Träning 2024

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2024

Inlägg av anna »

Hej! :)

Bra jobbat! :humbup:
Oj, är dansen SÅ jobbig! :lol: :clap: KUL, då är det ju verkligen ett träningspass! :D
Men FY så kallt! :doh: Riktigt så kallt har inte vi, men rått är det... Längtar till våren, men vi ska en sväng till Barcelona i slutet av mars, så lite vårfeeling kommer vi få! :humbup:

Alla Team och individuella pass jag är med på är olika varje gång. Men cirkeln är samma i 12 veckor! Och då tröttnar man. Det är imorgon det blir en ny! :)

Jag hänger en del, men för lite... Så dum dörröppning stången är i, så jag kan inte hänga med raka ben ner. :think:
Jag får inte riktigt till att öva heller. Efter ett träningspass på gymmet är man så slut att man inte orkar! Så då ska det bli hemma, och det blir liksom inte av... :oops: Får skärpa mig! :naughty:

Förra veckan, 5 pass:
Mån: Veckans Team
Tis: Cirkel
Ons: 100/90/80 etc med 5 burpees mellan varje. Fick ingen plats på Veckans individuella, så körde hemma.
Fre: Veckans Team
Sön: Simply Strength

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2024

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Åh, vad härligt det låter med Barcelona :)

Blev bara ett pass denna vecka, och det var dansen. Sedan inledde jag helgen med någon form av magsjuka, inte så intensiv men energin efteråt var nere mot noll :(
Tog två långa promenader i solskenet i helgen med hela familjen (jo, efter en hel del gnäll följde barnen med och hade det riktigt trevligt faktiskt :lol: ) men inget jag kan räkna som pass. Gick ganska långsamt.

Håller med att det är svårt att få till hängandet :D Försöker lägga det i slutet av passet, men då stången är vid köket så har jag hunnit tröttna på väg uppför trappen från källaren :lol: Riktigt dålig ursäkt, jag vet :oops: Men så är fallet.

Nu är det äntligen lite mildare här också. längtar till våren :waiting:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2024

Inlägg av anna »

Hej! :)

Det var inte bra med magsjuka du! :cry: Nya tag denna vecka! :humbup:

I mitt fall är stången uppe på övervåningen. Och går jag upp, går jag dit för att duscha efter träning, och sedan går jag ner igen och glömmer bort den... :oops:
Men jag har hängt lite efter pass på gymmet 3 ggr förra veckan. Alltid något. Och då har jag även liksom lyft axlarna lite upp och ner - vilket är en övning för att öva upp chinsmuskler. Jag har väldigt lågt självförtroende om att det någonsin ska gå... :roll:

5 pass:
Mån: Veckans team
Tis: Äntligen ny cirkel!! :clapping: De första 12 minuterna fokuserade på rörlighet, vilket kändes bra! Sedan var det mest styrka och lite puls.
Ons: Veckans individuella
Fre: Veckans Team. Jäääääättemycket armar/axlar denna gång...
Sön: Body Attack. Skulle ju varvat Simply strenght med detta pass, men har bestämt att bara köra attacken nu. Synd om ledaren!! Det VÄLLER ut folk från Strenght, men på Attacken är det bara mellan 2-4 st. Då känner jag att jag vill gynna det passet så att det inte tas bort! :heart:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2024

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Gick lite bättre denna vecka, det blev fem pass :clapping:

Tis: Styrka ök
Ons: Dans
Tors: Styrka ök
Fre: Jogging. Årets första :D Blev bara 2.75 km i långsam takt, men man måste ju börja någonstans ;)
Lör: Styrka hk. Här hände det något jag inte varit med om förut :think: I sista övningen, skivstångsrodd, så helt plötsligt smärtade det till något otroligt i övre högra delen av rumpan, och det strålade ned i yttre delen av låret. Jag tappade all kraft i benet och bara sjönk ihop :shock: Sedan gjorde det "asont" i en lång stund och jag tänkte att nu har något gått av :cry: Men det blev bättre och på söndagen hade jag bara vanlig träningsvärk.
Det kanske var överansträngning? Och det hände under en överkroppsövning :| Men man står ju rätt så framåtlutad i skivstångsrodd så det kanske tog på benen/rumpan.

Bra tips där med att lyfta axlarna, det ska jag också testa. Fint att du stöder passet med få deltagare :hearteyes: Alltså den där rörligheten, jag blir bara stelare och stelare. Testade häromdagen hur långt ned jag nådde med händerna mot golvet och raka ben, och jag skämdes verkligen sen :oops: Jag har tyvärr helt slutat stretchat efter träning :roll: För att spara tid. Inte bra! Det är ju verkligen en fördel med passen, att det kommer med :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2024

Inlägg av anna »

Hej! :)

TorsMamma mailade och frågade om vi tyckte det gick bättre att skriva här nu efter hennes genomgång av forumet.
Har du haft problem de senaste veckorna? För min del har det gått bra! :humbup:

Bra tränat!! Men OJ vad konstigt med det som hände med rumpan?! Den är ju involverad i stångrodd, men inte så mycket egentligen :think:
Frågade min sambo som en gång höll på med lite massage i idrottsklubbar, och han tyckte det lät konstigt. Enda chansningen var att en nerv kommit i kläm. Är det helt bra nu?
Och vad skönt att du kom ut och joggade! :humbup: Orkade du hela sträckan, eller gick du då och då?

Jag är rätt rörlig, men det skadar inte att öva mer på det! Jag känner att den dagen jag inte kan göra Yogaövningen "Plogen" är det illa. Och den klarar jag än så länge. :)
Förra veckans träning blev 5 pass:
Mån: Veckans team
Tis: Cirkel
Ons: Veckans individuella
Fre: Veckans Team som var ett helvetespass! Vi skulle t.ex dela på 100 armhävningar, en i taget. Jag började med att göra 20. Sedan var "straffet" för att man bröt att göra 50 synkade dips. Så gjorde den andra 20, straff 50 dips, sedan orkade jag bara 15, och hon med! Så då blev det ju desto tätare med "straffen"...
Sön: Body Attack, som nästan är som att ut och jogga kan man säga. Puls!
Hängde lite och gjorde några axellyft efter varje pass. Inte länge, och inte många, men ändå.

Tänk så mycket jag hatar överkroppsträning, och så MYCKET som det hela tiden är med i de pass jag är med på... Så det är väl bra. Hade jag enbart tränat själv hade jag nog hållit mig mest till ben och core... :oops:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2024

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag har inte haft några problem med varken inloggningen eller att skicka svar de senaste veckorna :D (SSäger jag innan jag tryckt på knappen idag då :lol: )

Vad snällt att du frågade din man :) Det mesta av det onda gick över snabbt, jag var lite öm några dagar om jag tryckte på stället, samt kände en del i låret om jag lade mycket tyngd på benet. Men nu tror jag det är över helt. Joggade i lördags och kände inget då.

Googlade plogen :shock: :lol: Oj oj, det där har nog jag aldrig kunnat :D Jag måste verkligen börja stretcha igen :mrgreen:
Jag orkade jogga hela sträckan, men det gick långsamt.

Blev fyra pass i veckan:
Mån: Slalom hela dagen
Tis: Slalom 4 timmar. Jag plogar ju å mycket (jo, den plogen gör jag ;) ) så jag ser det som benträning.
Fre: Styrka ök
Lör: Jogging, 3.97 km. Och rätt mycket bättre tid än första gången, om än inte särskilt snabbt än :)

I söndag hjälpte vi mina föräldrar att flytta, det har varit en lång process. Men nu ÄNTLIGEN är det klart, det har varit riktigt jobbigt för alla inblandade :roll:
I lördags hade vi kalas för min yngsta, men min pappa kunde inte komma eftersom det fanns ett skåp de inte visste var de skulle göra av, och han blev så orolig för det att han inte hade sovit på hela natten...suck.. Men det visade sig att de som ska ta över huset gärna ville ha det :D
En rejäl tyngd har försvunnit från mina axlar :clapping:

Veckans Team :o :o Vilket hemskt pass! Men vilka snygga triceps du kommer få :dance:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2024

Inlägg av anna »

Hej! :)

Då kanske vi ska våga hoppas på att det ska fungera nu då... :think:

Skönt att den konstiga smärtan gick över! Att du t.o.m kunde jogga borde väl tyda på att det inte var något allvarligt i alla fall!
Så bra tränat! :humbup: Och att du redan ökade med 1 km på joggingen! Bra jobbat! :humbup:
Ja, fy vad jobbigt det är att flytta... Det är så mycket man ska gå igenom och ta ställning till... Och sentimentala saker!
Vi har bara flyttat till större och större hela tiden.
Och nu när båda barnen är utflugna svävar tanken på mindre... Inte kan vi bo kvar i detta jättehus själva? Men så mycket saker... Och så mycket lager från min firma som står still och bara ligger där :cry: Jag vet inte vart jag ska börja?!
Gôtt att de nya ägarna ville ha skåpet!! Toppen när det blir så! :humbup:

Mån: Veckans Team
Tis: Pilates
Ons: Veckans individuella
Tors: 100/90/80 etc. hemma
Sön: Body Attack

(och jodå, jag hängde och lyfte axlar lite efter passen)

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Träning 2024

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
Men Anna, han låter ju jättedålig. Vad tråkigt och höra.
Mina symptom kommer och går. Jag har haft problem sen jag fick Covid Oktober 2020. Haft Covid förmodligen 3-4 ggr sammanlagt. VArje gång får jag tillbaka många post symptom men blir snabbare bättre varje gång, så hoppas att en dag vara i toppform igen. :D

Idag körde jag Crosscage för första gången på superlänge. typ något år tror jag.

GulligaA, fungerar forum för er nu? jag har gjort en uppdatering och gjort om hela databasen, så jag hoppas den skall vara lite smidigare. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2024

Inlägg av GulligaA »

Halloj!

Jodå, TorsMamma, nu tycker jag att det fungerar mest hela tiden :D Så bra jobbat :humbup: Härligt att du kunnat köra igång med lite mer träning igen :) Och att du känner att du blir bättre och bättre :heartsthree:

Blev fyra pass i veckan:
Tis: Syrka ök
Ons: Dans
Fre: Styrka ök
Sön: Styrka hk

I lördags var vi på danstävling hela dagen. Det var jättemycket teknikstrul och förseningar, så det blev en sen kväll. Och man sitter väldigt stor del av tiden, det är så mycket folk så lämnar man sin plats så blir man av med den :lol: Och på träbänkar i en innebandyhall, så i söndags hade jag så himla ont i höfterna. Så jag vågade inte köra någon jogging, utan det blev ett till styrkepass istället. Med lätta övningar för underkroppen :) Känner mig fortfarande stel i höfterna idag, men lite bättre. Man börjar bli gammal :lol:

Om man får se något positivt med översvämningen vi hade, så är det att vi fick mycket rensat i källaren :lol: Men vi har ju vinden också... För att bo i radhus så har vi väldigt mycket förvaringsmöjligheter, tyvärr ;) Att man samlar på sig så mycket saker :roll:

Härligt att du hänger och lyfter! Jag har inte kommit dit än :oops: Men jag tränar axlar och rygg rätt hårt i passen nu ändå. Och trycker protein så musklerna ska växa :lol: Enbart med vanligt kost dock. Kanske skulle man köra någon form av tillskott :think: Har ni någon erfarenhet av det?
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2024

Inlägg av anna »

Hej! :)

TorsMamma, ja, nu är det väl vecka 18 med feber för Per då utan att de kan göra så mycket...
Är det samma för dig? Att man inte direkt kan göra något åt det? De provade en ny medicin på Per, men den hjälpte ingenting. Tydligen har de svårt att få fram mediciner eftersom alla symptom är så olika.
Kul att du kunnat träna Crosscage! :humbup:
Allt funkar för min del också med forumet nu! Bra jobbat! :humbup:

GulligaA, DU börjar bli gammal??!! :hand: Vad ska då jag säga?? :lol:
Har lite dåligt självförtroende idag... Den jag kör Teampass med drar om mig mer och mer... Visserligen är hon 20 år yngre, men vi har alltid varit lika i tempo och styrka! Nu har hon gått en "lyftarkurs för tjejer" på gymmet. De kör sådana då och då. Man får lära sig mer ingående med teknik på t.ex marklyft, pushpress etc. 8 deltagare och 2 ledare som går och petar på detaljer. Efter det har det hänt något! Hon är plötsligt både starkare och snabbare än jag i mycket! :shock: Jag har alltid varit dålig på uppåt-styrka. Hon har varit något bättre på det, men nu är hon mycket bättre! :shifty:

Det ÄR jobbigt för kroppen att sitta still på hårda träbänkar i så många timmar. Handlar inte om ålder...
Ja, du får se det positiva med översvämningen... ;) Det hade behövt hända något sådant här också! :lol: :banghead:

Jag har aldrig ätit några tillskott. Ägarna på gymmet säger ofta att man ska äta vanlig husmanskost, så får man i sig det man behöver.

Bra tränat! :humbup:

Jag slog till med 7 pass, dubbelpass på söndagen. Inför Barcelona kan det vara bra att ha en buffert om det inte blir så mycket mer tränat än att gå mycket.

Mån: Veckans team. MYCKET puls denna gång!
Tis: Cirkelpass
Ons: Veckans individuella
Fre: Veckans team
Lör: Eget pass på gymmet 3 km skidstak blandat med annat.
Sön: 2 tim promenad i terräng med kompis. Vi rekade för den årliga heldags-påskvandringen. På kvällen Body Attack.

Jag MAXAR ju att vara med på ledarledda pass nu. Snart börjar caféjobbet igen! :clapping: Och på försäsongen blir det aningen sämre med att kunna gå på pass. Men det var faktiskt kul att träna själv i lördags! Så det ska gå bra det med :)

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2024

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Ja, ok då, kände mig bara så skröplig när jag haltade fram med höftont :lol:
Du är kanske äldre än mig sett till vilket år man är född, men skulle vi jämföra sk biologisk ålder hur kroppen mår, så vete tusan ;)
Men, ska inte du ta och gå en lyftarkurs också då? Kanske ger bättre teknik för chins också, om man får lära sig hitta musklerna bättre?

Ja, det borde räcka med att äta bra mat. Jag ska ju inte tävla i fitness precis :lol:

Snyggt med sju pass :dance: Att ha några i reserv är ju aldrig fel :) Jag ligger två pass efter just nu, ska föröka ta in dem kommande veckor.

Ska också till Barcelona i sommar, eller en by/ort utanför. Svärmor fyller 70 år och tar med oss alla. Vi har hyrt ett hus i en vecka direkt efter midsommar. Det finns ett litet gym i huset, så någon form av träning borde jag få till då :)

Hoppas ni får en fantastisk resa :dance:

Blev fem pass för mig:
Tis: Styrka ök
Ons: Dans
Fre: Styrka ök
Lör: Jogging 4.2 km (långsamt i snöstorm, vet inte vad jag tänkte riktigt :lol: )
Sön: Styrka hk

Det drar fortfarande lite i höften vid skivstångsrodden. Men gör inte ont. Fick väl någon lätt skada där kanske?
Jag har harvat med samma antal repetitioner och vikt på hantlarna vid bröstpress i hur länge som helst känns det som. Sen plötsligt igår så bara orkade jag två extra :shock: Kanske det lossnar nu? :D Kanske fokus på överkroppsträningen som ligger bakom :)

Kul att caféjobbet sätter igång, vet ju hur mycket du gillar det :heart: På styrkelabbet finns det flera olika sorters egenpass att göra på gymmet. Helkropps, uppdelat, fokus på diverse övningar https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram/
Det finns gratisprogram lite längre ned på sidan.

