HJÄLP - semesterkris, 8 månadersångest elle

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
elinkarlsson

HJÄLP - semesterkris, 8 månadersångest elle

Inlägg av elinkarlsson »

gullegrisen emil är 8 månader om en vecka och vi är på semester hos tjocka släkten i sverige. vilket sömndrama!! jag som skrytit så mycket över min duktiga pojke som både sover och äter som en liten prins.
vem vet vad som spökar och hur vi kommer tillrätta med det??

vi försöker vara strikta med ät och sovschemat, hade tom flyg och tåg som passade bra. resesängen var ett drama, jag kunde inte stoppa om honom så han vände sig stup i kvarten och ville inte sova utan leka i den istället...
de första 2 nätterna var stökiga men ändå ok, fast han fick komma upp kl. 5 istället för halv 7. vi ville inte väcka en annan bebis som sov i rummet bredvid, så emil fick göra morgon så pass tidigt.

sen bytte vi till vanlig spjälsäng och emil sov fint i 2 nätter till. även här tidiga morgnar i mammas säng ammandes...

men sedan 3 nätter är det helpanik på lillemil. han vaknar och KAN ABSOLUT inte somna om själv. (något som bara hänt 2 ggr sedan vi kurade pga förkyning)

det som är konstigt är dels att han inte ens försöker somna om själv och dels att han är helt onåbar när han vaknar. det har hänt kl 4, kl 1 och igår redan kl 10 på kvällen!! han gallskriker rakt ut och skriker som om han har ont eller är livrädd. alltså inget "jag är trött och vill somna om"-skrik. han brukar ju vakna till många gånger på natten men somnar alltid om själv efter lite bök och stök och ett eller två pip som ibland möts av pangramsa. men ramsar gör vi nästan bara när han ska lägga sig numera.

nu till problemet - jag har tagit upp honom efter 30 minuters gallskrik, efter att ha försökt buffa och ramsa. inget har funkat. han blir inte lugn av att få komma upp heller, bara lite mindre panikslagen. men fortfarande jätteorolig och svintrött givetvis. de 2 första nätterna fick han amma :oops: för att han skulle kunna somna om.... inte bra...

igår var jag ute på krogen, så emils pappa var hemma. emil vaknade kl 10 och skrek som en besatt i 2,5 timma - sen somnade pappa och emil helt utmattade och gråtandes på vår säng utan filt eller nåt. kl 5 var det morgon igen, men ammandes somnade vi alla om till halv 7.

jag tycker att aptiten gått ner lite grann, samt att han kräktes mycket efter första strulnatten. så jag trodde att han kanske är överkänslig mot någon mat som han får här, men nu är aptiten tillbaks och han är så himla glad och go och rolig på dagarna. han har varit ganska lätt att lägga och är inte rädd för någonting nytt här på semestern... f.ö märker jag att han är extra snuttig på dagen och söker bröstet, något som han inte gjort sedan vi började med riktig mat. han har knappt varit intresserad av eftermiddagsslurken på flera månader. (obs. han får inte snutta, men jag märker att han vill)

vem kan ge råd, snälla.....
jag har inte sovit bra på 5 nätter, något som jag trodde tillhördes svunna tider.. jag vet att jag inte borde tagit upp honom, men det är inte ok för resten av familjen att ligga vakna i flera timmar mitt i natten. och jag var orolig att han hade magont eller var rädd på riktigt. fel bekräftelse, men han är ju helt onåbar för buffning, ramsning och andra verktyg.
vad ska vi göra? är det 8 månaders ångest, som bara visar sig på natten?

jag tycker att det känns så svårt att låta honom ligga och skrika så högt och länge, det är mycket värre än kurnätterna då han skrek för att han var trött, men reagerade på ramsor, vagning och buff.

tack för svar
elin
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, ska jag gräla på dig eller ska jag gräla :?: :!:

Du släpper in en hel skock vargar i hans säng och sedan förvånar du dig över att han gallskriker :?: :!:

:?: "Strikt med socschemat" när du tar upp honom kl 5, plötsligt?

