Hej och välkommen!
Grattis till ett bra jobb så här långt! Jag skall försöka svara på dina frågor.
* Så skratt till gonatt är ju väldigt viktigt. Det gäller att skratta helst hela vägen in i sängen! Det många gör är att man tvekar lite på detta med "skrattet till gonattet" för någon stans inom oss har vi fått att det skall vara LUGNT när man lägger sig. Många gör då så att de busar och sen försöker du halvmysa/lugna på väg in i sovrummet. Då blir MÅNGA barn ledsna. I min värld av flera anledningar.
1. Varför slutar allt det roliga vi hade???? (alla skrik och gråt är en fråga, tänk på det)
2. Du ger inte mig singalen att lägga mig är skoj, det är liksom slutet på något som sen bara "måste göras" stämmer verkligen detta??
- Så svaret från mig blir, skratta hela vägen IN i sängen. Flyg flygplan POFF ner i sängen och GÅ UT! Detta tar max 5 sek!!! RUmmet är redan mörklagt, allt är klart, dörren öppen. Spring in mitt i skrattet, POFF i sängen och UT! Största är att vi föräldrar har svårt att GÅ UT! Vi vill pussa, mysa, gosa, krama, osv.... (= ta farväl) Är du med? Så man skrattar tillsammans massor och läggs fort fort fort och ut med den i SÄRKLASS hurtigaste ramsan, Du skall i princip själv skratta eller hålla dig för skratt när du säger den X4 på väg UT!
Med detta ger du signalen att lägga sig är faktiskt SKOJ! Det är DITT jobb att övertyga om det! MEN, jag vill också säga, det är INGET fel i att bli ledsen för att allt det "roliga" är slut. Det betyder ju bara att de faktiskt hade skoj och saknar det.
* De flesta av oss inklusive jag önskar att alla barn fick möjligheten att vara hemma till minst 3 års ålder. Så för oss har detta aldrig varit ett problem. Det ingår liksom lite i hela filosofin med Anna Wahlgren. Att leva och umgås med våra barn så mycket vi bara hinner orkar och kan. Dock kan ju verkligehetn se lite annorlunda ut. Här är det viktig att man i så fall tar reda på NÄR barnen sover sin långa middagslur och anpassa sitt eget schema till detsamma. Man kan inte ha 2 olika.
* Hur menar du med "speciella tilfällen" har schemat ruckats något eller använder ni bara marginalkvartarna? VI brukar när kuren är klar bjuda på några extra ramsor om så behövs och lite extra "Husljud" för att lugna dem.
* Till denna fråga finns inte något EXAKT svar, detta är en kur som man "anpassar" till barnet. Så man ramsar så många gånger det behövs eller tar för att de skall ha fått svar på sina frågor. Det viktiga är VILKEN ton du har, HUR du säger den, och att du gör det UTANFÖR ständ dörr! Inget spring efter 1-2 veckor i rummet helst. Skriker de mera efter en ramsa, så var inte ramsan svaret om du är med? Ibland är husljud och tystnad bättre. Många barn behöver annat att få lyssna på än sitt eget klagande. Men ÖKAR skriket vid ramsan, ja då är de inte "Ledsna" utan arga. Ingen ramsa i världen biter på en arg unge.
* Här tänker jag en sak som du skriver. Du skriver ordet "trösta" vi "tröstar" inte våra barn, vi "LUGNAR" barnet så de skall få "FÖRUTSÄTTNINGEN" att somna gott själv. Hur tänker du när jag skriver detta?
Ps. skriv gärna in ert schema omni har mera specifika frågor i framtiden. Och gå gärna in högst upp till höger på sidan under "Ditt namn/kontrollpanel/fliken profil/ändra signatur" och skriv in barnens födelsedatum och kurstartdatum. Är de födda något för tidigt osv...