Hej! Vad roligt med andra "amerikaner"! Oj, vad avis jag blev när jag såg att ni bor i Californien. Suck.... Här har vi snö, slask och gräsligt väder, om man ändå bodde i solen! Lyckos er!
Jag har rest med vår knoddis två ggr fram och tillbaka till Finland/ Sverige och det har gått kanonbra! Nu är lillus bara 4 mån i motsats till er stora bebis men vi har schemalagt honom redan från start så han har haft fasta tider sedan ca 2 mån ålder.
Enligt min uppfattning funkar det väldigt bra att åka TILL Europa, men det är lite krångligare att komma tillbaka till USA... Jag har gjort såhär:
Våra flygtider har varit.
Flyg 1 avgång kl 2.30 pm med landning i NYC ca. 4.00 pm (dvs 1,5h flyg)
Flyg 2 avgång kl 6.00 pm med landning kl 9 på morgonen i Finland. (ca 8 h flygresa)
Jag har börjat flytta tiderna några dagar innan och planerat så att hans "natt" är under den långa flygningen och han har tagit en lur under den korta flygningen. Vakentiden och mellanlandningen har han då fått mat, blöljbyte och allmänt hängt med i Baby Björnen (att föredra istället för vagnar o.dyl) när vi bytt terminal. Och det har gått KANON! Natten blir ju kortare än vanligt, men det har inte spelat någon roll för fortsättningen. Han har tvärtemot "hoppat in" direkt i den nya tiden eftersom hans morgon börjar när vi landar och sedan är det bara att sparka igång schemat som om det skulle vara vilken morgon som helst!
Det har dock varit krångligare när vi kommit tillbaka till USA, då har det tagit några dagar för att han skall sova tillräkligt länge på morgonen. (Och sedan hade han öroninflammation under en resa vilket gjorde det lite knasigt...)
Det kommer att gå super, men jag råder dej att planera om hans schema INNAN! Jag hade en bekants bebis på samma plan senast och dom hade ett helsike med ungen. Man får räkna med att det kan ta lite längre med insomning o.dyl. (pga att ungen måste vara fastspänd, det tar en stund före man kan lägga ner barnet, onti i öronen kanske osv.) och då är det bra att ha marginalerna på sin sida. (Inte speciellt roligt om barnets natt börjar kl 10, ungen somnar vid 12 och sedan är det väckning två timmar senare...) Kompisens unge hade inga marginaler och det blev bara gråt och tandgnisslan hela resan.

(Medan vår sussade så sött hela resan!

) Så som med det mesta andra så lönar det sig att vara ett steg före!

Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006