Träning 2023

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Träning 2023

Inlägg av anna »

Hej! :)

Detta blir 17:e året vi kör denna tråd! :)
Gamla och nya hälsas välkomna! :heart:

Vi tränar, och så rapporterar vi vad vi tränat i veckan varje söndag.

*Varför vill du träna?
*Har du några mål, eller något visst antal pass du vill göra per vecka?
*Vad vill du träna?

Mina egna svar:

* Jag blir SÅ mycket piggare när jag tränar mycket.

* Mitt mål är att göra i snitt 5 pass/vecka som jag brukar.

* I början av året kommer jag kunna träna allt jag vill! :)
I mars startar säsongsanställning på café, så då får jag anpassa så gott det går.
Jag kommer att träna mest ledarledda pass.
Målet är 2 "nära-döden-pass" (crossfit)/vecka, dessa kallas "Veckans..." /team, eller individuellt.
I övrigt variera mellan Cirkelpass eller egna pass. 1 pass/vecka ska vara lugnt. BodyBalance

Här peppar, tipsar, pushar och stödjer vi varandra.
Jag hade inte velat vara utan denna tråd! :heart:

Första rapporten blir alltså på söndag den 8 januari.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2023

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag är med :D

*Jag vill träna för att bli stark och ha ork i vardagen, sova bättre och att se lite snygg ut :)

* Mina mål:
-Styrketräning: Träna igenom kroppen 2 ggr/vecka, uppdelat på 2-4 pass.
-Att under "joggingsäsongen" komma upp i en mil.
-Att det ska bli ett snitt på 4 pass/vecka.

* Styrketräningen är prioriterad. Jag har perioder med mycket på jobbet och lite ork då det kanske bara blir två pass i veckan, och då är det styrka som gäller. Jag ska försöka få in ett konditionspass i veckan (jogging/PW/dans). Från v 4 blir det dans :) Jag har köp ett kort på Friskis och svettis för min friskvårdspeng och ska ta mig dit 2ggr/månad.

Jag hade aldrig varit där jag är nu i träningen om det inte varit för denna tråd :heart: anna är grym på att peppa och "skälla" på ett konstruktivt sätt :lol: Det är motiverande att få till ett träningspass extra när man vet att det ska redovisas i slutet av veckan ;)
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Hej! :)

Jag hade blivit besviken om du inte hängde på GulligaA ;) :heart: :humbup:

Dags för årets första rapport! :)

Mån: cirkelpass
Tis: Veckans Team
Ons: BodyBalance
Fre: Veckans Team
Sön: You are your own gym/Core

Kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2023

Inlägg av GulligaA »

Halloj!

Bra första rapport :humbup:

Nöjd med min också:

Mån: Styrka uk
Ons: Styrka ök
Lör: Styrka uk
Sön: Styrka ök

Inte så spännande , men dock fyra pass :D
Känns skönt med en bra start på året :clapping:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Hej! :)

Årets 2:a rapport, 5 pass :)

Mån: veckans individuella (ojojoj vad mycket armar och axlar!)
Tis: Veckans Team
Ons: BodyBalance
Fre: Veckans Team
Lör: ett gammalt "Veckans"-pass, rodd m.m.

Har bytt telefonnr. med en tjej jag tränar flera pass i veckan med som heter Jessica.
Om/när andan faller på någon lördag kan vi skicka sms och undra om den andra vill träna. Det gjorde hon igår, och jag hängde på :)
Och så "slapp" jag tråkig spinning jag annars gör på söndagar då och då. Då kunde jag med gott samvete ha träningsfri dag idag istället ;)
Och också kul att träna bara vi! :)

Kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2023

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Fyra pass igen :D

Mån: Styrka uk
Tor: Styrka ök
Lör: Styrka uk
Sön: Styrka ök

N ä s t a n kopia av förra vecka, en dag som skiljde åt :lol:
Få in träningsrutinerna heter det ju ;)

Kul med träningskompis :dance:

Jag älskar att träna armar och axlar! Just nu kör jag ök/uk med samma fokus på hela kroppen och detta upplägg ska jag ha februari ut. Efter det tänkte jag komma gång med löpningen och då blir det mer fokus överkropp när det gäller styrketräningen. Funderar på ett pass med bara armar/axlar då, så det syns riktigt till sommaren :happy-jumpyellow:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2023

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag är inne i en hemsk period av dålig sömn just nu, så jag är trött, så himla trött :sleeping-blue:

Fick lite energi mot helgen för träning, så tre pass fick jag till i alla fall :)

Fre: Styrka hk
Lör: PW 1 tim 15 min
Sön: Styrka hk

Jag hoppas sömnen löser sig snart :cry: Går hyfsat lätt att somna, men sen vaknar jag supertidigt , typ tre-halv fyra och kanske bara sover småstunder efter det :crying-yellow:

Så, slutgnällt från mig ;)

