Träning 2023

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Hej! :)

Ja, nu funkar det!!! :clapping:
"Drev på" Linda/TorsMamma, som inte ens visste att det strulade, och hon blev tacksam att jag sa till! :)

2 fina veckor från dig! :humbup: Fattar vad du menar med axlarna som drar med hela kroppen... Hade inte klarat det jag heller! :shock: :lol:

Ja, ledaren sa det. Att uppifrån och segande ner är träning som bygger samma muskler som för att göra riktiga chins. Och självklart vill jag kunna göra det! Samma med toes to bar... Kan inte! Men har nu fått rörelser som ska stärka kroppen att över tid klara av det!

Mina veckor:
V. 6 -- 5 pass:
Mån: veckans individuella
Tis: Veckans Team
Ons BodyBalance
Fre: Veckans Team
Sön: Träning med Jessica. Det var hon som visade övningarna inför att klara toes to bar! Hon var lika dålig som mig på det, men kan nu!

V.7 -- 6 pass:
Mån: veckans individuella
Tis: Yoga
Ons: Cirkel. Jättebra var den nya!
Fre: Veckans Team
Lör: skidstakning uppblandat med annat
Sön: Spinning

Att jag inte gick på tisdagens Team berodde på att yngsta dottern uppträdde med sång på Folkets Hus. Men jag hann gå på Yogan.
Det har grämt mig lite att mitt favvo-pass och Yoga är på samma dag, nu när Yoga kommit tillbaka på schemat.
Men det var bra att jag fick göra den, för den var inte alls rolig! Så nu vet jag det och behöver inte tänka mer på det! :)

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Hej! :)

Jomen, jag körde på med 6 pass denna veckan också. Man vet aldrig när man behöver ha backup ;)

Mån: veckans individuella
Tis: Veckans Team (OHYGGLIGT många armhävningar!!! 150 st...Och massa annat för armar/axlar)
Ons: BodyBalance
Fre: Veckans team
Lör: pass med Jessica. Rodd, skidstak uppblandat med massa annat.
Sön: Spinning

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2023

Inlägg av GulligaA »

Hallå :)

Bra jobbat med många pass :humbup:
Som sagt, kan behövas vid sämre tider :D

Ursäkta en veckas frånvaro, men först en vecka med SJUKT mycket att göra på jobbet, och sedan på söndagen stack vi till Lofsdalen på en veckas sportlov :)

V8, hann bara med två pass pga massor att göra
Tis: Dans
Tors: Styrka ök

V9, som sagt i Lofsdalen. Blev både slalom, längd och promenader, blandat. Men jag sätter varje dag som ett pass tänker jag.
Mån: Slalom hela dagen
Tis: Slalom hela dagen
Ons: Slalom+långpromenad
Tors: Längdskidor
Fre: Slalom hela dagen
Lör: Slalom+längdskidor

Jag börjar bli lite bättre på det här med att åka utför i alla fall :lol: Tycker ju någonstans ändå att det är rätt roligt :) Samma sak med längdskidåkningen egentligen, är väl inte så duktig där heller, men det är på något sätt lättare ändå :D

Är rätt trött och öm i kroppen, de där jäkla slalompjäxorna alltså tar ju nästan kål på en :lol:

Nu går jag in i en lugnare träningsperiod gällande styrketräningen, från fyra uppdelade pass till två helkroppspass. För att få till fyra pass i veckan så ska jag lägga in ett till konditionspass förutom dansen. Inte väder för löpning än tycker jag dock, så vi får se vad det blir :think:

Hoppas veckan har varit bra :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Hej! :)

Men så härligt med lite semester!! :humbup: Och mååååånga pass där du! :humbup:
Slalom har jag provat för många herrans år sedan, men det var inget för mig... :lol:
De 2 första svängarna gick bra sedan blev det rakare och rakare "kurvor" för att sluta med typ störtlopp rätt ut i buschen!
Längdskidor har jag inte åkt sedan tidig ungdom, men jag tänker att det måste vara jättebra träning för hela kroppen!
Ja, fyyy vad ont i fötterna du måste haft efter en sådan vecka!!!

Nej, springväder är det ju inte än riktigt... Men det kommer!

Jag fortsatte att bunkra pass för sämre tider, så 6 pass igen.

Mån: veckans individuella
Tis Veckans Team
Ons BodyBalance
Fre: veckans Team
Lör: eget pass 100/90/80 etc, med 5 burpees mellan varje set
Sön: spinning

Det hände en HEMSK olycka i tisdags på Team-passet! :shock: Ägarinnan till gymmet var med på passet.
Team 2 och 2. En av stationerna var en burpee, springa lokalens längd fort, 1 burpee, tillbaka, sedan var det den andres tur upp till 40 totalt.
Hon hoppade upp från en burpee, skrek till och bara föll ihop på alla 4 och kom inte upp!! :shock: Hennes hälsena gick av!!! :o :shock:
MINST 6 månader tar detta att läka... :(
Och det är i ABSOLUT sämst tänkbara tid... De ska ju göra sig av med avdelningen "Uptown" där jag tränar mest... :(
Den ska flytta tillbaka ner till det andra gymmet. Allt ska vara klart 1 april, och hon kan inte göra någonting!
Hennes syster/delägare Lisa (som håller i tisdagspassen m.m) har fortfarande PostCovid och kan inte bära hon heller...

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2023

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Men fy så läskigt, med hälsenan där :o
Jag föddes med för korta hälsenor och förlängde dem med en operation när jag var 8 år. De är fortfarande lite korta, och min mardröm är att jag ska slita av dem :shock: Har egentligen inget belägg för att risken är större för min del, jag bara har den oron :shifty:
6 månader är lång tid att läka, blir ju över sommaren och allt. Stackars stackars :heart:

Hehe, jag svänger fööör mycket när jag kör slalom, stannar nästan av vid varje sväng :lol: Något mittemellan oss två vore kanske det ultimata ;)

Bra tränat! Skönt att ha några extra pass "på lager" :)

Min vecka blev spot on med fyra pass:
Tis: Dans
Tors: Styrka hk
Lör: PW 1 tim 15 min. Det var danstävling, men dotras grenar startade sent så vi behövde inte åka förrän vid kl 11. Skönt, då hann man med något mer den dagen.
Sön: Styrka hk

Fick lite sug efter längdskidor, det har kommit en del snö här. Ska bara hitta tiden, måste ta mig en bit för att komma till något bra spår.

Ha det fint :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Hej! :)

Ja, riktigt läskigt det där... :( :shock:
Vi har ju pratat om hälsenor innan, och jag tipsade ju om viktplattor under hälarna när man gör squats. :)
Tror dock inte du sa att du hade opererat dina? Förstår din oro, men det är säkert ingen större fara för dig, än för någon annan!
Det var ju måååånga år sedan, så de bör väl vara som vilka hälsenor som helst?

Ja, då är nog mellantinget mellan oss i slalom det ultimata! :lol:

Bra jobbat med träningen! :humbup: Hur går det med dansen? Blir du bättre och bättre? :)
Får du kläm på de svåra stegen?

Jag bunkrade igen, 6 pass.

Mån: BodyBalance
Tis: Veckans Team
Ons: Cirkelpass
Fre: Veckans Team
Lör: Pass med Jessica
Sön: Spinning

Jag ställde dock till mig i bröstryggen i lördags... Mitt och Jessicas pass var 10 marklyft, 10 burpees, 10 kb-swings x 8 (plus att vi gjorde annat efter).
Burpees och Kb-swings är jag ju van att göra många repetitioner av. Men inte marklyft. Det blev ju totalt 80 st.
Funderar på om det kan ha varit det... :think: Det kom en smygande smärta efter passet, som sedan ökade under kväll/natt.
Var på spinning igår, och det gick bra, där är ju inte nacken "med" direkt. Men idag hoppade jag över veckans individuella, för jag vågade inte.
Om jag sitter still känns det inget alls. Men så fort jag vänder minsta lilla på huvudet strålar det skarp smärta från nacken och ner. :(
Vi får se hur jag mår imorgon, och om jag ska våga träna. Kanske bra att jag har lite pass på lut...

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2023

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Hur är det med nacken? Hoppas det inte blev värre :( :heart:

Jag tränar en hel del marklyft, men då mer traditionellt. Typ 4 set x 8 repetitioner. Det är ju nästan en helkroppsövning, även om fokus är lår (baksida) och rumpa. KB-swings har ju liknande fokus, så kanske blev det lite väl mycket då? Allt tillsammans tänker jag. Och en sån massa burpees! Ibland tror jag att du kanske är lite galen ändå ;) :lol:

En variant av marklyft som är mer enbart rumpa/lår är enbensmarklyft med hantel. Du står på ett ben med en hantel som du håller med båda händerna (håll i ena viktskivan liksom) och sen så böjer du dig fram med ryggen rak och pekar så långt bak du kan med bakdelen. Det bränns i rumpmusklerna kan jag lova! Och tar mindre på ryggen :D

Vi får ju lära oss nya steg varje gång på dansen, OCH att det är fyra olika danser vi kör. En dans, "uppvärmningsdansen" typ hiphop, är vi färdiga med och bara kör igenom några gånger varje gång. Så den kan jag :) Men vissa andra danser och steg ÄR verkligen kluriga :think: Jag måste öva hemma ganska mycket mellan gångerna, annars skulle jag aldrig hänga med :lol: Men det är så himla roligt :happy-partydance:

Fyra pass igen:
Tis: Dans
Tors: Styrka hk
Lör: Styrka hk
Sön: Jogging-premiär :dance: 4,2 km. Svårt att säga om det gick bra eller inte. Jag tog det så otroligt lugnt :D En aningens träningsvärk i låren, men betydligt mindre än vad jag väntat mig.

Det känns ju som det går mot vår nu, och idag regnar det här så all snö borde försvinna nu. Vilket gör att jag kan påbörja joggingssäsongen på allvar :D Jag behöver ett mål att gå mot, så jag siktar på att komma upp i milen innan midsommar. Inte på någon speciell tid, utan bara att orka jogga i lagom (för mig) tempo i 10 km :greetings-clapyellow:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Hej! :)

Nacken är bättre, men fortfarande inte helt bra. Jag har kunnat träna ändå. Pratade med ledaren Lisa och frågade om hon trodde det kunde vara marklyften. Det trodde hon INTE. Det är ländrygg man kan få problem med. Jag kom då på att vi även gjort (försök) chins. Jag KAN ju inte :( Men hoppade upp och segade mig ner. DET trodde hon kunde varit någon form av "knyck" som ställde till det. :think:
Ja, lite galen kanske :lol: Men 80 burpees när det bara är 10 åt gången är överkomligt!
Kollar på Biggest Loser, och där hade de ju en tävling 2 och 2 med 30 MINUTER burpees!!! :shock: Och de är ju stora också!
Det hade jag nog inte klarat...

Intressant övning du beskriver! Måste testa! Men det benet man inte står på - pekar det rakt bakåt då? Eller böjt?
Och hur tung hantel har du då?

Vad kul du verkar ha på dansen! :) Får du någon coaching av dottern..? :D

Bra tränat! Och KUL att du kommit igång med jogging igen! :humbup:

Nu blev det 5 pass:
Tis: veckans Team
Ons: BodyBalance
Fre: Veckans Team
Lör: Eget gammalt Veckans-pass. Mitt sista egna pass i Uptown :( På fredag denna veckan kör de sista Teams-passet, sedan flyttas lokalen ner till det andra gymmet. Kommer VERKLIGEN sakna Uptown! :( :heart: Det är uppe i skogen med panoramafönster mot alla årstider... FANTASTISK lokal!!!
Teams-passen har vi kört mycket utomhus vår-höst, och då sprungit små slingor i skogen eller vid en damm.
Nu blir det i en lokal utan fönster, och ska vi vara ute är det en gräsplan utanför Jysk med massa biltrafik runt... :(
Och alla team-pass är inställda nästa vecka pga flytten...
Sön: Spinning

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2023

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag har 8 kg (4x12 reps) när jag gör den övningen. Tanken är att det andra benet ska vara typ rakt bakåt, men jag filmar ju mig själv ibland för att se hur jag gör övningarna, och mitt ben är lätt böjt hur jag än försöker :lol: Jag har nog för taskig balans :D Men det bränner bra i rumpmusklerna ändå så jag kör på ;)

Åh, synd att favorit-lokalerna försvinner :( Låter inte lika trevligt med Jysk som med skogsområde :? Finns det några nya planer för stället? Eller kommer det stå tomt nu?

Tis: Dans
Ons: Styrka hk
Fre: Jogging 4.2 km
Lör: Styrka hk på Friskis! Min äldsta dotter vill börja styrketräna, så hon har fått ett kort på F&S och vi var tillsammans där och tränade i lördags. Den mesta av tiden gick åt att visa henne övningar, men jag fick till en hyfsad träning ändå med basövningar i alla fall. Så det ska bli vår nya lördagsrutin :D
Sön: Jogging 4.2 km. Nu har ju vintern kommit tillbaka hit till Gävle igen. Men jag fortsätter med mitt varv jag kör, helt utan tidtagning eller prestationskrav just nu. Bara för att hålla igång det nu när jag väl startat. :occasion-snowman:

Hoppas du har fått till bra träning i veckan, trots att teams-passen är på paus :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Hej! :)

Var tvungen att få mer instruktioner av dig innan jag testade din övning.
Och "plattan" på vikten ska snudda golvet innan man vänder upp till rakt?

Ingen vet vad det blir av Uptown nu... Men hyresvärden har tydligen intressenter. Det är EXTREMT hög takhöjd! Stort och luftigt och bara massa roliga saker att göra! Och så utsikten mot skogen då... Jaja, vi får göra det bästa av situationen nu med den ombyggda källarlokalen...

KUL att träna med dottern! :humbup: Bra tränat i övrigt, och starkt att hålla i joggingen trots vintern som återvände! :humbup:

Förra veckan var ju Uptown öppet, så jag tränade som vanligt:
Mån: Veckans individuella
Tis: Veckans Team
Ons: BodyBalance
Fre (sista) Veckans Team
Lör: Pilates hemma med yngsta dottern

Vi hade en alldeles underbar lördag, jag & Ida! :heart: Hon flyttar hemifrån nu på lördag!! :( Jag är rätt knäckt faktiskt... Förlorar ju min "bästa vän"!
Så jag sa (i lördags) att nu ska jag KLAMRA mig fast vid dig hela dagen! :heart: Loppis, lunch på japansk restaurang, Pilatespass, måla tavla, och sedan färska skaldjur & Let´s Dance på kvällen.
Hon ska bara flytta inom sta´n, men ändå... Det är ju sista barnet ut, och vi blir själva i huset :(. Sorgligt!!!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Träning 2023

Inlägg av TorsMamma »

Hej 😃
Ni som är duktiga att hänga här. Fungerar forum ok nu? Vi har ett nytt webhotell som sägs vara lite snabbare men jag håller på med finjusteringar….

Jag kommer också uppdatera forumversionen när jag hinner. 😍☺️
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Hej TosMamma! :) :heart:
För det allra mesta fungerar det väldigt bra nu! Och betydligt snabbare! :humbup:
Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2023

Inlägg av GulligaA »

Halloj!

Håller med anna, TorsMamma, nu fungerar det nästan alltid bra. Och går snabbt att logga in :humbup:

Alltså, det beror väl lite på hur rörlig du är om den ska nudda golvet eller inte :) Jag har en vanlig hantel som jag håller i ena endan och den andra touchar golvet när jag böjer mig framåt. Hoppas du får till det. Googla enbens-marklyft annars så kanske du hittar någon bra bild :D

Men åh, vad sorgligt på ett sätt med alla barnen ute ur huset :heart: :( Oj oj, hur ska jag klara det när den tiden kommer :cry:
Kommer fortfarande ihåg min yngstas förvåning när hon insåg att det är hon som ska flytta hemifrån, och inte vi föräldrar som flyttar ut :lol:
Det låter som ni fick en härlig dag ihop ändå :heartsthree: Men det är klart att man tappar mycket daglig kontakt även om de bor kvar i samma stad :heart: Ni kanske kan fortsätta träna ihop någon dag i veckan?
Har hon fått arbete, eller studerar hon?

Min vecka:

Tis: Dans. Det blir svårare och svårare :? Den här veckan har jag övat jättemycket hemma på stegen för att få ihop det. Passar på när jag står vid spisen och sånt :lol: Men nu tror jag att jag kan det!
Tors: Styrka hk
Fre: Jogging 4.3 km. Samma runda som innan, men nu hade jag Runkeeper igång och insåg att den är 100 m längre än vad jag trott :D
Lör: Styrka hk, på F&S med dottern
Sön: Jogging 4.3 km.

Vad körde ni för pilates hemma? Något du har på DVD, eller ett "eget"?

Jag ska nog dra ned på styrketräningen för benen, tror det blir för mycket. De känns helt geléaktiga hela tiden. Så ena styrkepasset får nog bli enbart överkropp. Dansen är också tunga för benen, samt joggingen.

Nu håller vi äntligen på att få källaren renoverad efter översvämningen som var för 1.5 år sedan :shock: Men det betyder ju också att det är kaos där. Kommande veckor kanske det får bli F&S hela tiden. Nu kliver jag över slalompjäxor, tvätt, verktygslådor och annat smått och gott när jag ska ta mig mellan vikterna.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Hej! :)

Jag är rätt rörlig! Kan göra Plogen (yoga-övning) utan problem ;)
Testade övningen på gymmet igår, men med en viktskiva. Lite svårt med balansen dock... :doh: :roll:

Man förbereder ju barnen för ett liv utan en själv, som det står i Barnaboken... Men att det var SÅ HÄR jobbigt... :(
:lol: Kul reflektion av yngsta där!! :lol: :lol:
Ida har jobb på ett lager. Trivs bra där!
Och så håller hon på en del med sång... Här är en nysläppt låt om du är nyfiken :) : https://www.youtube.com/watch?v=Bn0p6Agqnd8
Ida hade ett Pilatespass på Youtube vi körde.
Det låter som att du ska köra lite ök och kanske core så du inte sliter för mycket med dina ben!
SÅ trist att du blir av med ditt hemma-gym igen :(
Per pratar om att flytta ner gymredskap vi har på vinden till Idas tomma rum, så det kanske blir gym här med.

Härligt med dans vid spisen!! :humbup: :lol: Tycker dottern inte att det är lite roligt trots allt? :)
Kul att sträckan var längre än du trodde!

Nu är vi ju hängande utan lokal för Teams-passen tills det blir färdigbesiktigat...
Så jag drog ihop ett gäng av folk som brukar köra passen, och vi körde lite gamla "Veckans pass".

Måndag: Veckans pass med gänget
Tis: Cirkel Puls (pass med ledare på det ordinarie gymmet)
Ons: Yoga hemma
Fre: Ett veckans med gänget.

Ja, det blev bara 4 pass pga Idas flytt och att mycket energi gick dit! Så nu var man glad att man samlat lite bonuspass ;)

Idag började jag säsongen på Basta Kvarn igen! :) :humbup:
SÅ kul! Men visst blir en del favvo-pass lidande, för nu blir det andra arbetstider...
Så är det på för och efter-säsong för oss ansvariga. När vi drillat upp ungdomarna kommer vi ha 8-16-pass för det mesta.

Kam Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Och så var det ju denna veckan också :)
Mån: 100/90/80 etc med 5 burpees mellan med gänget!
Ons: Yayog Core
Fre 100/90/ 80 etc innan jobbet, så det blev utan burpees - för tidigt på dagen!
Lör: vår årliga påskpromenad med ett stort gäng över hela dagen. 1,9 mil gick vi, men många alkostopp och lekar på vägen :)
Sön: promenad
Kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"