Sova i samma rum

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
ica
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 13:33

Sova i samma rum

Inlägg av ica »

Hej hallå!

Äntligen har jag fått tummen ur... och placerat 4-åringen och 1-åringen i samma rum :D I samma veva övergick 1-åringen till en dagslur och så fixade vi sommartiden där på ett hörn med.
Natt ett gick så bra trots att storebror glädjestrålande meddelade på morgonen att "han minsann inte sovit en blund i natt!" När jag försynt frågade om det här med gemensamt rum var så bra idé då, svarar han: "Men, jag är inte ett dugg trött ändå!"
Måste ännu dela med mig av en kommentar som han sa igår innan han gick in till syrran: "Mamma, om du ramsar åt Lotta i natt, så kan jag ju tänka att det gäller mig med!" Det ni :!: Det kunde vi inte ha sagt bättre själv eller hur?
Jag har försökt leta under "search" på beskyddarinstinkt, men inte hittat vad Anna skriver. Jag skulle så gärna vilja läsa det, kan någon hjälpa mig med mer exakt sökinformation?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Sova i samma rum

Inlägg av annawahlgren »

ica skrev: "Mamma, om du ramsar åt Lotta i natt, så kan jag ju tänka att det gäller mig med!" Det ni :!: Det kunde vi inte ha sagt bättre själv eller hur?
:D Perfekt :D Precis så funkar det ju :lol: (Tänk att de små barnen har så ohyggligt mycket lättare att fatta saker och ting än vissa somliga :oops: :oops: vad gäller allt från ramsor till datorer :shock: :lol: )

Hoppas någon kan länka :!: (Det skulle jag behöva en liten unge till, hmhm :oops: ) Det borde verkligen gå att hitta en hel del på ordet beskyddarinstinkt.

I Barnaboken (2004 sid 836 ff) har jag skrivit en del om (den underbara) saken. Men det du far efter är antagligen detta specifikt nattliga: äldre syskon vaknar av att yngre bryter samman och tror att här behövs skydd för livet, jagas varg, upp och skjutas och försvaras och bekämpas :roll: så att lillasyskonet inte går åt. Om och när då mamma/pappa åtgärdar problemet, lyfter de ansvarsbördan av storasyskonets axlar och vederbörande kan lugnt sova vidare. Vilket snart betyder att stora barnet inte vaknar alls längre hur mycket det lilla än väsnas. Ramsan ger betryggande besked åt båda :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ica
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 13:33

Tack för snabbt svar!

Inlägg av ica »

Tack Anna!
Det är så trevligt att få svar av maestro själv :D ! Jo, det var det specifikt nattliga som jag var ute efter och speciellt "att det äldre barnet inte längre vaknar när det har förstått att det är föräldrarnas sak att sköta den lilla". Ännu är vi inte riktigt där. I natt tyckte jag att han svarade henne något när hon vaknade till, med den påföljd att hon tog extra varv pga det... :roll:
Nåja, ingen panik - vi sover vidare och hoppas att vi är framme om några dagar!
Kram Ica
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :lol: Inga problem, ta det lugnt bara :wink:

Och inskränk trafíken allt eftersom!´Ramsan ska ju serveras utanför, snart. Frän den äkta sängen, exempelvis.

Kram från maestro :oops: :oops: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "