Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Jessicathelin »

Hej igen., de senaste veckan har gått såååå bra. Lägger glad nöjd kille som tjatar om att få gå lägga sig och vaknar sedan till småprat o skönsång. Helt otroligt
Igår kväll valde vi att flytta upp honom till lillebror på, övervåningen. Läggningen gick lika bra som vanligt men han vaknade vid 01. 30 inatt och gapskrek och ramsan tog inte alls. Lillebror vakna till o protesterade då han blev störd så jag valde gå in och lägga ner en gång o då somnade han om direkt. Väckte 2 nöjda glada killar imorse.
Jag hoppas att natten var en engångs företeelse pga flytt han ville säkert kolla läget så allt är tryggt även där uppe. Så vi får hoppas han sover gott hela denna natten ❤️
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vilka fantastiska nyheter! Mycket bra jobbat!!

Det kommer att komma frågor lite till och från, visa att du har kontroll på läget så går det bra! Man kan ramsa dem båda över en och samma kam så att säga. Bara på med attitydmössan och kör. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Jessicathelin »

Inatt var det ett uppvak kl 01 men då räckte ramsan o de blev tyst direkt 😁
Så ljuvligt att komma in på morgonen och mötas av en glad 2 åring som sitter i sängen å sjunger och den lille låg fortfarande o sussa ❤️ jag tror han fått svar på sina frågor nu att det går så bra att sova även där uppe.
Han sa några gånger igår att det finns monster på övervåningen men det har jag visat nu att Nej då sovrummet är så tryggt och mysigt ❤️
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Tin »

Hejja er!

Vad bra det gar, och som du marker, uppvak hander ju (for oss vuxna med) det hela handlar ju om att liten ar helt saker pa vad han skall gora under dessa uppvak. Dvs ner med huvudet i kudden igen och somna om. Och behover han en paminnelse kan han fa det med ramsan.

Bra jobbat. :dance:

Och visst ar det underbart nar de har sovit en hel natt och ar glada och pigga och vaknar med ett leende. :heart:

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Jessicathelin »

Inatt blev det ett riktigt bakslag. Han skrek och höll på i över 1 timma. Ramsan tog inte alls hur många ggr ja än försökte få sista ordet. Fick gå in flertalet ggr och lägga ner honom då han skrek aj så vi trodde han hade ont eller var sjuk eller så. Jag hoppas att det bara var ett bakslag 😅😅
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Som vi säger en gång ingen gång, 2 gånger = ny vana. Hur har det gått för er nu?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Jessicathelin »

Jo men läggningarna går alltid bra😊Sen är det i snitt lika många nätter han sover igenom som han vaknar. Fort halva veckorna ungefär med 1 uppvak per natt. Dock räcker ramsan men lillebror som delar rum är väldigt trött numera så de stör nog honom en del.

Funderar på att flytta in lillebror i vår stora garderob en period så jag vet att han får vara ifred.

1 uppvak och 1 ramsa är ändå miljoner ggr bättre än hur vi hade det innan 😂
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av TorsMamma »

Ja, så kan det vara. Jag hade länge en stor garderob för bebisar att sova i. Har man bara ventilation går det ju super! Ger bättre attityd också för dig kan jag tänka mig. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Jessicathelin »

Haha ja helt klart bättre attityd när dom sover i varsitt. Nu kör vi så ett tag. 😂
En fråga bara är det alltid ramsan ggr 4 varje nattning forever liksom? Så har jag fattat de iaf, eller kör en del med en gång bara vid läggning?
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Tin »

Hej, harligt att det gar pa rals.

Manga ar de foraldrar som slutar ramsa nar allt gar bra oh sen dyker en sov fnurra upp och da har man liksom vant sig av med ramsan och det funkar inte längre. :shock:

Sa mitt rad ar att ramsa pa, aven om allt gar pa rals x4 vid nattning varje kväll (aven nar de borjar ramsa tillbaka 8-) ) långt upp i åldrarna, sa att raman som verktyg halls skarpt. Jag ramsade upp till inskolning (pa NZ borjan man skolan vid 5) sa definitivt forbi fortrots, trots, dagis inskolning och skolan. OCh vet andra som ramsat annu langre upp i åldrarna. Bjussa pa den tryggheten. ;)

kram TIn :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Jessicathelin »

Hej tack för svar det har gått bra de senaste 2 veckorna då har han sovit hela nätter utan uppvak. Så de e gött 😁
Funderar över hur länge ha behöver vila på dagen är det upp till 4 år? Han blir 3 I augusti 😁
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så vi rekommenderar 12 tim natt upp i typ 9-10 års ålder. Glöm inte ramsan på dessa år! :D

3:e levnadsåret är det 12,5 tim/sömn/dygn. Så piggis får ca 20 min lur och tröttis kan få 45 min lur. Runt 4 brukar de flesta ta bort lurarna och i värsta fall lägga 30 min tidigare om kvällen vid behov.
Dock vill jag understryka att många av oss har ändå en "vila" utan sömn på schemat i en längre tid. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jessicathelin
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 13 okt 2021, 06:02

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av Jessicathelin »

Ja han sover från 18.30-0630 så natten funkar bra dock brukar han vakna vid 06 ibland och ligga å filura innan jag kommer in vid halv. Så det är kanske dags att dra ner vilan lite han sover 45 min på dagen 😁
Tack snälla för svar 😁
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snälla ber om råd inför kurning av en 2 åring

Inlägg av TorsMamma »

Ha det bra! Glad midsommar! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "