Barn född omkring 7 aug

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ambra

Inlägg av ambra »

Ang två dagslurar - jag märkte helt enkelt att lillen ville/klarade av att vara vaken längre stunder och att de tre sovpass han hade började krångla. Tre timmar vakentid i stöten verkade vara lagom, alltså sover han så här nu:
Natt 19-7
10-12 sova
15-15.45 sova
Bestäm dig för hur det ska vara - och genomför :!: :D

Här syns inga tänder ännu... Och inget krypande, men det verkar inte vara långt borta.
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Lillskrutten verkar ha kommit över sin topp i ångesten, han är mkt gladare och piggare.

Idag försov vi oss, jag är heeeelt slut och trött, var ute och dansade till 2 inatt. Så hela schemat blev förskjutet - En gång ingen gång. Imorgon är allt som vanligt igen.

Vi kör med två lurar, det funkar perfekt, enda gången det blir tre lurar är när vi åker bil någonstan på em, då brukar han ta sig 20 min till.
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Och ambra - U go girl. Klart du ska fria, det är supercoolt när tjejer gör det.

Härligt med dop, vi körde namngivning hemma, det funkade det med.

Och tack för gratulationerna till vikten, det fortsätter att gå ned, idag ska jag lyxa och äta en pizza. Jag dansade ju som sagt inatt så jag har nog lite bonuspoäng (å andra sidan så var nog vinet lite poäng :oops: :oops:
ambra

Inlägg av ambra »

Här syns åttamånadersångesten till lite då och då. Igår tyckte jag att lillen var lite väl gnällig, ingenting dög. Under middagen var det gnöl och gråt hela tiden, till jag tog upp honom för att få "stå" i min famn. När jag satte ner honom blev han ledsen igen. Det var precis som att det gjorde ont att sitta. Fick för mig att kolla i blöjan, trots att det inte fanns någon avslöjande doft... Då ser jag att han bajsat och att det inte luktade någonting alls - alltså hade stackars lillen suttit i bajset tills det börjat svida i rumpan :shock: och när jag tog av blöjan höll jag på att brista i gråt, han var så himla röd över hela rumpan och pungen :cry: . Undra på att han varit ledsen...

Till saken hör att detta har hänt två gånger till sedan igår - han bajsar, men det är helt doftfritt och vi märker inte någonting förrän han blir ledsen och vi upptäcker att rumpan blivit ännu rödare :cry:

Kan det vara mitt dåliga omdöme att ha serverat två "nya" maträtter :?: Under en dag då vi var ute hela förmiddagen köpte jag burkmat - djungeldessert med youghurt (han har aldrig ätit youghurt) och en fiskrätt (han har aldrig ätit fisk heller...)

Jag får så dåligt samvete för lillen, han har så ont nu... :cry:
Ambra
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Oooo, stackars lilla rumpan! :( Hoppas att den snart blir bättre. Det är lurigt det där med luktfria lass, vår lillälskling har också gjort så några gånger. Fast för det mesta stinker det modigt :D

Lillälsklingens mamma börjar bli lite otålig eftersom det varken är några tänder eller någon krypning på gång. Eller jo, när han sitter ställer han sig på händerna och ett knä, det andra benet har han rakt bakåt och så står han och gungar. Efter ett tag börjar han dock fundera över hur 17 han ska göra för att ta sig därifrån - oftast via att han landar på näsan :( :D
Han har däremot upptäckt att det går att stå och hålla i sig i lådhandtag, jättekul - man kan ju försöka gräva ur lådorna samtidigt trots att balansen är urkass. Å lådorna envisas ju med att åka fram och tillbaka hela tiden :shock:

Jag har den här veckan oxå lyckats göra mig av med de sista graviditetskilona på ett snabb och smidigt :wink: sätt. En veckas magsjuka gör en verkligen redo för beachen :P
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Hej hopp!
Skönt att påsken är över! :wink: Visst är det skönt att bli bjuden på mat varje dag...men det blir ju lite stressigt också, man känner att man "måste" vara lite social också (Jag vet att det bara är i mitt huvud det måstet existerar :oops: , men ändå). SÅ mycket folk för lillen, han grinade mer än en gång åt alla "främlingar"kan jag säga. Skämt å sido om att det är skönt att påsken är över, lite lyxigt är det ju att ha pappan hemma...det bästa är att han snart ska vara hemma i 10v...föräldraledig och semester. Jag hade tänkt att göra klart en 9-p tenta som aldrig blev klar ifjol...måste nog göra ett schema för vad jag ska läsa varje dag och sitta på biblioteket och plugga...dels för min egen del och dels för Haralds och pappas skull, så att de får vara själva utan att mamma är där och duttar och stör! Fast det är klart, vissa dagar måste man få vara tillsammans :D För övrigt har det börjat kika fram en herrans massa tänder här minst tre stycken på gång!
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
ambra

