Hjälp han vaknar mitt i långruren NU!!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Hjälp han vaknar mitt i långruren NU!!!!

Inlägg av Kristin »

Hej!

idag har vi ett fruktansvärt dåligt väder i Göteborg och därför har jag valt att lägga plutten i sin säng att sova långluren (11.30-14).

Nu har han VAKNAT efter bara 30 min sömn - han ligger nu och jollrar!!!!

Vad gör jag??

Det har hänt ett par gånger denna vecka att han även i vagnen har vaknat till efter en liten stund, men då har jag satt för sufletten med en liten filt och då har han somnat om efter 5 min. Jag är ju inte van att ha honom inne under långluren.

Jag antar att han snart kommer att börja kinka, men då kommer jag att RAMSA. Det finns ju inte en chans att han är utsövd efter bara 30 min av 2,5 h???!!!!!

Hjälp!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Se där, nu kinkar han rejält. I knew it! Jag ramsar på..

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Precis så där är det för oss också! :? Har just bestämt att låta Elsa sova innelurarna i sängen och hon vaknar ALLDELES för tidigt. Har väl inte nån hjälp, men själv tänker jag stå på mig och inte ta upp henne utan så länge som möjligt låta henne ligga kvar utan att störa. OM hon blir jätteledsen så får jag ramsa och i värsta fall buffa - men då ska det vara kris!

Lycka till! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hysterisk är ordet för hur min son just blev. Ingen ramsning bet. Försökte t o m buffa, men det har jag aldrig gjort (behövt) tidigare så det blev ju inte så lyckat..... Han grät t o m i famnen (jag VET :oops: men han var hysterisk).

Till slut sprang jag ned och tog upp vagnen. DÅ blev han coollugn, började till och med att jollra :) .

Vad gör jag???? Det här har ju aldrig hänt! Han sover ALLTID denna tidpunkt :shock: !

Jag känner VERKLIGEN att jag vill ta upp honom. Få en nystart liksom. Vet inte alls vad som gick snett. Sådana här "utbrott"/frågestunder brukar vi mycket sällan ha.

Snyft - den vanligtvis så coola morsan försvann :oops: :oops: :cry:

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Oj stackare! :( Vad jag tror händer med Elsa är att hon alltid brukar vakna till då och då, men i vanliga fall ligger hon i vagnen och ser inte så mycket och då somnar hon om. Nu när hon ligger i sängen så är det ljusare (även om jag försöker göra det ganska mörkt) och hon har en massa saker att titta på.

Jag tror att bara man är konsekvent så kommer de att lära sig att somna om inne under lurarna också, men jag räknar med att det kan ta ett tag. Att försöka vara konsekvent är nog det viktigaste!

Men har du tänkt ha honom inne jämt nu, eller är det bara idag? Om det bara är i dag så är det väl inte så farligt :) Han får lite lite sömn bara men det klarar han. Jag skulle ändå försöka att inte ta upp honom igen utan ge honom chansen att sova även om han väljer att inte ta den. Ramsa och visa att du är här så lugnar han sig kanske efter ett tag...
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Märker att jag har en diskussion med mig själv.....

Det som inte fungerade med buffningen var hans huvud. Skall man TRYCKA ned det med KRAFT??? Känns ju som att nacken bryts...

Kris var det allt!

Han jollrar fortfarande och DÄR kan han ju inte ligga vaken till klockan 14???!!! När sådant här händer så blir det ALLTID så att han tar igen sina 2 timmar senare på em. Eller ja, jag låter honom få sova dvs.. :oops:

Suck och återigen suck!

Går han igång igen, tar jag upp honom, han får mat och lägger honom senare.

F-n att vädret skall vara så dåligt! :twisted:

Jag är väl dålig morsa också som inte kan hjälpa min son till ro :oops: :twisted: .

Jag blir helt skakis när sådant här händer :( .

Nåväl i morgon en annan dag :) !

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

JH, du ställde en fråga: NEJ, han sover bara inne under långluren om vi är på resande fot i bilen, är hos en kompis med lägenhet eller om vädret är så pass kass som idag. Orkanvindar och regn - där går gränsen för mig :!:

Jag tar det ALLTID så hårt när sådant här händer. De äääär ju inga robotar, men ändå... Han sover alltid inne på fm och em-lurarna, men de är så korta. Det är alltid vagnen som gäller vid långluren.

Han har varit lugn sedan han lades i vagnen, men tror inte han sover.....

Vi får la se!

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Du är inte alls en dålig mamma!! [-( :D Sånt här händer! Bara för att man har kört kuren innebär det inte att barnet alltid kommer att sova på de tider det är tänkt! :)

Jag tycker absolut att du ska låta honom ligga och jollra och inte visa dig eller mata honom! Så länge han inte är ledsen så kan han väl få ligga där? Han brukar ju inte äta under den här tiden så varför mata honom nu? Det finns ändå en chans att han somnar om om du låter honom ligga där och ha tråkigt :) Men om du ramsa, buffar etc för mycket så kommer han inte att göra det...
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Åh nej, nu börjar han igen :cry: :cry: :cry: . Nu har vi hållt på i EN TIMME. Efter mitt senaste inlägg gick jag in för att kolla om han sov och då hade han dragit ned filten som jag hade hängt över vagnen (rätt liten filt). När jag lade den till rätta började han jollra igen. Det såg ut som att han sov!!!!

Nu började han protestera. Och så jollra. Om han går igång väntar jag till 13 sedan går jag emot alla "regler" och tar upp honom. Pallar inte mer!

Återkommer!

Tack för att du "lyssnar"!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

NU verkar han ha somnat.... Vågar inte gå in och titta. Rädd att förstöra.

Vilken pärs!!! Ringde just min sambo och berättade. Var tvungen att lätta mitt hjärta :( . Han peppade mig :heart:.

Nu skall jag gå och äta en försenad lunch och hoppas på att det här var en av de sällsynta gånger som sådant här händer oss.

Fast han kommer bara att få sova till 14.15 (med marginalkvart) som vanligt. Kanske blir han lite kinkig i em/kväll pga för lite sömn, men då utnyttjar jag marginalkvartar och hoppas att allt är glömt i morgon.

Tack JH!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Bra jobbat!!! :D Du ser, man måste lita lite på de små liven ibland :) De kan somna om, men de kanske inte alltid har lust :roll:

Är nu en god lunch och om det händer igen så vet du vad du ska göra!

Jenny
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Junior vaknade just med ett gallskrik - efter bara 30 min..... Jag vagnade honom lugn och tog sedan upp honom.

Nu börjar vi om! Mat vid 14 och em-lur vid 16 (eller kanske lite tidigare idag).

Kram K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"