Det var ett par år sedan jag var aktiv här. Då hade vi en 9 månaders som vakande xxx gånger varje natt. Vi kurade henne och det tog ca en månad att få bukt med hennes sömn och framförallt tidiga uppvak. Hon har nu fyllt 3 år och hon sover oftast (om hon inte är sjuk eller drömmer något) hela nätter men kan fortfarande vakna lite för tidigt
Nu har vi lillasyster som denna tråd kommer handla om. Hon har sovit "bra" sedan hon föddes helt på egen hand. Jag har känt mig utvilad och vi har inte direkt haft några direkta "problem" med sömnen förrän sista månaden. Jag har helammat fram till ca 5,5 månad då vi började introducera mat. Hon är nu 7,5 månad och vi håller för fullt på att plocka bort sista nattamningen för att kunna köra igång en kur, då det verkar behövas.... (och vi vet hur bra resultat man kan få). hon somnar bra själv vid 19-tiden, sen vaknar hon oftast någon gång mellan 00-02 och kan vara ledsen och svår att söva om i ca en timme. Sen sover hon oftast bra igen resten av natten fram till 06-07. Men vi vill ju framförallt kunna lägga henne och somna själv och sova själv.
Barnen kommer att få dela rum när allt fungerar. Men vi börjar kuren i eget rum på nedervåningen för att inte väcka hela familjen. Känner mest att jag vill ha en aktiv tråd då jag vet att det kommer dyka upp frågor/tankar i mitt huvud även om jag känner mig betydligt tryggare inför start den här gången. Håller på att läsa boken igen och planerar att köra igång efter helgen.
Skissade på schemat tidigare ikväll och vi kommer följa storasysters mattider (vi har i stort sett redan de tiderna). Hon kommer få vila 45 min fm, 1,5h efter lunch och 20 min på em. Just nu sover hon oftast 30 min 3 ggr om dagen, helt på eget bevåg så att få till den där 1,5h luren ser jag lite som en utmaning (men jag är övertygad om att det kommer att gå).