Verktygen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Verktygen

Inlägg av JH »

Nu ska det kuras! :D Både jag och lillflickan är friska och forumet är tillbaks [-o< , så nu är det bara att sätta igång. En fråga bara:

Har läst i många inlägg att man "introducerar verktygen" INNAN kuren påbörjas. Vad menas med det? Är det bra och hur gör man då för att inte ge barnen otydliga budskap?

Jag hade tänkt börja kuren tidigare och introducerade då en dag -och en nattramsa för Elsa som jag använder när hon ska sova (även om jag fortfarande tar upp henne och matar på natten). Nu reagerar hon på ramsan och lägger sig ner när för det mesta när jag säger den, men kan bli arg igen när jag slutar ramsa, så den funkar inte helt. Det känns bra att hon känner igen ramsorna nu inför att kuren ska genomföras, men jag undrar ändå om det bara var dumt att göra så - om jag kan förvirra henne? :-s

Kanske en något krånglig frånga, men hoppas att ni förstår vad jag menar... :wink:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Love

Inlägg av Love »

Om man introducerar verktygen när barnen är nyfödda så behöver man inte köra ngn kur för då sover barnet som det ska (pga. verktygen). Däremot så behöver man "kura" barn som inte är uppfödda med Anna Wahlgren i blodet och ännu inte förstått att på natten sover man och då händer inget annat! :D

Behöver du köra shn-kuren så starta rakt av då du läst in dig på kuren ordentligt! Lycka till och välkommen in i den sovande föräldraskaran! :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Verktygen är detsamma som basbegeppen - eller i alla fall i princip.

Ramsan funkar visst. Att hon blir arg visar bara att hon har vilja och det är bara för dig att visa att du har större vilja. Hon frågar om du verkligen vet vad du gör - och det gör du ju!!!

Hur ofta vaknar hon på natten? En gång för att äta eller massor och har stora sömnproblem? Är det en gång så kanske du inte behöver göra så mycket mer än att ramsa - eventuellt buffa/vagna när hon vaknar på natten.

Det viktigast verktyget då, tycker jag är ett strukturerat schema att hålla sig till.

Om hon däremot vaknar många gånger så ska du givetvis köra kuren rakt upp och ner.

Jag tror absolut inte att du har förvirrat hénne med ramsan - det är många som sjunger och ramsar för sina barn, som aldrig har hört talas om kuren :wink:

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
JH

Inlägg av JH »

Tyvärr vaknar Elsa ibladn så många som 4 ggr per natt - inte kul! Ungevfär varannan gång kan man få henne att lugna ner sig med buffning, men varannan gång blir hon gaaaaalen om hon inte får mat - så det blir nog en kur! :roll:

Tack för svar! Känns skönt att den här sidan finns så att man kan få stöd och hjälp! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Läs och läs!!! :shock: :idea:
Känn att du är beredd och har bestämt dig. 8) =;

Kör! :arrow:
Kom hit med alla frågor. :?: :?: :?:

/LO