Ni erfarna AW-föräldrar, hjälp mig!
Så här ser en vanlig dag ut för vår Felix, 10 v:
-Vaknar i egen säng 05-05,30
-Får mat, ersättning på heltid 06
-Därefter lek i babygymmet till ca 07,30 sen blir han grinig o trött. Försöker få honom att sova i babygym/säng, lyckas ibland, ibland inte o sover då till 09,30. Händer att han får hänga med i babybjörn selen på magen, somnar oftast i den efter en stund
-Mat 9,30-10 beroende på om vi ska iväg på babygympa (då får han mat 9,30, två dgr i veckan)
-Är vi hemma så sover han en liten stund efter kl 10, är vi iväg på gympa är han vaken mer eller mindre till ca 13, därfter väldigt trött men vill helst inte sova.
-Mat 14
-Vakenperiod efter maten till ca 15,30. Därefter somnar han gärna i famnen och sover till 17-17,30
-Mat 18
-Vakenperiod då pappa kommer hem o de gosar o leker, mest gos.
-Ca 19-19,30 bad och därefter är det godnatt.
Felix ligger o bökar med nappen ett tag innan han somnar.
Har brukat ge honom en kvällsslurp vid 22 tiden då vi går o lägger oss men har insett att han sover inte längre för det o då får han inte det längre.
-Vaknar nästan prick 01,30 för mat och sover sedan vidare.
Vårt mål är att få honom att sova hela natten, dvs iaf fram till kl 06, gärna 06,30. Hellre att han somnar tidigt o vaknar lite tidigare än att han somnar sent o sover länge.
Hur skall vi gå tillväga med måltiderna och sovandet på dan? Hur har ni gjort?
Min uppfattning är att Felix skall sova en längre stund på eftermiddagen. Det är även då vi brukar vara på promenad de dagar vi inte tränar och då sover han lätt 2 timmar i vagn. Har funderat på att ge mat 06, 09:30, 13, 17 och 20 och att han då får sova nånstans mellan 13 och 17 då det annars blir för nära inpå hans nattsömn. Vad anser ni?
10v, vad tycker ni om hans 'rutiner', vad kan göras b&a
Hej och välkommen
Nu börjar lilla killen bli stor - dags att styra upp saker och ting lite
Börja med att göra up ett schema efter hans och familjens tider/behov. En 10 veckor gammal bebis behöver mellan 15,5-16 timmar sömn per dygn. För barn i samma ålder är det också lagom med 9-10 timmar sammanhängande sömn per natt (då utan mat). Har du Barnaboken/Sova hela natten-boken
Där finns ovärdelig hjälp kring hur det hela fungerar och vad som krävs av er föräldrar för att lyckas med det hela. Det är alltså ni som ska hjälpa lilla barnet att sova med hjälp av diverse Anna Wahlgren-verktyg (se verktygslådan), inte se från gång till gång om ni lyckas få honom att sova ungefär när ni tänkt er, förstår du
Vidare tycker jag att ni ska bestämma att han sover i sin vagn eller sin egen säng då det är dags för sovstund. Att han somnar i BabyBjörn-sele eller i er famn hör inte ihop med att han får möjligheten att lära sig somna och somna om själv.
Högst personligen funderar jag kring detta med babygympa. Jag antar att gympan mest är till för dig. Lilla barnet behöver den inte. Jag tror att han blir övertrött och får svårt att somna trots att han egentligen vill och behöver det. Kan du fixa träningen på något annat sätt
Skippa nappen
Den kommer bara att störa, det står mer om det i Barnaboken/Sova hela natten-boken och här på forumet. Sök på ordet "napp" så lär du få en hel del att läsa om saken.
Det bästa tipset jag kan ge i det här läget är att ni läser på så mycket ni bara kan och återkommer när fler frågor dyker upp. Lycka till

Nu börjar lilla killen bli stor - dags att styra upp saker och ting lite
Högst personligen funderar jag kring detta med babygympa. Jag antar att gympan mest är till för dig. Lilla barnet behöver den inte. Jag tror att han blir övertrött och får svårt att somna trots att han egentligen vill och behöver det. Kan du fixa träningen på något annat sätt
Skippa nappen
Det bästa tipset jag kan ge i det här läget är att ni läser på så mycket ni bara kan och återkommer när fler frågor dyker upp. Lycka till
Ambra
storebror feb 01
lillen aug 05
storebror feb 01
lillen aug 05