Borsta tänderna!!
Borsta tänderna!!
Jag behöver lite tips om vad ni andra här gör med tandborstningen. Min dotter är 14 månader och jag har antingen borstat på hennes tänder varje dag, eller låtit henne göra det själv. Självklart har det då blivit mycket fler gånger som hon borstar själv. Jag har inte velat bråka om det och tvångsborsta henne, blir inte hela grejen med att borsta tänderna då så negativ?! Nu var vi på tandläkar kontroll och där tycker dom att man inte ska låta barnet ta över tandborstningen utan tvinga dom att bli borstade. Nu känner jag mej lite kluven för jag vill ju självklart också att hennes tänder är hela och rena. Hur gör ni?
Min minsta är också 14 månader, och det är inte så lätt alla gånger. Vi får vara glada att de inte har så många gaddar ännu! På morgonen får Alice tandborsten och "borsta" själv, med lite tandkräm på, men på kvällen borstar jag först, så får hon borsta själv sedan. Jag har två tandborstar, en som jag borstar med, och en som hon har (hennes är ganska misshandlad, hon tuggar gärna när hon borstar själv) och när hon har sin att hålla i, går det lättare för mig att borsta!
Kram Mia
Kram Mia
-
Therese
Hejsan!
Vi gör så att vi borstar först o sen barnen om de vill. När det strulat (hände med stora tjejen i 2-års åldern, ej ännu med lilla tjejen) har vi spelat lite teater. Vi har jagat köttbullar, tandtroll el likn med tandborsten, o apat oss ordentligt. Vet inte men det kanske känns för tidigt för er, men det finns säkert saker eller teater som kan avleda hennes uppmärksamhet från tandborsten.
Om man vänjer dom vid att en vuxen ska borsta oxå så blir det lättare lite längre fram när de blir större o tandborstningen blir ännu viktigare.
Vi gör så att vi borstar först o sen barnen om de vill. När det strulat (hände med stora tjejen i 2-års åldern, ej ännu med lilla tjejen) har vi spelat lite teater. Vi har jagat köttbullar, tandtroll el likn med tandborsten, o apat oss ordentligt. Vet inte men det kanske känns för tidigt för er, men det finns säkert saker eller teater som kan avleda hennes uppmärksamhet från tandborsten.
Om man vänjer dom vid att en vuxen ska borsta oxå så blir det lättare lite längre fram när de blir större o tandborstningen blir ännu viktigare.
-
lilla morran
Vi har "bråkat/tvingat" på tandborstning under några korta perioder när hon inte velat, ser inget negativty nu efter. Hon tycker fortafarnde det är kul!Jag har inte velat bråka om det och tvångsborsta henne, blir inte hela grejen med att borsta tänderna då så negativ?!
Dessutom är tandborstning en av de här sakerna jkag tycker är viktig för hälsan och den förhandlar man inte om.
Patrik Andersson
Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.
http://lottrik.blogspot.com
Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.
http://lottrik.blogspot.com