Hej!
Jag är en finlandssvensk mamma som hittade hit till dessa sidor idag av en slump och äntligen måste jag säga verkar jag ha hittat konkreta råd och tips om hur man tar tag i de sömnproblem som jag och min familj lider av
Min dotter Amanda är 6 månader. I hela sitt korta liv har hon sovit dåligt, dvs sovit i korta pass och vaknat upp hela tiden. Hennes sömnrekord är ca 4 timmar. Vanligen vaknar hon med 1-2 timmars mellanrum, ibland även oftare. Jag helammade fram till fem månader och därefter började vi också ta itu med nätterna. Jag satte först ordning på dagsrytmen samtidig som jag introducerade fast föda. Dagsrytmen enligt följande:
7.00 morgon, amning
8.30 morgonvila (45-60 min)
11-12 lunch + amning
ca 13 vila (45-60 min)
14-15 mellanmål + amning
ca 16 vila (60-90 min)
18 gröt + amning
19 välling
19.30 godnatt
Amanda kan efter en månads träning somna själv i sin egen säng. Detta har tyvärr inte hjälpt nattsömnen, hon vaknar ändå upp och skriker varje gång. Sen måste man ge napp eller stryka hennes huvud så somnar hon om. När hon somnat 19.30-20 skriker hon till första gången ca 21. Sen sover hon i bästa fall fram till 24-01 och skiker igen. Vi tröstar och så sover hon vidare till ca 03-04. Tröst igen och så sover hon till 05. Då ammar jag en gång och så sover hon vidare till ca 07. Detta är en bra natt som jag beskrivit ovan. I värsta fall kan hon som sagt vakna en gång / timme.
Jag har nu beslutat mig för att testa Annas metod eftersom det kändes som en lättnad att ängliten hitta nån som säger att detta inte heller är bra för barnet. Själv håller jag ju på att bli helt galen.
Problemet just nu är att Amanda har totalt börjat matvägra. Hon har aldrig haft god aptit men nu vägrar hon alltså öppna munnen och bara gråter när hon ser mat. Bröstet strejkar hon helt med så jag har övergått till ersättning nu. Matstrejken pågick en vecka, sen tog jag paus helt och hållet i tre dar och erbjöd inte ens mat. I dag försökte jag på nytt och samma sak. Hon vänder bort huvudet, kniper ihop munnen och börjar bara gråta om man försöker ge mat.
Hur proppar man sin bebis full med mat dagtid så att hon orkar sova om natten när hon vägrar öppna munnen???? Vad beror detta på? Kan det vara nån allergi, har hon ont i magen tror ni eller är det helt enkelt bara nån "nyck"?
Nu har jag alltså bara gett välling+mjölk. Amanda är heller aldrig nöjd om dagarna, blir fort trött och är gnällig. Allt hänger väl ihop med nattsömnen men det är lättare sagt än gjort att få henne att sova. Vi har vagnat när hon var liten men det hjälpte inte. Oavsett vad vi gjort vaknar hon.
Hoppas nån kan hjälpa och tipsa! Skulle gärna köra igång med sova-hela-natten kuren men tvekar eftersom hon äter så dåligt.
Trötta hälsningar från Maria i Finland.
Behöver hjälp och tips - matvägran och d&arin
Jag har varit i en liknande situation, vår son matvägrade helt, tappade i vikt, torr blöja alltför ofta, blev fort trött dagtid o sov självklart dåligt om nätterna
Vi trodde Emil var sjuk/allergisk/hade ont i magen men i vårt fall var det inte så. Han gjorde precis som Amanda, grät o knep i hop o det var fruktansvärt att mer eller mindre tvinga honom (men det behöver ju inte alls gå så långt, tar Amanda bröstet o accepterar välling är det ju bra!) men vi hade inget val, idag funkar det som sagt.
Men som sagt, maten o sömnen går ju hand i hand, en del skulle säga att du ska "kura" först så äter hon bra sen. Jag menar att för att kuren ska lyckas, förälderns attityd av självklarhet skall infinna sig, måste vissa grundförutsättningar finnas, mättnad är en av dem. Om Amandas största problem är brist på mättnad eller brist på sömn har jag svårt att avgöra men vill du "kura" så tycker i allafall jag att hon skall ha ätit en normal dagsranson av välling/bröstmjölk innan. Lycka till!
Hälsningar Ulrika
Mamma till Emil f?dd 27 april 2004.
-
Gäst
Tack för råden
Jo, nu när jag tänker tillbaka så började nog eländet när jag slutade nattamma... Tror jag lägger av med amningen helt och hållet nu eftersom hon inte heller vill ha bröstet och man måste "tvinga" henne till det också.
Välling i flaska älskar hon så det är inga problem! Då kör jag på det en tid och så försöker jag på nytt senare med maten. Det känns ju inge vidare om man skall försöka tvinga den lilla att äta. Mat och måltider borde ju vara något positivt.
Välling i flaska älskar hon så det är inga problem! Då kör jag på det en tid och så försöker jag på nytt senare med maten. Det känns ju inge vidare om man skall försöka tvinga den lilla att äta. Mat och måltider borde ju vara något positivt.
Man kan ju köra lite olika sorters välling så blir det ju i alla fall lite variation. Vår lille gillar att växla mellan vanlig välling, majsvälling och risvälling.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".