Goda råd om krypning

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Goda råd om krypning

Inlägg av Sigyn »

Blev lite intresserad när jag läste denna tråd (jag ursäktar mig att jag inte läst precis allt).
Dels om den korsvsa inlärningen, då min dotter påp 8,5 mån är vindögd. Är det något man kan göra åt det för att hjälpa henne? Det kändes lite som att det hänger ihop man andra saker.
Dels, detta med just ålning, alltså, alla barn ålar ju inte, eller? Är det konstigt att inte åla? Mina barn har börjat krypa direkt båda två.

:)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Goda råd om krypning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja! Ålningen är JÄTTEVIKTIG!! SUPERVIKTIG!! Det ena som ålningen gör är att skapa just "samsyn" och ögats koordination! Så här är jätteviktigt! Men också för motoriken och hjärnans utveckling.

Jag sitter just nu och försöker hitta Heges blogg om detta, hon har skrivit så jättefint om just varför ålningen är så viktigt. Behöver den till ett annat forum. Hör av mig när jag hittar det.

Så länge, av med strumpor, bort med mattor, på med glidvänliga kläder och ner och ÅLA med er, allihop!

När jag har varit ledare för barngymnastik märks det tydligt vilka som har ålat och inte kan jag avslöja. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Goda råd om krypning

Inlägg av TorsMamma »

Här är bloggen, den är så strålande att du bara måste läsa runt!!

http://barnhjarnan.blogspot.se/2010/02/ ... del-3.html
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Josephine
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 23 sep 2019, 20:15

Re: Goda råd om krypning

Inlägg av Josephine »

Hej, tack för en så viktig och intressant tråd. Upptäckte den lite sent bara.. 😏 Har börjat läsa Domans böcker först nu. Har inte hittat nåt om problemsökning än.

Min dotter på 10mån har ålat korsvis sen hon va 4månader. Satt vid 6 mån. Först nu börjar hon vilja resa sig för att krypa. Men hon vill sittkrypa, hasa in ena benet liksom.🤔 Jag försöker styra benet när hon håller i mig samtidigt men väldigt svårt måste jag säga..
Hur orolig ska jag va? Beror det på att jag lät henne sitta för tidigt? Är det en svaghet i höften? Har ni tips på hur jag ska hjälpa henne? Läkarkontrollen av höfterna när hon va 3dagar var obarmhärtig. Det knakade så hemskt o hon skrek då. Det va inte alls så med storasysters kontroll.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Goda råd om krypning

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja vi gillar ju att de ålar, kryper och sen går i rätt ordning. Det är ganska vanligt att man "sätter" sina barn för att de skall känna att de "är med" men man gör dem lite som du säger en "björntjänst". Att lägga ner MYCKET tid på krypning är klart värt det! Lär gärna runt ordentligt här, det är den information som finns att tillgå. Göra "krypbana", kryptunnel, allt för att uppmuntra krypning. Uppmuntra INTE att få gå genom att hålla i dina händer, gåstol eller andra tillbehör, utan spendera tiden på GOLVET och ÖVA, ÖVA ÖVA. Jag brukar skriva 5min/10ggr/dag. Det skall vara skoj och bara heja på massa! Jag använde också en "yoga" boll, sådan stor man kan sitta på. Denna kan man lägga barnen på mage så de vänjer sig vid mera magläge och hitta balans m.m. Krypa är "hjärnans" jobb. Den verkar också hjälpa till med samsynen m.m. så det är viktigare än man kan tro.

När jag sen tränar större barn och även vuxna in Karate, kan man se ganska direkt vilka har krypit och ålat som barn. ;) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "