Tack, LO
Jag skulle vilja rekommendera dig att läsa på, både om åttamånadersångesten, som du nu tolkar som separationsångest (se "Åtta och nio månader. Född till ett jag" i Barnaboken) och om ensamleken ("Bekymmer? Sysselsättning") och ensamlekens idé.
Inte för att jag betvivlar att du värdesätter den och har förstått att den är en tillgång för lilla barnet (liksom för dig), utan för att du behöver gå tillbaka till scratch och verkligen låta Attityden impregneras av att ensamleken ÄR en tillgång, inte en påfrestning. Det är det du ska överföra till henne med din attityd: att det faktiskt inte är fel att vara detta jag som är hon (eller håller på att bli), och att det inte är fel att umgås ensam med detta JAG.

Din närvaro har alltså ingenting alls där att göra. Din uppgift är att sätta henne i sängen med glädje, rensa undan sängkläderna och placera ut intressanta saker i sängen (finns många tips här i trådar om ensamlek - gå via search

). Du behöver inte, och ska inte, presentera dem i stor stil, eftersom hon sedan länge är van vid ensamlek. Du behöver, och ska, bara se till att de är så intressanta att hon inte kan låta bli att bli nyfiken på dem. Men den nyfikenheten ska du inte stå där och invänta. Den är och ska vara hennes egen, och din närvaro stör hennes lilla privatliv, som var tanken med ensamleken

Så länge du dröjer kvar därinne, spärrar du hennes nyfikenhet på världen. Din känslomässiga påverkan är just vad lilla barnet ska slippa, om du ursäktar, just och helt under ensamleken.

Så lägg bara ner sakerna, se glad ut, och när allt är på plats, gå ut med några enkla ord som inte är tröstande alls. "Hej då, vi ses till gröten!" eller vad det nu är som står på agendan sedan. Det här handlar inte om dig utan om henne, och därför ska du inte säga saker som att du kommer snart (och "räddar"

).
Du lutar nu åt att hon har det svårt utan dig, och med den vargen i hasorna låter sig ingen ensamlek genomföras lyckligt.

Däremot kan du korta ner ensamleken nu. Det ska du i så fall bestämma innan och hålla fast vid under minst en vecka. Och du kan gå ner så radikalt som till en kvart, om det skulle behövas. Och under den tiden ska du ö h t inte tala om att du finns. Men storma in glatt efter exakt den tiden och oavsett vilket humör hon befinner sig på.

Skriker hon då, tar du inte upp henne utan plockar upp sakerna först, tittar lite på dem (i stället för på barnet, som du inte "hör"), och lägger undan den ena efter den andra. Skriker hon riktigt ordentligt pratar du desto högre för dig själv: "Och har var den, ja, den sätter vi ihop så HÄR. Och den får bo HÄR. Och vad hade vi mera? DEN, ja. DEN var ju söt! Den sätter vi DÄR..." osv, bla bla bla. Lugnt, glatt och energiskt. Så fort hon tystnar, villket hon gör UTAN din benägna medverkan, tar du lika glatt och energiskt upp henne också - som om hon vore den intressantaste "saken" av alla

Är hon däremot glad och nöjd när du kommer in på utsatt tid, tar du upp henne direkt i förtjust återseendets glädje, samt lämnar rummet genast, för nästa programpunkt. Det är INTE meningen att du ska sitta och "utvärdera" (=få hennes godkännande) genom att i efterhand leka själv också och försöka dela någonting som inte är ditt bord, om du förstår