Imorgon startar min danskurs, DET ser jag fram emot :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Hej! :)

Bra tränat, men tråkigt att höra om din dåliga sömn... :(
Jag lider själv av det, men har tagit till sömntabletter (Propavan) från farbror doktorn sedan några år tillbaka.
Det är inget jag ångrat - snarare tvärtom, att jag inte tagit tag i det tidigare.
Tvärtom för mig. Omöjligt att somna, men när jag väl sover, sover jag.
Dock hjälper inte medicinen alltid. Ibland är det svårt ändå... :( ALLT påverkas ju av att man sover för lite! Hela livet! :(
Hoppas du hittar en bra lösning snart!!! :heart:

Tvärtom här...
HATAR att träna armar och axlar, och hade det inte varit med så mycket i de crossfit-pass jag går på hade jag nog hoppat över det helt...

Och ja - KUL med träningskompis då och då! :) :humbup:

Det är nästan så att din morgondags dansträning kräver en liten extrarapport ;)

Mån: Veckans individuella. JÄTTEMYCKET puls!
En station var t.ex 1 min. Burpees, 1 min. hopprep, 1 min. mountainclimbers. Och där var man 3 varv utan paus! :shock:
Tis: Veckans team. Ledaren sa att det skulle bli ett riktigt "kötta-på-pass". Och det blev det! :o T.ex 4 minuter burpees, medan den andra gjode marklyft och kettlebellswings. Sedan 3 min. burpees osv, vi var som trasor efteråt :shock:
Ons: BodyBalance Lugnt och fint... :heart:
Fre: Veckans Team
Sön: lååång promenad med syrran :heart:

Fick idag reda på att "mitt" gym kommer stänga ner avdelningen Uptown :(. De har en avdelning med gym och salar nere i sta´n- Downtown.
Och Uptown som kom till, och redan var i bygge, när Covid kom... Allt gick ju så BRA för gymmet då! Storsatsning på en avdelning till som låg uppe i sta´n, med skog omkring där vi har kört mycket Veckans-pass utomhus! Så coolt ställe, och jag och många med mig har ÄLSKAT det! :heart:
Men nu har de inte råd med hyran, har förlorat måååånga kunder under Corona. Det har liksom inte repat sig. :( Och mitt i Corona kom dessutom ett nytt gym i sta´n... De kommer flytta ner all Crossfit-träning ner till Downtown och bygga ut där. Det kommer bli långt från samma, men det är bara att hoppas det blir bra, och att de reder ut situation och ekonomi! :heart:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2023

Inlägg av GulligaA »

Ja men, på begäran då :lol:

Det var JÄTTEROLIGT på dansen :dance: OCH jobbigt, riktigt svettig och trött efteråt :D
Vi fick lära oss en uppvärmningsdans, HIPHOP, och så började vi på en HIPHOP/ragga- dans som vi ska fortsätta med några veckor. Sedan blir det show också :) :)

Jag tyckte jag hängde med rätt bra, det var en stegsekvens dock som gick först åt ena sidan och sen åt andra där man skulle följa med med armarna på ett visst sätt. Och jag gjorde fel hela tiden, tog fel arm :oops: Visade dottern när jag kom hem och hon tyckte också att det var mer logiskt att göra som mig faktiskt :lol: Men det är väl bara att öva och öva ;)

Ja, ibland ska man ju vara så himla "duktig" och klara sig utan mediciner... Förstår inte varför så många har det i sig. Var det något vi fick lära oss när vi var små? Varför ska man må dåligt för när det finns hjälp liksom :heart: Har tyckt ändå de senaste två nätterna att jag sovit lite bättre, så jag hoppas det har vänt nu :pray:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Men så roligt att höra att det var så kul!!! :) :jumpgreen: :humbup:
Hur många lektioner är det innan showen? :) Då får din dotter komma och titta på DIG som omväxling ;)

Påminner om Bodystep där jag ofta tar en annan väg/steg/arm än de andra... :oops: :banghead:
Men på Bodystep lär man sig mer och mer för varje gång, och till slut sitter det, och man kan ta ut svängarna!
Det är samma med dans, jag LOVAR! :heart:

Jag tror det är något vi har med oss sedan vi var små... I alla fall jag. Mamma var STARKT emot sömnmedicin i hela uppväxten, och pratade om det så att jag också trodde det. Stretade emot, och ville verkligen inte gå den vägen själv jag heller. Men efter att jag väl tog steget har jag inte ångrat mig!
Snarare ångrat ALLA DESSA ÅR av sömnsvårigheter, och att jag inte tog tag i det tidigare... :( Provade ALLA sorters hälsokostmedel, men inget funkade. Avslappningsövningar, gud vet allt... Men Propavan var det som till slut hjälpte!
Hoppas det har vänt för dig, och att det går åt rätt håll med dig nu!

Kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2023

Inlägg av GulligaA »

Hallå i vintermörkret!

