Hjälp med att få den lille att somna om

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Adriansmom
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 sep 2018, 07:23

Hjälp med att få den lille att somna om

Inlägg av Adriansmom »

Hej! Min 5 månader son, har svårt att somna om han har vaknat. Speciellt på natten/morgonen eller vid sista luren.
På natten drar jag bestämt påminnelseramsan och väntar och först lugnar han ner sig och sen brukar jag vänta och sen dra bekräftelsen. Men sen då jäkla brusar han upp och sen blir han tok ledsen. Nästan o tröstlig. Förra natten höll jag på en 1 h sen somnade han gråtande..

Likadant i vagnen på dagen, vaknar efter ca 45 min och är otröstlig och jag drar ramsa sen går därifrån och väntar . Först låter han arg och jag är bestämd med ramsan och smyger in bekräftelsen när han börjar lugna men sen DÅ. Galet skrik som blir så ledsen och harklar sig och sätter i halsen..

Försöker med solfjädern men när jag går blir kan lika ledsen och om inte mer. När det inte går mer försöker jag göra god dag igen och skojar och är glad. Men känner mig som att jag har misslyckats..

Vad gör jag för fel?

19:30-07:30 (vaknar alltid innan och är otröstlig ett bra tag) ungefär vid kvart över sju blir det godmorgon men han är helt utmattad och gråten i halsen..
7:30 mat båda bröst och gröt med lite puré ca 1 h
10:00-10-45 sova ( han är så trött redan vid 9 så jag får kämpa med allt jag har för att hålla honom vaken)
10:45 mat båda brösten samt lite puré
12:15-13:45 sova
14:00 mat båda brösten
16:00-17:30 sova. (Vaknar oftast efter 45 min och kan ej somna om)
17:45 mat + gröt och puré i ca 1 h sen lek och bad till ca 18:45
Sen nattslurk 19:00
Sen lek tills sova kl 19:30
Vad ska ändras efter vårt schema?
Behöver hjälp och pepp!! Snälla!
Mvh från en mamma som behöver hjälp..
Adrian som är nu 5 månader
Började SHN kuren 15/9
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp med att få den lille att somna om

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

En liten parantes då jag är Ordförande och den som städar och håller ordning. :wink:

Försök att hålla dig i en och samma tråd kring ett och samma barn, starta inte nya är du rar. (fick sitta och ta bort över 3 andra trådar från dig innan och tar en del tid av mig jag hellre spenderar på att svara dig här) :D

När jag tittar på ditt schema har du lite för mycket sömn på det! 5+6 mån skall ha 15 tim/dygn och jag ser 15,45 på ditt. Mitt råd är att du drar ner sista luren till 45 min så du har ett schema med 12+45+1,5+45.

För att sen peta i tiderna så håller jag med sonen, han är vaken ALLDELES för länge innan första luren! Kanske dessa tider kan passa bättre?

Natt 19.30-07.30
Frukost som ovan
FM lur 09.00-09.45
11.15 Lunch MYCKET mat och två bröst inom 1 tim
Långlur 12.00-13.30
14.30 Mellis (banan) och två bröst
EM lur 15.30-16.15
18.00 Middag med massa mat med familjen
19.10 Kvällsslurk
SKRATT till gonatt
19.30 PANG ner i sängen utan krusiduller. (redan mörklagt och klart)

Många barn har inte naturlig rytmn 19.30-07.30 utan snarare 18.30-06.30 eller 19-07. Detta kan också vara värt att ha in åtanke så ändrar man natt behöver du skjuta på tiderna ovan med samma marginal.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Adriansmom
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 sep 2018, 07:23

Re: Hjälp med att få den lille att somna om

Inlägg av Adriansmom »

Hej!
Ja hemskt mycket om ledsen men fick när jag skapade tråden att den inte gick och skapa så den kanske gjorde det ändå? Därför det fanns mer än en!
Jätte tacksam för svar!!
Ja håller med, han kan knappt hålla sig vaken på morgonen. Anledningen för schemat början där är för att kl 11:15 är vi och ska ha babysim till 12:15 ungefär på tisdagar..

Men om schemat hade varit
19-07:00 sova
07:00 frukost
8:30-09:15 lur
10:45 mycket mat!
11:30-13:00 långlur
14:00 mellis samt bröst
15:00-15:45 em lur
17:30 middag massa mat
18:40 nattslurk
Skratt till godnatt
19:00 sova!

Hur gör jag när vi är på sim på tisdagar? (11:15- 12:15) Hur kan jag ta mig runt schemat där?

Märkte idag att han ville bara sova sista luren i 45 min så tog han då.

Jobbade bra me honom imorse, drog pang ramsa och lätt han reagera sen på med Mozart när han blev arg och han lugnade sig lite.
Sen gick jag och gjorde annat i huset och han låg och pratade/ halv skrek..
Sen tog jag honom med en kvarts marginal.
Idag har lurarna gått jättebra. Bra humör och härlig unge. "Han fattade" idag när jag drog ramsan vilket gjorde mig så glad.
Kämpa på med vargtimmen än så länge. Det ska gå!

Tack för svar och hjälp!
//
Adrian som är nu 5 månader
Började SHN kuren 15/9
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med att få den lille att somna om

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu får du ett motsägande svar men jag tycker visst att man kan ha två timmars vakentid på morgonen, jag tycker att 1,5 har varit för lite för mina barn. I så fall kan du lägga första luren 9.45 och sen nästa lur 12.00. Detta löser babysimmet bättre, för "komma runt det" genom att schemabryta en dag i veckan går inte, vitsen med schemat är att tiderna ska sätta sig i kroppen och då kan man inte ändra en dag. Genom att ha luren 12.00 kan du med lite god vilja räkna 12.15 som marginalkvart men då får du ha vagn att lägga i snabbt så det inte går en massa tid till transport. Lägger du morgonen 7.30 kan du ha luren 12.30 annars. Jag har haft 7.30-19.30 med mina pojkar och för oss har det funkat bra :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Adriansmom
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 sep 2018, 07:23

Re: Hjälp med att få den lille att somna om

Inlägg av Adriansmom »

Hej tack för all hjälp!
Ja men med tanke på att min lille inte vaknar kl 07:30 och istället 5, halv 6 och sen kämpa med honom till kvart över 7 sen hålla vaken till 10:00 är en process...

En fråga, enligt schema så ska de inte få mat när de vaknar. (Förutom frukosten) Får de inte gå väldigt länge utan mat och bli kinkiga?
Hur länge ska det vara mellan mat respektive lur?

Ja få ihop schemat är inte lätt.. kan vi få lite tips på scheman med tanke på simmet som stör 11:15-12-15... :shock:

Jag la honom ikväll klockan 19:00 han var trött och läggningen gick bra. Hoppas morgonen med blir bra.
Samt den sista luren kortade jag ner till 45 och funkade bra!
Kram och tack för alla svar!
Adrian som är nu 5 månader
Började SHN kuren 15/9
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med att få den lille att somna om

Inlägg av Tin »

Hej kara du,
vad ater han till frukost, jag menar tva brost och grot, men hur mycket grot? Massor? Och matandet tar 1 timme laser jag.
Man skall ha minst 3 timmar mellan maltiderna sa man hinner blir ordentligt hungrig, forst da ater man tillrackligt mycket varje maltid for att bli proppens. Ar man proppens sover man som en gris. God cirkel.
Snutt ater man emellan malen, blir man aldrig riktigt hungrig och sma ater aven pa lunchen.

Sa om liten ar hungrig snabbt efter frukost fundera pa hur du kan fa i mer frukost istallet for att lagga in mer mat mellan frukost och lunch...... ;) Kanske mer fett i groten, en rejal klick smor t ex. Da star man sig langre.

Vad galler schemat, mamaA har ett forslag pa shcema som funkar med simningen, las hennes post igen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Adriansmom
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 sep 2018, 07:23

Re: Hjälp med att få den lille att somna om

Inlägg av Adriansmom »

Hej du!
Han äter från mig direkt när han vaknar men har inte mycket ro att ligga vid bröstet.. så han äter lite halv slarvigt.
Sen får han gröt och då brukar jag bara ge med katrinplomon puré. Ger han en halv portion ( av 6 mån mjölkfri gröt) havre gröt men han äter aldrig upp det. Tror han tycker den är "tung" så blir arg efter en liten stund.. så försöker ge han små skedar under 1 h.
Men ska absolut lägga i smör!
Och inte förrän vid lunch ska han ha mycket mat igen.
Stor frukost, stor lunch och stor middag och litet mellanmål okej!!

Ja tänkte på om vi hade några mer tips på scheman just för där på morgonen är det tufft att han ska vara vaken till 09:45.

Han vaknade inatt och va lite orolig fick dra ramsa en gång sen bekräftelsen flera gånger för han somnar men vaknar upp och rör sig massor (har kamera så jag ser honom) men så fort jag drar bekräftelsen somnar han igen. Fast vaknar upp en stund efter..
Vaknade sen igen kl 5 och jag drog PANG ramsan samt bekräftelsen och han tystnar. Man får dra bekräftelsen flera med goda mellanrum för att få "sista ordet". Nu ligger han och snurrar i sängen (tyst) men piper till då och då och då drar jag bekräftelsen.