:?: "han ville inte sova i den utan leka i stället" - jaha, kunde han inte få det en stund, då? Den var ju ny och intressant - måste du ha så bråttom med att "stoppa om" och konstatera att det inte GICK ? Klart det går! När han är färdig.

:?: "tidiga morgnar i mammas säng ammandes"? Kallas att fixa totalförvirring :shock:

:?: ..."inte ens försöker somna om själv och dels att han är helt onåbar när han vaknar. det har hänt kl 4, kl 1 och igår redan kl 10 på kvällen!! han gallskriker rakt ut och skriker som om han har ont eller är livrädd." Ja, hur skönt är det att sova med ett gäng vargar i sängen :?: :!: Förstod du verkligen inte hur farlig du gjorde sängen när du gång på gång "räddade" honom från den :?: :!: Vad lärde du honom :?: :!:

:?: ..."jag har tagit upp honom efter 30 minuters gallskrik, efter att ha försökt buffa och ramsa. inget har funkat. han blir inte lugn av att få komma upp heller, bara lite mindre panikslagen. men fortfarande jätteorolig och svintrött givetvis." De försöken måtte du ha gjort synnerligen halvhjärtat och icke övertygat, eftersom du hade i bakhuvudet att han skulle upp (av hänsyn till andra mer än till honom själv). Fel väg. Resultatet är ofelbart: han vaknar tidigare och oftare och längre för varje natt, snart sagt, därför att han inte står ut med att frukta för livhanken, lika lite som du eller jag eller någon skulle göra. Han ber om betryggande hjälp att kunna/vilja/våga sova lugnt, som förut. Det du gör/har gjort är INTE snällt mot honom :!: :evil:

:arrow: Verktygen, som du har - ni har - till er disposition, som buffning/solfjäder och ramsa, är till för att lugna ett frågande och/eller olyckligt litet barn (dock inte ett glatt eller ilsket :idea: ) och det kravet man får ställa på sig själv är faktiskt att man lär sig använda dem på rätt sätt så att de tjänar sina ändamål.

:!: Man kan inte köra bilen i diket och skylla på att bilen "inte funkar".
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
elinkarlsson

tack för svar..

Inlägg av elinkarlsson »

och för det bitska skället.. det behövdes nog.
jag skäms över att jag blir så osäker och tar till yttre faktorer som får förklara problemen.

igår blev det vargskjutning igen, efter att jag läst ditt svar.
efter en trött dag somnade emil utan ett knyst men han vaknade till både vid 8 och 1 på natten. somnade om med en pangramsa på en gång. det var redan skillnad från nätterna innan. tänk att attityd kan göra underverk!
(nu hörde jag att han frågade och inte hade magont, ångest, oro etc. etc.)
samma gällde kl 4, men nu hjälpte inte ramsan lika lätt, fast jag hörde att han lyssnade, vilket han inte gjort nätterna innan (som du säger förmodligen för att han hört att jag tvivlat). det tog 45 minuter innan han somnade om, fast han småsomnade flera gånger imellan, så vi pratar inte om 45 min vråltjut.

så vi är tillbaka på banan, hoppas det inte ställt till med för mycket skada.
snart ska emil sova lika sött som vanligt igen.
tack!
Mamma till storebror Emil, född 1 augusti 2005. Kurades i december 2005, sov 12 timmar i sträck på nyårsafton. Lillebror Alton kom 9 december 2011. Bor med lilla familjen i Amsterdam och har verkligen stöd av detta forum!
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

:D Så skönt! Tack för att du inte tog illa upp :lol: Tack säger Emil (och jag) :wink:

Skada har ni ju inte ställt till. "Bara" förvirring. Det går förbi lika fort som den nygamla, i ordets rätta mening betryggande, Attityden kommer galopperande :!: :lol: :wink: [/b]
Lisa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"