Vi är på dag fyra i kuren och jag har samlat på mig några frågor.
Liten sammanfattning hittills: Sixten är 5,5 månad. Veckan innan vi började hade jag gjort färdigt schemat och började köra vila och mat efter det schemat. Har funkat fint. Det som vi upplevde var problem innan var inte läggningen utan alla uppvak. Sixten har varit trygg i sin säng vid läggning och vi har bara kunnat trycka in nappen och gå därifrån. Sen han flyttade in till eget rum för några veckor sen så började många mindre korta uppvak, oftast hjälpte det med nappen, men ibland krävdes flaskan. Just det, han sover på rygg, jag har testat några ggr på mage men han slappnar inte av alls tyvärr. Han skulle nog må bra av det då han vrider o vänder sig en hel del.
Första natten var precis enligt boken, 45 min skrik medan vi buffade och många uppvak under natten. Andra natten sov han till 2:30 och hade ett lite längre uppvak, sen resten av natten endast nåt kort skrik. Tredje natten hade vi 15 uppvak! Han blev tyst för att 10 minuter senare sätta igång. Har babymonitor så såg att han låg o vred o vände sig och försökte komma till ro men sen började skrika. Natt 4 sov han 19:30-5:05.
Försökt läsa på om vargtimmarna men är ändå osäker på hur jag ska hantera det. Han är inte jättearg/ledsen första gången han vaknar, men det eskalerade. Hur skulle jag gjort? OM jag skulle gått in och buffa/gett besked, är det Max 2 min som gäller då oavsett om han lugnat sig eller ej?
På dagtid sover han nu i vagnen, vilket funkar bra. Jag ruckar bara lite fram o tillbaka o ramsar bort. Han gnäller/skriker Max 1-2 minuter sen somnar han. Saken är att det är som han vet vad som ska hända o han skriker direkt när jag lägger ner han, även om han sen slappnar av och somnar sen, ska det verkligen vara så? Ska han inte jollra sig till sömns? Är ni ändå nöjda med lite skrik innan sova?
Vårt schema ser ut såhär:
7:00 god morgon
7:10 smakportion gröt
8:30 ersättning (helt mål)
9:30-11:00 sova
11:30 ersättning
13:00-14:30 sova
14:40 ersättning
16:30 smakportion
17:00-17:45 sova
17:50 ersättning
19:30 godnatt
Tyvärr äter han ingen nattslurk då han fått mat så kort innan. La in smakportion innan sista vilan för att han skulle sova bättre på den vilan. Funderar på om vi skulle ändra schemat sen (efter uppföljningsveckan), för att få till välling innan sova för natten? Dock krockar då ibland mat och sovtid.. vad säger ni?
Tack på förhand!