Hur hantera jetlag hos 9-manaders bebis?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jzgridley

Hur hantera jetlag hos 9-manaders bebis?

Inlägg av jzgridley »

:roll: Det har har inte riktigt med det har amnet att gora, men det var det narmaste jag kunde komma...
Jag bor i USA och ska resa hem till Sverige med min da 9 manader gamla son i sommar. Vi ska vara hemma i tva manader :lol: . Min fraga ar till er som har erfarenhet/kunskap i att resa langt med sma barn: hur hanterar jag detta med tidskillnad/jetlag/mat- och somnrutiner? Som vuxen kan man ju tvinga sig sjalv att vara vaken lite langre, for att hjalpa sig sjalv att halka in pa ratt schema. Men hur gor man med sa har sma barn? Givetvis maste man se till att morklagga rummet dar barnet sover pa natten, for att undvika att solen skiner in klockan 3 pa morgonen... vem som helst kan ju bli dagvill av det... :? Men hur gor jag i ovrigt?
Tacksam for rad och tips!

kram
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
jzgridley

Tidskillnad...

Inlägg av jzgridley »

Glomde tillagga att det ar 9 timmars tidskillad mellan Californien (dar vi bor) och Sverige. Klockan 12 pa dagen har ar klockan 21 i Sverige. 8)
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
br

Inlägg av br »

hej
på forumets första sida finn det bakom rubriken "verktygslådan: besbegerpp o förutsättningar" skrivet om hur man ställer om tidenmed marginalkvartar!

Bor självi USA, men i east zon så vi har bara 6 timmar till sverige. Vi har rest till SVerige en gång sedan vi kom hit och dte var i somras. Sonen var då 19 månader och vi ställdeintom ngt innan. Vi reste på em härifrån och kom till Frankfurt kl 7 svensk tid ( då var ju klockan 1 på natten för oss) BArnen hade sovit ca 4 timmar på flygplanet och var ganska speedade kan jag säga! Sonen somnade på flighten från Frankfurt till Sthlm. Vi kom till STHLm vid 13 tiden svensk tid (dvs kl 7 på morgonen för oss) Sedan var barnen vakna tills sonen somnade 18.15 (eg hans sova middagstid och han vaknade efter två timmar. ramsade och han somnade om ngn timme. Sedan var han lite svårflörtat i ett par timmar, men låg mest i sin säng och mumlade. Sedan sov vi alla länga på morgonen, jag tror att jag väckte barnen vid 8 på morgonen för att komma in i rätt tid!

Detta funkade bra för oss, när vi har åkt till uSA har mornarna spökat lite men det har tagit kanske tre dagar sedan är vi ramsade i rätt tid igen

Sök p åforumet fölr det har skrivits endel om resor och tidsskillnad!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

:D Hej! Vad roligt med andra "amerikaner"! Oj, vad avis jag blev när jag såg att ni bor i Californien. Suck.... Här har vi snö, slask och gräsligt väder, om man ändå bodde i solen! Lyckos er! :D :D

Jag har rest med vår knoddis två ggr fram och tillbaka till Finland/ Sverige och det har gått kanonbra! Nu är lillus bara 4 mån i motsats till er stora bebis men vi har schemalagt honom redan från start så han har haft fasta tider sedan ca 2 mån ålder.

Enligt min uppfattning funkar det väldigt bra att åka TILL Europa, men det är lite krångligare att komma tillbaka till USA... Jag har gjort såhär:

Våra flygtider har varit.
Flyg 1 avgång kl 2.30 pm med landning i NYC ca. 4.00 pm (dvs 1,5h flyg)
Flyg 2 avgång kl 6.00 pm med landning kl 9 på morgonen i Finland. (ca 8 h flygresa)

Jag har börjat flytta tiderna några dagar innan och planerat så att hans "natt" är under den långa flygningen och han har tagit en lur under den korta flygningen. Vakentiden och mellanlandningen har han då fått mat, blöljbyte och allmänt hängt med i Baby Björnen (att föredra istället för vagnar o.dyl) när vi bytt terminal. Och det har gått KANON! Natten blir ju kortare än vanligt, men det har inte spelat någon roll för fortsättningen. Han har tvärtemot "hoppat in" direkt i den nya tiden eftersom hans morgon börjar när vi landar och sedan är det bara att sparka igång schemat som om det skulle vara vilken morgon som helst! :D

Det har dock varit krångligare när vi kommit tillbaka till USA, då har det tagit några dagar för att han skall sova tillräkligt länge på morgonen. (Och sedan hade han öroninflammation under en resa vilket gjorde det lite knasigt...)