Ha det fint 8-)
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2024

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Slog till med fem pass igen :clapping:

Tis: Styrka ök
Ons: Dans
Fre: Styrka ök
Lör: Jogging 4.2 km. I solsken och 1o grader varmt denna gång istället :heartsthree:
Sön: Styrka hk

Får jag till fem pass denna vecka också så ligger jag i fas med årssnittet :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2024

Inlägg av anna »

Hej! :)

Jo, jag borde nog gå en lyftarkurs jag också... :think: Men efter vad min träningskompis sa ingick inte chins-teknik. Annat kan dock vara bra att öva på!
KUL att ni ska till Barcelona ni också! Eller nära då. Rekommenderar hop on-hop off-bussarna, där fick man se MYCKET! Roligast var nog gröna linjen.
Och åk till Park Gûell, sååå fascinerande! :heart: Vi har haft en fantastisk resa! Mycket gå, äta och dricka :) Och lättsamma människor som resesällskap :)
Det var värst vad du har legat i när jag var borta! Bra jobbat!! :humbup: Och jogging i både snöstorm och sol... :clap:
Ditt fokus på överkropp har säkert med antal reps att göra!
Egenpass på gymmet blir INTE styrketräning, jag tycker det är astråkigt... Det blir gamla veckans pass, och kondition.

Jag insåg att jag ligger back med rapporterna, så här kommer 2 veckor:

Mån: Ett Teamspass som var så hemskt att det inte ens var roligt! :(
Tis: Cirkel
Ons: Veckans individuella
Fre: Veckans team
Sön: PW 45 min

Och så Barcelonaveckan där det bara blev 3 pass, men oj vad vi gick mycket!:
Tis: Yayog Core
Tors: 20.000 steg
Lör: 19.000 steg.

Jag ligger i fas med mina 5/vecka än så länge :)

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2024

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Haha, jag lovar att sluta tjata om styrketräning nu, det där var sista gången :lol: ;)

Ja, man får ofta massor av steg vid resor till städer :) Bra tips där med bussarna :humbup: Vi kommer att ha ca 40 min med tåg in till Barcelona från där vi har hyrt hus, så det blir nog ett par besök in till staden. Resesällskapet är ju viktigt, jag reser med svärföräldrarna, men det ska nog gå bra ändå :lol:

Har visst också glömt en vecka:

V13:
Tis: Styrka ök
Ons: Dans
Fre: Styrka ök

"Bara" tre pass :)

V14:
Tis: Styrka ök
Ons: Jogging 4.2 km (påsklov för dansen)
Fre: Styrka ök
Sön: Styrka hk

Sista veckan med fokus överkroppsträning nu, och känner att det nog är en bra idé. Lite sliten i lederna och trött i armar och axlar. Efter det här blir det nog två pass/veckan med mer standard helkroppsträning och mer fokus kondition. Tänkte deffa också :D I mindre skala ;)

Nu börjar det äntligen bli lite vår här i södra Norrland :clapping:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2024

Inlägg av anna »

Hej! :)

:lol: Jadu...Jag kanske hamnar i styrketräningens värld, man vet inte...
Min Team-kompis Therese - som jag nästan var lite förbannad på, för att hon gjort sådana framsteg efter styrkekursen - går fortsätningskurs nu?!
Hon motar ju in mig i ett hörn snart?!

Bra tränat! :humbup: Och bra att du byter muskelgrupp nu då om du är sliten! :heart: Deffa med, ja... :think:
Själv har jag börjat med "ätfönster". Är inne på 3:e veckan. Äter mellan 12-20, inget före eller efter.
Med min väninna har det gjort underverk, vi får väl se hur det går för mig...

Förra måndagen gick svärmor hastigt bort :( Så jag tyckte inte att jag ville lämna Per och gå på Team-passet.

Tisdag: Cirkel
Ons: skidstaksmaskin blandat med annat.
Tors: Pilates
Lör: Yayog core
Sön: Bodyattack

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"