Är detta "normalt"???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lindak79

Är detta "normalt"???

Inlägg av lindak79 »

jag läste lathunden till sova hela natten kuren o har kört enligt den i natt.
Min dotter på 9 mån somnade 18:30 och vaknade 22.
Då buffade jag´o läste ramsam som man skulle.
Det tog ca 1,5 timme innan hon somnade.Alltså 23:30.
Nästa gång var 03:00.Samma sk gjorde jag då.
Det tog oxå lika lång tid.
Hon blev ledsen men ibland tog hon tummen o försökte nog sova men kom efter ett tag på sej själv o började skrika igen.
Halv 5 sov hon iallafall och vaknade sen halv 7.Då är det ju morgon.

Ska det ta 1,5 timme att somna om.Jag menar är det det "normala"
Hoppas det går lättare i natt för jag är skittrött.!

Nån som testat den(såklart att det är)Berätta gärna om hur det funkade för er
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D och välkommen till forumet :!: :D

Svaret på din fråga om "normalt" är nog ja :!: Det är ju inte ett dugg märkligt att ditt barn reagerar med frågor inför detta nya. Om du läst på ordentligt (ta inte illa upp men det tror jag inte du har gjort :wink: ) så ser du att det ofta tar 3-4 nätter innan "poletten trillar ned". Och vad är väl 3 nätter jämfört med veckor, månader ...år :D :?:

Ditt barn kommer att reagera med lättnad över att få sova ordentligt.

Fortsätt läs på och återkom om du undrar över något :!: :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :wink:

Kan tillägga att då jag själv registrerade mig på detta forum tyckte jag mig ordentligt påläst men de välmenande "bannor" jag fick gjorde mig uppmärksam på att så var inte riktigt fallet... :wink: :lol:

Det ÄR mycket att läsa på en gång men väl värt att ta sig tid till :!:

Tycker att det är jättebra att du tagit steget till att hjälpa din dotter till bra sömn :!: :D
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Hej!
Jag har hållt på och "kura" minstingen i drygt två veckor och de första tre-fyra nätterna blev det mycket buffning och vakentid på natten. Men därefter blev det lite bättre även om det varit en hel del upp och ner under dessa veckor. Varenda natt har han dock vaknat mellan 01och 02 och då har vi buffat- ibland har han varit jätteledsen och arg då. Igår tänkte vi nästan ge upp och planerade att lägga in ett mål den tiden trots allt :oops: - men den lille gubben besvarade den funderingen med att sova hela natten istället!! :D :D :D
Lycka till och ge inte upp!
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, NancyDrew :D :wink: :lol:

:D Läs och lär, kära lindak79. Du borde ha åtminstone Lathunden klistrad på näsan (eller uppsatt på dörren). Du borde kunna veta exakt vid det här laget vad du har att vänta, och vad du ska göra, och varför :!: Det är inte lilla barnet som genomför kuren åt dig - det är du som gör det för och åt barnet. Och det är en uppgift att ta allvarligt på - man får räkna med att vara "skittrött" de första nätterna, då man måste vara beredd på att vaka för att kunna ge barnet svar ögonblickligen. Det kan hjälpa att tänka på hur skittrött lilla ungen måste vara... sedan evigheter... :cry: :cry:

Läs gärna tråden "Vill hjälpa dottern..." om Attitydens enorma betydelse :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack också Alwa2 :D

Smart ung man - smartare än sina ömma, får jag drista mig till att konstatera :oops: :shock: :lol: För varför i fridens dar drar ni ut på det hela så här :?: Varför envisas ni med att buffa som om femtielfte natten vore den första eller (på sin höjd) andra på kuren :?: Redan andra natten är det meningen att ramsan ska ta över helt :!:

Lilla älsklingen har för länge sedan fattat att han både vill och ska sova på natten. Han blir både ledsen och arg för att ni tjatar (går in, buffar), stressar honom med er brist på förtroende och tålamod och oroar honom med den sortens velighet och osäkerhet som får er att exempelvis tro att han ska börja äta igen mitt i natten. Om han kunde, skulle han säga: "Ja ja, jag SKA sova och jag VILL sova men jag KAN inte precis exakt just nu på stubinen, särskilt inte som ni springer här och STÖR mig :evil: , så låt mig vara i FRED nu, tack!!!"

Ju tydligare kur, desto snabbare resultat, för desto lättare blir det för barnet att ta till sig - med förtjusning :!: - den nya, säkra, lugna ordningen.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"