Hej kara du,
och grattis till nytillskottet. Ljuvligt.
Det forsta veckorna ar kampiga, herregud inte minst for lillbebisen som skall vanja sig vid den nya varlden utanfor. Och lilla magen som skall vanja sig vid mat. Och hela familjen som skall vanja sig vid en ny familje medlem.
Ni lagger pa mage med larm, bra, i vagn, perfekt. Liten ar bar tva veckor sa det ar 1.5 timme vaken och 2.5 timmars sov som galler - det behover du inte tvivla pa, men i borjan ar det rytmen man stravar efter mer an ett schema. Mat vid minsta pip, man sover inte nar man ater. Hur ar det har, tjuvsovs det under vakentiden da det ats? Ogonen faller ihop medans det ats, kolla noga. Smasovs det, sa smaats det assa ar den onda cirkeln igang. Minst fyra SM maltoder pa en dag, tre natt mal. Bada eller inte spelar ingen roll, om ni vill. Napp maste man inte ha.
Du sager att ni kor SM, pa vakentiden.
Alltsa, flaska, rap, social aktivitet, sedan mer flaska. Truga truga - kaffe och kaka och patar. Hur gar det med rapandet? Sa sma kan vara mycket svar rapade och det kan definitivt stalla till det i sovandet.
Fran en mamma till en annan som ocksa kampade med forlossnings depression, hang inte upp det pa huruvida ni sover eller inte. Sjalvklar ar livet urjobbigt om man inte sover, men det triggar inte depressionen i sig. Det kommer om det kommer, och da kan man medicinera. Med min tvaa kom det tillbaka aven om jag fick sova gott den forsta tiden. Jag har ocksa vanner dar depressionen inte kom tillbaka pa tvaan. Jag menar koppla inte samman det med huruvida ni far till somnen de forsta veckorna, det lagger bara mer press pa dig. Hander det sa hander det, da dealar du med det da.
Har kommer en order daremot: Sa efter som det ar flaska som bjuds och inte tuttar, se till att turas om, mannen tar en hel natt, du far sova. Det ar hela skillnaden. Sen tar du nasta natt och han sover. Kor sa direkt i helgen.
Las ocksa pa bada tva om och om igen om SM. Minns de tre forsta veckorna ar valdigt svajiga.
Btw om ni maste minikura bort nat nattmal vid 4-5 mander, ja da blir det sa, det spelar ju ingen roll. Ingen prestations angest har inte. Lar liten sova bara. Foka pa mat, rapning och rytmn om dagarna. Ni kan detta.
kram Tin