Jag är trött på att vara napp!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
alvaOviggo

Jag är trött på att vara napp!

Inlägg av alvaOviggo »

Hej, jag vet inte vad jag ska göra. Min son Viggo som nu är 6,5 månader slutade med napp när han var 3 månader eftersom att han tyckte att jag dög alldeles utmärkt till det. Nu är jag då inte riktigt av samma åsikt och försöker hela tiden få honom att ta nappen men förgäves. Jag ser att han har ett stort sugbehov och han vaknar ofta tidigt i både dagsömn och nattsömn och är ledsen, förr kunde man ge honom nappen och då somnade han om men nu hjälper det bara om han får bröstet. Det ställer ju av naturliga skäl till det lite eftersom pappa har svårt (nästintill omöjligt) att trösta honom.
Han äter små portioner mat på dagarna och gärna hur mycket fruktpure´ som helst. Han vill däremot inte ha välling, vi försöker dagligen att träna honom på flaska (han tar inte flaskan ens om det är bröstmjölk i). Han dricker i och för sig vatten ur flaska vid måltiderna.

Jag pallar inte att vara tillgänglig 24 timmar om dygnet, jag är trött i själen och jag känner att jag måste få lite tid för mig själv och jag vet inte hur jag ska få honom att ta flaska eller åtminstone napp!

Någon som har några tips?
Mamma till Alva -02 och Viggo -05
[url=http://www.papprika.com/photopost/showg ... ppuser=401]Bes?k mitt scrapbookinggalleri![url]
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit
Självklart har vi råd och tips, men de ställer krav :wink:
Det är du som har vant honom vid bröstet och det är du som får vänja honom av med den saken.

Läs om sova hela natten-kuren! - Introduktion och lathund finns på hemsidan annawahlgren.com
Läs ordentligt och genomför när du/ni förstår vad det går ut på och känner er redo. (vi finns här som stöd och svarar på frågor när dedyker upp)

Fundera inte på att ge honom nappen - den är bara i vägen.

Vad gäller välling så kan man ge i pipmugg eller med sked - inte lika smidigt, men det går. Man kan pröva olika nappar till flaskan och framför allt ska det vara stort hål. Han drickr ur flaska när han äter, då gissar jag att han sitter. Pröva att ge välling i flaska när han sitter (i knä eller vid bordet).

Han behöver troligen sova mer för att kunna äta mer och äta mer för att kunna sova mer. En ond cirkel som barani som föräldrar kan och måste ta ansvar för att bryta. Och är du utpumpad, så är han det desto mer för hans sömnbehov är LÅNGT större än ditt.

Som sagt läs på och kör kur, det är mitt hetaste tips :D Det kommer att förändra tillvaron!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"