Det kommer att gå super, men jag råder dej att planera om hans schema INNAN! Jag hade en bekants bebis på samma plan senast och dom hade ett helsike med ungen. Man får räkna med att det kan ta lite längre med insomning o.dyl. (pga att ungen måste vara fastspänd, det tar en stund före man kan lägga ner barnet, onti i öronen kanske osv.) och då är det bra att ha marginalerna på sin sida. (Inte speciellt roligt om barnets natt börjar kl 10, ungen somnar vid 12 och sedan är det väckning två timmar senare...) Kompisens unge hade inga marginaler och det blev bara gråt och tandgnisslan hela resan. :cry: (Medan vår sussade så sött hela resan! :) ) Så som med det mesta andra så lönar det sig att vara ett steg före! :idea: :idea:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
br

Inlägg av br »

Tillägg till mitt tidigare inlägg. Vi reste härifrån 16.30 så det var ju några timmar innan ordinarie läggtid. Middag serverades vid 17.30 och så fick sonen välling vid 19. Dåärefter tog det en stund innan han somnade, han hade int egen plats, men däremot hade vi platsen där man fick en liten säng på väggen ( kommer int eoh¨g vad det heter just nu) Sonen var nog lite för stor för den men det fungerade. Han somnade runt 20 och dottern ngt senare. Jag såg på filmen och åt upp kakorna som jag tagit med för att "muta" barnen. När jag ätit min frukost macka och kaffe väcktes barnen inför landningen.

Försök att fixa en plats där man kan ha en säng, det är speciella spädbarnsplatser!!
Dotter född 11/12-00
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Bra poäng ang. "Babycot", dvs en babysäng som man får låna under den långa flygningen!! Det brukar gå att ordna även om man inte sitter på främsta raden. Man får bara ha sängen och ungen på golvet framför sig i stället. (Har faktiskt inte fått en "riktig" spädisplats en endaste ggn, utan alltid fått hitta på diverse grejer för att ha skall få det bekvämt.)

Hur som helst... planera innan, försök få natten att infalla under den långa flygningen (gärna så exakt som möjligt pga marginalerna) och sedan är det bara att inta attityden. För dom sover ju inte som i sin egen säng, men en ramsa borde räcka för att natten skall fortsätta...

Och sen en grej till... Vi brukar ha med oss en napp som han får suga på vid landning och start. (Trots att han inte haft napp på en tid). Man får helt enkelt ta till vad man har för att rädda öronen på de små glina. :idea: Ett annat alternativ är att mata vid start och landning. Vi har dock valt att inte rucka på mattider eller sovtider under flygningarna, utan undantagsvis gett napp istället (eller gett och gett... Hållit kvar nappen i munnen på ungen som gärna spottar ut den direkt :roll: )
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
jzgridley

Inlägg av jzgridley »

Tack sa hemskt mycket for era svar! :D Det galler att forbereda sig i god tid, med andra ord... hm!!
Jag kollade upp det dar med babycot och min son kommer att vara for stor for den - tyvarr - jag tror att han hade sovit jattegott i en liten cot, eftersom han garna vill sova pa mage. United Airlines har inget gott rykte om sig nar det galler att tillgodose smabarnsforaldrars behov, sa jag raknar inte med nagon storre service... jag har ringt och forsokt tjata till mig en sk bulkhead plats, men de vagrar.... ger de endast till handikappade... ja, det ar val bra, men jag kommer att vara ganska handikappad sjalv nar jag reser ensam med en liten bebis. :roll: Jag maste ju ha honom sovande i knaet hela vagen.
Jag funderar aven pa att skaffa en liten sakerhetsvast i bomull som man kan satta fast i sitt sakerhetsbalte medan man flyger. Ar det nagon som har erfarenhet av en sadan? Den ger barnet relativt stor rorelsefrihet, samtidigt som den skyddar vid turbulens, och man inte behover oroa sig for att barnet ramlar ur knaet om man skulle somna. Smabarn sitter ju inte fastspanda pa planen om man inte har dem i bilsate! :x
Jag hoppas att dessa 11 timmar over Atlanten gar FORT! :shock:
Kram!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Åker du turistklass? Och de vägrar ge dig nödutgångsplats med benutrymme? Då har du ju absolut ingenstans alls att göra av honom (lägga honom). För du har väl ingen extra plats åt honom, en särskild biljett :?:

Jag skulle vägra resa med United om det ska vara på det viset :!: Har gjort den där resan och den är lååång. Kan du inte byta bolag? Eller skriva ett "kärleksbrev" till själva överdjävulen (ursäkta) och begära åtminstone elementär babyservice :?: :!:

Man bara måste kunna lägga ifrån sig barnet på elva timmar om han ska ha minsta chans att komma till ro :!: Vill de hellre ha ett olyckligt gråtande spädbarn i kabinen :?: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jzgridley

Inlägg av jzgridley »

Anna - haller helhjartat med dig! Min man bokade med United och han var helt ovetandes om deras brist pa service och dessa regler... stackarn, han tankte inte pa dessa saker, han ville bara att jag skulle fa ett sa direkt flyg till Gbg som mojligt, och tillrackligt lang bytestid... normalt flyger vi med KLM, och nu ar det tyvarr for sent att andra :x
Nodutgangsplats far man inte om man reser med barn for da maste man vara behjalplig med nodutgangen om ngt skulle handa. Ett s.k."bulk head" sate ar ju sant som ar langst framme i raden, dar man har mer utrymme pa golvet och en vagg framfor. Det hade varit guld vart, men det ar som sagt reserverat for handikappade. Hm. Jag har full forstaelse for det, men som sagt... det ar inte bara jag och min son som kommer att vara olyckliga om han inte sover... utan halva planet!
Jag ska ringa och tjata igen. :twisted: :twisted:
jzgridley

Inlägg av jzgridley »

Har ringt och TJATAT och BEKLAGAT mig men icke... "we have no other seats available on that flight...". De har inga sarskilda saten for dem som flyger med sma barn. Bara lilla krubban dar fram som ar for sma bebisar under 6 manader. Det hjalper ju inte min jattebebis pa 9 manader. :evil:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Herre milde :roll: Men se åtminstone till att du får en sådan där krubba. Även om den unge mannen är stor och lång kan han ligga på magen (med fötterna utanför :shock: ) så det är bättre än ingenting :!:
br

Inlägg av br »

enl alla regler var min 18 min son för stor för babysäng på väggen, men Lufthansa var tillmötesgående! När vi rest för övrigt har han sovit på golvet under våra fötter!
Dotter född 11/12-00
jzgridley

Inlägg av jzgridley »

Br: ar "krubban"/sangen pa vaggen verkligen pytteliten? Hur fick ni plats med honom pa golvet? Satt du i ett vanligt sate da?

Jag fick i forsta omgangen hora att jag inte var kvalificerad for sang-satet, da min son var for gammal... Men jag tankte att vad sjutton... det ar ju faktiskt ett sk "bulk head" sate framme vid vaggen, och jag behover ju inte anvanda sangen. Jag ringde en gang TILL :evil: och ljog och sa att min son kommer att vara 8 manader och liten till vaxten (han kommer i sjalva verket vara 9 och han ar jattestor :wink: ) sa da fick jag till en sadan plats pa vagen tillbaka. :lol: Men till Sverige kunde de inte gora nagot. Bulk head satena var redan tagna eftersom de var populara... inget sades om handikapp da inte...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ett liiitet framsteg, alltså. Grattis :lol: Men det måste vara en väldig handikappanstormning på utresan :?: :!:

Har banne mig inte en enda gång på mina säkert fyrtio resor över Atlanten sett någon handikappad person i kabinen, med rullstol eller kryckor eller annat platskrävande.

Vad trött man blir.

Önskar dig en uthärdlig resa :!: Det är tydligen det mesta man kan be till Gud om och hoppas på.
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Jag visste inte ens att United flyger till Sverige! Är du säker på att det inte är ett "partner program", dvs. att själva planet är SAS el dyl i alla fall? (försöker ge lite hopp...) Vad är det för jäkla muppar som jobbar på United, får jag bara fråga? :evil: :evil: :evil: Aaaaargh!

Nåväl... Under de kortare flygningarna har jag bett om att få en stor hög med filtar, och bäddat på golvet framför mej åt lillkillen. Det går, även om det blir lite trångt för fötterna! Jag har helt enkelt "byggt" en provisorisk säng åt honom av filtarna, och det har gått bra det med. Inte riktigt lika bra som en babycot, men nästan! :)

För det blir nog tufft om du skall ha honom i famnen, för att inte tala om varmt. Du får helt enkelt säga åt flygvärdinnorna att om dom inte vill ha en unge som skriker hela resan, så får dom hitta på någonting! Det brukar få fart på servicen. :twisted:

Jag vet att Finnair, SAS och Jetblue försöker lämna en plats tom brevid om det bara finns plats på planet. Kanske United har samma policy? Jag skall åtminstone komma ihåg att aldrig åka United! [-(
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"