i samma väva börja natten lite tidigare, så att mamma och pappa får lite tid för sig själva. När tog ni bort den tredje luren? :?:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Nika

Inget svar.

Inlägg av Nika »

Jag har inget svar på din fråga, men frågar mig däremot samma sak. Ville har blivit allt svårare att få att somna numera så kanske är det dags för två istället för tre lurar på dagen. När Melvin började sova två gånger istället för tre har jag helt glömt - trots att det bara var två år sedan.
Annika - mamma till buspojkarna Melvin, 031117, och Ville, 050915.
zandrama

Inlägg av zandrama »

Jag är ingen erfaren kurare direkt, men om det känns som att barnet har svårt att sova sista luren så kanske det är dags? Oavsett om barnet är 5 eller 8 månader?! Jag tror på intutionen. Dvs att man känner själv när det är dags att dra ner till två lurar. Men som sagt, jag är ingen erfaren kurare så jag kan ha helt fel. :oops: :oops:
Mamma till Vilde Vidar, 2 år, och Soltrålen Svante, 8 mån.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Om man går via Search och letar på"Dagslurar" hittar man sju sidor trådar 8) :o

Så här har jag skrivit rent allmänt i en av dem (kan tyvärr inte länka - vet inte hur man gör :oops: ):

Man ändrar schemat efter barnets upppenbara "påpekanden" om att något har börjat gå vidare och bli annorlunda. Man märker det tydligt. Men då gäller det att sätta sig ner och tänka med papper och penna, efter att ha studerat detta nya vingel-frågande i åtminstone en vecka.

När man sedan gjort det nya schemat utifrån barnets initiativ, och tänkt igenom saker och ting i detalj, håller man fast vid det man bestämt och vinglar inte. Man tar ledningen i en attityd av självklarhet. Man utvärderar inte på minst en vecka, tänker ö h t inte på saken utan bara genomför.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Allright... Vi väntar ännu ett tag.. Han verkar sova 20 min istället för sina 45min så han får väl fortsätta med det ett tag till (han ligger och pratar och har sig lääääänge innan han somnar). Dock blir det igen en 1/2 h mindre sömn per dygn.. Hmmmm... Jag får fundera vidare.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"