Inlägg av ambra »

Inga tänder ännu... Tänk om han ALDRIG får några... :wink: Krypandet är inte så långt borta i alla fall. Det beror väl på iofs... lillen kanske nöjer sig med att hasa/dra/puffa sig själv framåt ett tag till :D .

Nya siffror:
längd 74 cm
vikt 10150 gr (minsann... :!: :D )

Nästa BVCtid gäller 10 månaderskontrollen. Då skulle det tittas på vad lillen "kan", som det uttrycktes. Och vad ska man "kunna" då :?: Jo, t ex klappa händerna/slå två saker mot varandra, förstå något enstaka ord (hur kollar man det :?: ) och börja ställa sig upp m h a bordskant eller andra möbler. Ok... vi får väl se hur DET går :!: :)
Ambra
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj!
Lillprinsen har simmat fjärilssim i turbofart ett tag nu, men i helgen började han krypa....attans va fort det går :!: :lol:
Tänderna lyser med sin frånvaro, men tugga går ju utmärkt ändå hälsar Lotass :wink:
Här dansas med hela rumpan och klappa händerna är vansinnigt skoj. Pincettgreppet nyttjas flitigt till både plock mat och att nypas hååårt till syskonens stora förvåning!
Blåmärken har man börjat få oxå... :roll: :-k #-o ...både här och där. Det är ju så mycket som måste upptäckas och undersökas! :P

Åttamånadersångesten varade i 3 veckor och är nu över. Istället har vi en pratglad liten herre som gödslar med nya ord :!: :shock: :lol: =D> :heart:
Liten Lotassparlör:
:arrow: daA'tta - tacktack (ger och får, ofta å gärna...så gulligt!)
:arrow: aaoUwfff - varmt (om vedspisen å maten)
:arrow: bAppaa - pappa

Han har gått ner till 2 lurar nu, sover 9-10 och 12.30-14.30 med natt från sju till sju...

Lillprins Lo hälsar med storkramen till alla sina jämnåriga busbarn :!:

/Fjällmor
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Vår 8 månadersångest är inte riktigt riktigt över. Däremot har Alfs envishet blivit starkare och starkare för varje dag :lol: Hur ska detta sluta;-)

Tror att en tand till är på gång, samma mönster upprepar sig denna stund som tidigare...

OCH han torrsimmar och torrsimmar, gör inte en tillstymmelse till att vilja resa upp sig på knäna... Och blir TOKIG om han ligger för länge på golvet...

Om några dagar far vi till Spanien... utan den lille, jag slår vad om att han lär sig krypa hemma hos mina föräldrar (som har jobbat med barn i hela sitt liv och har 1000000 mer tålamod än vad jag har)...

kram på er
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Det är ju så kul att läsa om era små. Och framför allt att det finns fler tandlösa torrsimmare där ute :!: :lol: :lol:
Lillälsklingen har ju äntligen börjat ta sig från sin fallskärmshopparpose (innan skärmen är ute ni vet) upp på knä. Sen tar han sig inte längre. Om man inte räknar när han ligger på rygg och skjuter på med fötterna, då går det på två blanka sekunder att ta sig tvärs över rummet in under soffan där det slutar i Kris och Katastrof!

Jag upptäckte i dag att lillälsklingen kan sitta och rulla tillbaka bollen om man rullar den till honom. Först trodde jag att han försökte få tag på den själv och bara lyckades putta undan den. Men sen såg jag ju att han blev som gladast när jag fick tag på den så då fattade jag ju att det var det som var meningen #-o :lol: . Storrarningen var ju väldigt stor kille innan han hade ro att sitta på rumpan och rulla boll, så mamman hade ju inte fattat att små bebisar kunde sånt :shock: :o
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Hej hopp allihopa! Det har varit lite lugnt här på sistone...måste ju skriva en rad eller två så att denna tråden inte faller i glömska. För min del blir det inte så mycket sitta vid datorn eftersom jag inte är föräldraledig denna månad...har jobbat i tre dagar nu, lite ströjobb på hemtjänsten. Det bidde inget pluggande eftersom det inte blev nå´t tentatillfälle...men men man får dra in lite kosing till hushållet istället..Rollerna här hemma är nu ombytta och jag tycker att vi får bättre förståelse för varandra... Vad händer på barnfronten då? Lillen har nu fem tänder och pekar på allt möjligt och utbrister förtjust "titttaa" och man kan höra att han försöker härmas ibland när man pratar med honom! Han vill gärna plocka med mat såsom bröd och frukt...helst nästan hålla i skeden när han äter(fast det går ju inte att han får äta helt själv än, då skulle nog 98% hamna på golvet). Lillen vill gärna spatsera omkring genom att hålla mammas/pappas händer, på krypfronten händer inte mycket...fastän han ligger mycket på mage. Antydan till vilja att krypa finns...vi får se om han kryper alls, själv kröp jag aldrig som barn men gick vid elva månader. Nog om oss...vill gärna höra hur det är med era små älsklingar!
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hejsvejs :P

Hanna har fortfarande "bara" de två tänder :mrgreen: hon fick för ett par månader sedan. :wink: Kryper har hon ju gjort ett tag nu och det går så fort, :? för fort [-o< om ja får säga. Förresten går allt för fort just nu. Hon reser sig mot allt och ska förflytta sig under tiden hon står. Men när det går så fort så ramlar hon och gör illa sig hela tiden. :roll: Pannan åker i bordet och i stolarna. :cry: Blåmärken ständigt. :cry:
Hon kan stå själv i några sekunder och i dag när hon stod själv så fick hon för sig att hon kunde gå. :shock: Hon tog ett steg fram och vips så föll hon rakt fram och huvudet (läs ansiktet) rakt ner i leksakslådan. #-o Hon har, och har alltid haft, sååå bråttom. :?

Idag har vi föresten flyttat in henne i ett eget rum i dag. :thumbsup: Första natten själv. \:D/ Huja vad tiden går, tycker det var nyss jag stod och vagnade i köket. :P

Ett litet problem jag har är att hon är såååå mammig, :? jag kan inte lämna bort henne. Hon bara grinar, oförtröstlig. Jag har skrivit en tråd om det på Spädabarn och småtråden.

Ha nu en skön kväll

:heart: Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

hej på er...

det håller i sig här, det är lite trubbel på nätterna, han söker upp oss med gnöl och skrik... men men, det blir ett eller två spring på natten, men allt annat sitter.

han har varit hos mina föräldrar i 5 nätter, och allt har gått bra med schema och lurar och massa mat. Och nu står han och gungar på knäna, men sen ännu mer torrsim:-) Så det står väl inte på förrän krypet kommer...

min kille har börjat sin pappaledighet på måndagar och tisdagar och jag ska snart fasa in mig i mitt nya jobb... hrmffff... jag har bytt igen;-) lång historia.

kram på er
ambra

Inlägg av ambra »

Välkommen hem, Alfsmamma :!:

Här börjar det hända grejer :!: Lillen har en liiiiiten tandskärva som är på väg upp i nederkäken och han har börjat krypa :!: :D Än så länge är ålandet/hasandet det mest effektiva sättet att ta sig framåt, men han kan krypa. Om han vill. Han börjar kännas riktigt stor nu, där han kryper omkring och tar sig till ställen HAN vill vara på och undersöka.

Vi har ändrat i schemat nu också i o m att han blir 9 månader nu i veckan. Alltså ser vårt schema ut så här nu (om någon är intresserad :wink: ):
7 God morgon och välling
9.30 gröt
10.30-12 sova
12.30 lunch
15.20-15.40 sova
16 middag
18.45 välling
19 God natt
Ambra
maria1984

Inlägg av maria1984 »

hej
jag har varit inne här några gånger och tjuvläst men inte skrivit något :D

Nu gör jag det eftersom jag har lite problem med min lille kille,
det är så att han har lärt sig sätta sig upp i vagnen så han sommnar inte längre. han sätter sig där och pillar med något eller så står han på alla fyra och gungar fram o tillbaka, så håller han på i 1,5 tim tills luren är slut

har ni varit med om detta och i så fall vad gjorde ni då
Maria
Maja maj 2002
Elias aug 2005 kurad
Julia 31 aug 2010 SM från början
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"