Helt nyfödd (4 dgr) som bara vill vara vaken på n

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaK

Helt nyfödd (4 dgr) som bara vill vara vaken på n

Inlägg av AnnaK »

Hej!
Jag har en väninna som precis fått sitt andra lilla barn. Den lilla, helt nykläckta, 4 dagars flickan sover som en stock hela dagarna (förutom när hon äter såklart) och vill därför ha sin vakentid på natten istället. Somnar kanske en halvtimme och vaknar sen igen. Kan man göra något för att peta dygnsrytmen rätt när det handlar om en sån pyttis som knappt är född än :?:
/AnnaK
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej AnnaK :D

Din väninnas lilla flicka skulle nog vara betjänt av att mamman matar enligt standardmodellen :D Även en såpass liten nyfödd sötnos kan lockas vara vaken och upptäcka värlen tillräckligt för att därefter sova längre än 30 min.

Om din väninna inte har "Barnaboken" kanske du skall rekommedera henne att läsa den (eller låna ut ditt ex om du har ett :D )

Hälsa din väninna så gott och gratulera till den lilla tösen :D
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Hej!
Tack! Jo hon har Barnaboken men det har varit så väldigt svårt att hålla den lilla vaken på dagen. Men det är nog som du säger. Lite rytm och ordentligt med mat fixar nog det hela. Jag tipsar vidare!
Tack!
A
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

Kan tillägga att då vi startade med standardmodellen var det just det att hålla vaken som var svårt. Vi gav upp :oops: flera gånger innan vi insåg att det var värt att envisas.

Bästa sättet för oss att hålla Leia vaken var att ha henne på skötbordet med den fina mobilen ovanför... Gissa om vi tillbringade många timmar i badrummet :lol: Finns annars många tips i "Marie och Samuel". Även om din väninnas lilla tös är mycket mindre så kanske det ändå går att tillämpa några av tipsen där :?:

:arrow: Peppa gärna din väninna med att det ÄR värt all ansträngning :!: :D Nätterna löser sig själv genom ordentligt med vakentid (och regelbunden sömn) dagtid :D
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Tack! Det ska jag göra!
:-) AnnaK
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"