Trots Resa med jobbet ons-tors så fick jag till fyra pass ändå :D

Tis: Dans
Fre: Styrka ök
Lör: Styrka uk
Sön: Styrka ök

Show blir det först i maj :) Tävlingsdansande dottern tänker INTE vara där om jag ska dansa :lol: SÅÅÅ pinsamt ;) Vi får väl se...

Lite bättre med sömnen, men vaknar så tidigt hela tiden. Skulle vilja sova ut någon morgon, men det gåååår ju bara inte :evil:
Men jag tror att det har vänt åtminstone.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Hej! :)

Bra tränat i en sådan arbetsvecka! :humbup:
Tror nog dottern är LITE nyfiken ändå? :) Hon kan nog inte hålla sig från att komma ;)

Stackars dig... :( Kan du inte ens sova ut på helgen - när du får/kan sova längre?

5 pass:
Mån: Veckans individuella. Vidrigt jobbigt! :shock: Måste skriva det:
10 chins (eller trx-rodd vilket jag tog eftersom jag inte klarar att göra en enda chin :oops: )
20 Boxhopp
30 slamballkast
40 Burpees (40!!!)
50 Kettlebellswings
60 fällkkniv
Detta gjorde vi 3 varv! :shock:
Tis: Veckans Team, mycket styrka
Ons: BodyBalance
Fre: Veckans Team
Sön: eget pass, tog det vi gjorde på Malagaresan med 100/90/80 etc, 5 burpees mellan varje övning.

Kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2023

Inlägg av GulligaA »

Hejsan!

Men fy vilket pass :lol: Blir helt knäckt bara jag läser om det :D 60 st fällkniv, jag klarar knappt av en :shock:

Det blir lite bättre hela tiden med sömnen känner jag, nästan tillbaka nu. Jag vaknar ALLTID tidigt, oavsett var och när :? Så det är därför det är så viktigt att jag sover om nätterna :roll:

Jobbresa till Stockholm mån-tis, men jag fick ändå ihop sex st pass! :clapping:

Tis: Dans
Ons: Styrka uk
Fre: Styrka ök
Lör: Styrka uk
Sön: PW 1 tim 10 min på morgonen, styrka ök på em.

Skönt att ha nån extra med sig ;)

På dansen i tisdags så berättade dansläraren att hon hade lärt ut fel steg till oss gången innan, så där krångligt ska vi inte ha det. Vi fick lite lättare steg nu. Tror alla andades ut :humbup:

Jag kan faktiskt gör en chin, eller pull up tror jag det heter som jag gör det, med handflatorna vända mot mig. Men sen är det stopp! Skulle gärna vilja kunna göra några fler, så jag kan lägga in det som övning i ett pass. Det tränar ju i stort sett hela överkroppen. Får leta på något bra program för det :)

Hoppas träningsveckan varit bra!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2023

Inlägg av anna »

Hej! :)

Vi blev också helt knäckta av det! :shock:
Jodå, jag klarade 60 fällkniv, men behövde pausa lite efter 25. Det är inte magen som inte orkar, det är höftböjaren...

SKÖNT att sömnen verkar gå åt ett bättre håll! :humbup:

Så bra med dansen och stegen! Var det det där som du tyckte var ologiskt?

Jag klarar inte ens en enda chin när jag har fötterna i gummiband... :( :oops:
Jag kan däremot hoppa upp till stången och sega mig ner. Och det säger ledaren är bra träning det med.
Har inte tänkt på åt vilket håll jag har handflatorna, men ska testa om det blir bättre åt något håll!

Fantastiskt bra tränat! :humbup:

Jag gjorde faktiskt som du - lade in 6 pass, just för att det kan vara bra att ha ett extra på lut ;)

Mån: Veckans individuella
Tis: veckans Team
Tors: Yoga hemma
Fre: Veckans Team
Lör: eget gammalt veckans-pass 100 dips, 90 burpees osv med olika saker.
Sön: Spinning

Kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2023

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Äntligen fungerar forumet igen :clapping:

Jag har haft två bra träningsveckor :humbup:

V6:
Tis: Dans
Ons: Styrka ök
Fre: Styrka uk
Lör: Styrka ök

V7:
Mån: Styrka uk
Tis: Dans
Ons: Styrka ök
Fre: Styrka uk
Lör: Styrka ök
Sön: Styrka uk (utegym, var faktiskt skönt i solen)

Så jag känner mig nöjd :D
Det går bra på dansen, men lite krångligt är det. T.ex. ska vi skaka på axlarna i en dans, och det KAN inte jag :lol: Hela överkroppen följer med, jag har liksom inte det i mig :confusion-shrug:
Men roligt är det, och jobbigt för flåset :shock: Så där får jag in min konditionsträning :)

Excentriska chins, jag tror det heter så när man gör dem uppifrån och ned, är jättebra träning. Det är ofta så man blir stark nog att göra sin första "riktiga". Om man nu har det som mål ;)
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"