Men han vaknar så tidigt? Kan det ha med maten och göra? Då har vi lite att ta igen under dagen när vi modifierar schemat lite.. får försöka igen!

Tack för all tips!
Adrian som är nu 5 månader
Började SHN kuren 15/9
Adriansmom
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 sep 2018, 07:23

Re: Hjälp med att få den lille att somna om

Inlägg av Adriansmom »

Hej du!
Han äter från mig direkt när han vaknar men har inte mycket ro att ligga vid bröstet.. så han äter lite halv slarvigt.
Sen får han gröt och då brukar jag bara ge med katrinplommon puré. Ger han en halv portion ( av 6 mån mjölkfri) havre gröt men han äter aldrig upp det. Tror han tycker den är "tung" så blir arg efter en liten stund.. så försöker ge han små skedar under 1 h.
Men ska absolut lägga i smör!
Och inte förrän vid lunch ska han ha mycket mat igen.
Stor frukost, stor lunch och stor middag och litet mellanmål okej!!

Ja tänkte på om vi hade några mer tips på scheman angående simmet just för där på morgonen är det tufft att han ska vara vaken till 09:45. Tänker köra 19:00-07 har jag tänkt.

Han vaknade inatt och va lite orolig fick dra ramsa en gång sen bekräftelsen flera gånger för han somnar men vaknar upp och rör sig massor (har kamera så jag ser honom) men så fort jag drar bekräftelsen somnar han igen. Fast vaknar upp en stund efter..
Vaknade sen igen kl 5 och jag drog PANG ramsan samt bekräftelsen och han tystnar. Man får dra bekräftelsen flera med goda mellanrum för att få "sista ordet". Nu ligger han och snurrar i sängen (tyst) men piper till då och då och då drar jag bekräftelsen.

Men han vaknar så tidigt? Kan det ha med maten och göra? Då har vi lite att ta igen under dagen när vi modifierar schemat lite.. får försöka igen!

Tack för all tips!
Adrian som är nu 5 månader
Började SHN kuren 15/9
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med att få den lille att somna om

Inlägg av mamaA »

Hej!

Hur är det med mörkläggningen i hans rum? Är det 100% kolsvart, inga ljusglipor? minsta ljus kan innebära tidiga morgnar.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Adriansmom
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 sep 2018, 07:23

Re: Hjälp med att få den lille att somna om

Inlägg av Adriansmom »

Hej!
Ja går jag in där så ser jag inte handen framför mig. :)

Men har lite problem att få ihop schemat. Du sa att jag kunde ha luren 12:30 om jag hade morgon 07:30 hur ser schemat ut då från morgon till slut? Lite hjälp tack..

Mvh Elina
Adrian som är nu 5 månader
Började SHN kuren 15/9
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med att få den lille att somna om

Inlägg av mamaA »

VI hade så här ungefär:
07.30 Morgon frukost
09.30 sova 45
11.00 lunch
12.30 1,5
14.30 mellis
16.00 sova 45
17.30/18 middag
19.10 kvällsslurk
19.30 godnatt

Det är kanske inte optimalt med morgon 07.30 om ni har tidiga morgnar men kanske löser det sig nu när ni drar ner på sömnen, för mycket sömn på dagen ger ju tidiga morgnar. Det är svårt att ha aktiviter vid fasta tider när man följer schema, antingen får man hitta en som passar in schemamässigt eller så får man hoppa över det, det får tyvärr bli en prioriteringsfråga, sömnen eller aktiviteten.

Hur är det med social delaktighet och ligga på mage och öva på ålning? Uteviselse? Alla dessa är viktiga komponenter för en god sömn.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Adriansmom
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 sep 2018, 07:23

Re: Hjälp med att få den lille att somna om

Inlägg av Adriansmom »

Tack så jättemycket! Var så osäker när jag började lägga upp schemat..

Jag trodde att han skulle matas när han vaknade efter sin lur.. bakläxa mamma!! Men det ändrade vi på idag och lite sur i början sen gick det bra när vi åt för då var han ju verkligen hungrig!! Åt kanon! Och mina bröst fick vila lite..

Ålande på golvet får vi bättra oss på, han brukar bli grinig snabbt när han ligger där men men vi kör.

Varje morgon går vi ute och går i selen i ca 30 min i skogen och sjunger och pratar! Han älskar det samt mamma och hunden!

Funkar inte simmet så får vi antingen byta grupp till en annan tid som passar eller skippas! Sömnen är viktigare för honom och mig

Fantastiskt att det finns forum som kan hjälpa en förvirrad mamma som ibland inte känner sig tillräcklig..

Tack för all hjälp!
Adrian som är nu 5 månader
Började SHN kuren 15/9
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"