Hitta lugnet inom sig

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Hitta lugnet inom sig

Inlägg av inger »

Just nu är jag inne i en period då konflikter måste redas ut(ingenting med barnen).
Jag måste stå på mig i en mängd situationer, till exempel i en tråkig lönediskussion där en man har blivit femton kronor mer i timmen för samma jobb som jag gör(kollat upp at than inte har mer meriter). Sen är det en konflikt mellan några andra perosner där jag på något sätt hamnat i mitten.
I de här situationerna skulle jag vilja lära mig att behålla lugnet och fokuser på det som är viktigt.
Min oro fladdrar iv äg med mig. Jag dricker tjugo koppar kaffe och vaknar varannan timme på natten och grubblar ungefär.
Hur gör ni för att inte grubbla och älta över saker.
Ibland tror jag att jag ska bli helt tokig.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Usch vad hemskt

Inlägg av inger »

Inte ett ord i inlägget blev rätt stavat. Förlåt.
Hur ska någon kunna orka med mig när jag knappt orkar med mig själv.
Ska nog ta tre djupa andetag nu om det går.
God kväll.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag vet inte om jag kan hjälpa dig så mycket, men minska ORDENTLIGT på kaffeintaget. Helst helt. Det gör att din kropp känner sig mer orolig än den är.
Äter du mycket socker också? Bara en fundering alltså. Det är också stimuli som gör att blodsocker åker upp och ner och tålamodet likaså.

Så mitt tips - om du inte redan är där. Skapa rutiner för BRA matintag med bra fett och rikligt med vitaminer och mineraler. Ät var tredje till fjärde timma. Och slopa kaffet.

Se också till att röra på dig. Det gör att du får bort mycket av oron i kroppen.

Detat löser inte dina konflikter men det ger dig förmågan att hålla dig lugn och garanterat bättre sömn.

När det gäller lönen så tycker jag att du ska kontakta facket och ta med dig en facklig representant till arbetsgivaren och ställa frågan och kräva ett svar. Finns det ett bra svar så finns det, annars kan du anmäla till jämo - här tycker jag att du ska var arg - och saklig!

När det gäller att hamna mitt i så kanske du helt enkelt ska tala om, ärligt, att du inte vill prata om de andra när de inte är närvarande. Det är ju inte ditt fel att de inte är kompisar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Kan bara än mer trycka på Lo's råd.

:arrow: Om lönen, var saklig, skaffa argument och gå ej den känslomässiga vägen

:arrow: Du kan inte vara mitt i en konflikt om du inte accepterar att de sätter di mitt i en konflikt.

:arrow: Promenera och promenera lite till

Lycka till :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
kerstin
Inlägg: 356
Blev medlem: mån 25 jul 2005, 15:16

Inlägg av kerstin »

Hejsan!

Läs "Självkänsla nu!" Av Mia Törnblom

Låter kanske "fel" i sammanhanget men det är det inte! Tro mig!
Boken ger dig ett lugn du inte trodde fanns!
En styra som bär kraft enbart av dig själv!

Kram :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tipsar också om en bok!

:arrow: "Bättre självförtroende - lär dig kommunicera klart och tydligt av Beverly Hare". Tunn och lättläst bok med massa av det du behöver i :heart: !

:D Lycka till!
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Inlägg av Mamma S »

Hej hej! Jag har ett litet tips om fungerat utmarkt for mig. Jag hade forr en tendens att oroa mig for ALLT hela tiden, skitjobbigt.
For det forsta ska jag sla ett slag for yogan igen (kanns som om jag alltid kommer dragandes med de i alla sammanhang :D ) Det ar bra, ovar koncentrationen och sjalvkontrollen och ar en gymnastiks ovning inte bara for kroppen men faktiskt ocksa for hjarnan (All yoga ar inte i nedslakta rum med levande ljus, jag finner sjalv att de stallen dar det ar mer koncentration pa sjalva ovnignarna ger mig en battre koncentrationsformaga)

Sen bestamde jag mig faktiskt for att hantera min oro som ett beroende. dvs nagot jag helt enkelt inte kunde sluta med, som tex rokning etc. Jag borjade med att bestamma mig for en tid pa dagen nar jag itne fick oroa mig alls. typ 2 timmar, det var sa svart i borjan, men jag sag til latt gora nagot, promenra, jogga, laga mat... varje dag samma sak, sen nar det funkade utokaed jag tiden. nar jag kunde ga nastan en hel dag utan att oroa mig sa borjade jag med att varje morgon ga igenom tankar och handlingar, skriva ner vad jag oroat mig for och sen sakligt slanga bort de tankar som jag insag inte gjorde nagon nytta eller som jag inte kunde gora nagot at. Sen fanns det bara kvar sadant som var konkret och som jag kunde gora nagot at, da sag jag til latt gora nagot at dem sa fort som mojligt sa de var ute ur varlden.

Ja, jag vet inte om detta funkar for dig, men for mig gjorde det faktiskt susen!
kramar
3 fina...2005, 2007, 2010
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Jag har ett boktips. "rensa i själen" Kommer inte på vem som skrivit den..relativt ny bok tror jag. Tror att det är fortsättning på "rensa i röran"
Ska vara jättebra! :D
Sedan håller jag med om att yoga är kanon, även träna avslappningsövningar.
Kolla in i någon butik som säljer rökelser, stenar etc.Lite flummigt kanske, men de har bra avslappnande musik där. Det brukar hjälpa bra..Lycka till!
Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Tack alla

Inlägg av inger »

Ja jag vet att jag är 100 procent ansvarig för vad jag gör av mitt liv.Jag är riktigt rörd över ert engagemang.
Ni har rätt.
I dag har jag och en arbetskamrat skrivit ett lugnt och sakligt brev angående lönen.
Angående detta andra så ska jag nog ta några djupa andetag och fundera över varför jag skapar det här gång på gång.
Tränar till Göteborgsvarvet så motion får jag.

Tack alla.
Verkligen kul att skriva här.
Tack för att ni tog er tid.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"