Trötta Mamman

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mumintanken

Trötta Mamman

Inlägg av mumintanken »

:roll: Hej Anna!Vi har en son som nyligen fyllt 9 månader.Hela hans "långa"liv har han sovit dåligt om nätterna,dagen däremot sover han bra.Lägger honom i vagnen,för ut honom och så sussar han 2-2,5 timme.Detta händer ca.kl.10-12.Därefter leker vi tills det blir dags att sova igen.Ut med grabben igen,ca.15-tiden.Så sover han 1-1,5 timme.Han vaknar 16-tiden och är sen vaken tills klockan är 20-20.30.Han somnar ganska bra,bara en eller två gånger är jag in och slätar honom på ryggen.Sen somnar han av sig själv.Till problemet:han vaknar 2-3 gånger före klockan 3.30,går in till honom(han sover i eget rum sedan 5 månader)och rättar till honom och ger nappen.Skall tillägga att han gråter då jag går in till honom.Sedan vaknar han 4-tiden och somnar INTE om.Efter många om och men tar jag upp honom.Då också kan han gråta lite...Lugnar sig endast i famnen,gråter genast jag lägger honom igen.Har provat att ta honom med oss i sängen men där vill han inte alls sova.Han är för övrigt en glad gosse,nu ganska hängig och mammig,men det har eventuellt med åldern att göra.Och på dagen känns det lättare att hantera "problem".Har du snälla Anna några goda råd att ge oss??Tack för att du delar med dig dina fina åsikter och tankar. Hälsningar Trötta Vi :cry: [/b]
Muminmamman
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :D

Somnar han så pass sent och du är in och pysslar en eller två gånger, varpå han vaknar två-tre gånger före 3.30, varpå han är vaken från 4 - då får han inte mycket till sammanhängande nattsömn :cry: Och inte lång nog alls, enligt min mening. Han skulle behöva sina tolv timmar. 14 - 14,5 tim sömn sammanlagt/dygn.

Det råd jag vill ge dig anar du säkert. Bäst vore om du införskaffade Sova hela natten-boken (se förstasidan) :idea: Annars finns åtskilligt skrivet i introduktionerna till SHN här på sidan. Där skulle du kunna orientera dig till en början.

Vi finns här för dig :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mumintanken

Trötta mamman

Inlägg av mumintanken »

:D Tack snälla du för ett snabbt svar.Då man är såhär i valet och kvalet är man nog så tacksam för råd.Tro det eller ej men ikväll somnade han helt själv!!!!Hur ska jag göra inatt då han vaknar och vill ha nappen eller mig?Än en gång tacksam för svar.Kram
Muminmamman
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du vet hur du ska göra :idea:

Han vaknar inte för att "han vill ha nappen eller mig". Han ställer frågor, i all enkelhet. "Är det lugnt att sova här, själv :?: Eller kommer vargen och tar mig nu :?: Är det någon som håller koll :?: Hallå, håller ni bössan laddad eller är det meningen att jag ska vara rädd för livhanken" :?: :!:

Läs på och peppa dig med introduktionerna här :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mumintanken

Trötta mamman

Inlägg av mumintanken »

:lol: Härligt,härligt...Vår son somnade som sagt och skrivet själv igår kväll och sov HELA NATTEN till klockan 6.00!!!!!!!!!!!!!!!!! \:D/ Han ropade till vid ett skede 22.30-tiden,då jag helt yrvaken snabbt ryckte täcket av mig och var påväg in till honom då min man satte lugnt handen på min axel och sa:Vänta!Så ropade pojken 20 sekunder,så mycket att jag steg ändå upp men FICK lägga mig pånytt för att han tystnade...(jag hann inte gå ut ur vårt sovrum)Och så sov han då ända till klockan 6.00 :shock: Läste en del av dina råd och så gjorde vi,som du skrivit,vara glad med barnet vid sängdags och få honom att skratta,var det det som avgjorde natten??För inget annat"konstigt"hände eller gjorde vi som inte förut om kvällarna. :oops: Om du ännu orkar och vill svara.... :D Har det något att göra med hans ålder att han har svårt att lita på att vargen inte tar honom eller är det vi som inger otrygghet åt honom?Skall tillägga att vi 3 år försökt med hjälp av insemination och till sist 2 provrörsbefruktningar bli gravid,med ett lyckligt resultat,så han är verkligen efterlängtad och får all uppmärksamhet vi bara förmår att ge.Tror du han vet och känner det,och på det viset lite snurrar oss runt sin lilla slickepott?(tummetott,slickepott...) :wink: Önskar dig en härlig vår.KRAMAR
Muminmamman
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"